Statens ägande i SAS
Ett Citat:
Svenska staten har sedan decennier tillbaka varit delägare i flygbolaget SAS. Genom åren har ägandet kostat skattebetalarna miljardtals kronor genom diverse räddningsaktioner och kapitaltillskott. Därtill har bolaget varit ett av de mest strejkdrabbade bland jämförbara konkurrenter och har således haft svårt att vara konkurrenskraftigt på en alltmer hårdnande flygtrafikmarknad.
Ge piloterna det dom vill ha. Nu får det vara nog inga mer räddningsaktioner från våra skattepengar. Låt bolaget klara sig själv så kommer det att ge sig själv till slut.
svar
Til siste innsender, er det et sted SAS bløder nå, så er det at fly ikke går til/fra/i Sverige f.t.
Mulig “noen” snart finner ut at RG ikke lenger kan gå tiggerferd til eierlandenes regjeringer for å få penger til høyere lønninger.
I en privat situasjon KAN bolaget bli borte.
Se f.eks på Norwegian, som blødde 1,65 mill kr i 2015, mye pga pilotstreiken…..
Det är nog den flygande personalens högsta önskan att SAS köps upp av privata ägare. Dom skulle ta tag i de riktiga problem och det är inte lånenivåerna ombord på flygplanen. Det skulle rensas ordentligt bakom skrivborden och effektiviseras något enormt i kulisserna, där bolaget blöder pengar.
Det är ju inte så att SAS piloter har de högsta lönerna i Europa , det är ju inte så att SAS går med förlust , det är ju inte så att SAS har den äldsta flottan längre . Det är andra tider nu och argument som en kunde använda förr går inte använda längre . SAS lilla problem är personer som varit anställda länge och därmed har högsta steg på lönestegen på både i kabinen och piloterna . De nya anställda har det inte lika glammoröst direkt.