Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Postflyget fasas ut.

Tråden startades av Dr. Real

Di 4-7-2016
Postflyget transporterar 5 % av totala postvolymen men genererar 30 % av postens koldioxidutsläpp.
Övernattsbefordran föreslås försvinna och därmed postflyget.
Allt enligt VD Håkan Ericsson Postnord

Publicerad den 2016-07-04 15:21
Skriv ett svar
Antal svar: 22

svar

Angles
2017-02-01 00:00

Sv pilot:

Hur tänkte du nu?!?

Anledning till att det finns postflyg är att breven/paketen ska kunna postas sen EM och var framme nästa förmiddag, med en leveranstid på mellan 14-18h inom hela Sverige… Och då måste posten transporteras på natten… Om man istället skulle transportera posten på dagen med det vanliga inrikesflyget så skulle posten alltså ligga på “vänt” under natten, transporteras på dagen för att sedan delas ut ännu nästa dag..? Alltså ett helt dygn senare? Vad är då vitsen med att transportera med flyg? I det läget med leveranstid på över 36h transporteras det givetvis billigare och lila snabbt med tåg/lastbil..!

Så hur tänkte du där?!?

Pilot
2017-01-31 19:44

Varför kör man inte bara postsäckarna med vanligt inrikesflyg under dagen?

Varför ska ett eget bolag flyga runt på nätterna?

Resenär
2017-01-31 18:35

En perfekt väg att försämras posten inom Sverige och det kommer bli värre. Löfvens regeringen arbetar att vi får sämre service i Norrland nu.

Råger
2017-01-31 15:26

Den informationen jag har är att endast brevförsändelser ( A-post ) går med flyg
och inte pakettjänsterna t.ex e-commerce . Det som kommer att drabbas är
övre Norrland och Gotland med 1-2 dagar längre transporttid.
I dag kan du ju posta ett brev i Visby och det delas ut i Luleå dagen efter för 6:- kr

exapf
2017-01-30 11:27

Ännu en som bidrar till nedmonteringen av Sverige, och säkert får någon bonus för besväret. Se , bara på sjukvården, polis,rättsväsende,skolan och mycket annat. Och nu vill man lägga ner en verksamhet som går med vinst, men det är ju fult att tjäna pengar här. Folk betalar gladelikt för att få sina meningslösa prylar över natten, till det dubbla fraktpriset som det kostar att skicka samma paket från Tyskland och hit.Varför ska man få ett brevpaket hemlevererat till dörren av en stor postbuss, när jag kan gå till ICA-affären och ta ut det när jag ändå handlar där. Den regularitet som postflyget här presenterar skulle många flygbolag önska sig, och då flyger man nattetid i ur och skur. Det ska också nämnas, att när så tidtabellen medger, så flyger man i long range cruise. Detta för att spara på bränsle och miljöutsläpp. Att sedan många blir arbetslösa på flygbolag,flygplatser,postterminaler och kommer ut i den stora massan av jobbsökanden. Det var faktiskt bättre förr.

Finne
2017-01-30 09:29

Mer co-op behövs mellan Sverige & Finland. Samma utmaningar, och det är ju lite galet att Finnair transporterar post varje dag med Airbus 320 till Uleåborg (postflyget)…

Fjodor
2017-01-27 16:40

Ligger väl mest viktiga paket och A-post i flygplanen som måste fram nästa dag. Undrar vilka som tar över när Posten blir ett “billigt men det kan ta en vecka” företag (Lycka till Sj och Bg/Pl/ Est reg lastbilar med blankslitna sommardäck).
För någon hakar väl på och erbjuder overnight leverans men lite dyrare? Då kan Posten dela ut direkt reklam och pensionärsbrev som inte har så bråttom.

asdf
2017-01-26 12:34

Vad hände med detta? Blir det någon förändring, eller har detta blivit bortglömt av regeringen igen?

Nils
2017-01-26 08:55

Svenska posten är redan väldigt dyr och leverans säkerheten har sjunkit som en sten senaste åren. Skippas flyget så kan de lägga ner posten, framförallt den del som arbetar mot företagskunderna. DHL mfl lär ta över

Ior
2017-01-25 17:55

Vad händer i så fall med Amapola? Vore synd o se det företaget försvinna också

Nom
2017-01-25 15:10

I Maj tas beslutet om posten men Peter Eriksson ger redan nu en fingervisning om hur det blir.
“– Det kommer inte att kunna fortsätta som det varit. Vi kommer inte att kunna räkna med att brev kommer fram lika fort, lika billigt.”
http://www.expressen.se/dinapengar/minister-rakna-med-att-posten-forandras/

Falo
2016-07-09 15:59

Dr Real: Tack för länken, det ser mörkt ut för framtiden, fattar inte att Posten hårdförhandlade ett långt avtal med miljövänligare flygplan (ATP Bort) om de ändå tänkt lägga ner flygverksamheten ett år senare????

Dr. Real
2016-07-07 19:59

Läs gärna utredningen.
Utredningen kan utforskas på nedan länk.
Lagen föreslås gälla från 1-1-2017!
De enda rutterna som föreslås bli kvar är
Gotland- Stockholm samt Umeå-Norra Norrland.
Ser ut som max tre flygplan!

http://www.regeringen.se/
contentassets/41de60c9a2d7428f899405d5f7d4f20a/som-ett-brev-pa-posten-sou_2016_27.pdf

Fg
2016-07-07 16:18

Ja eller varför inte satsa på eländiga långtradare det finns ju gott plats för dom i storstäderna menar jag “NOT”

Knutte
2016-07-07 04:24

Det är mycket A-post och viktiga paket med postflyget som måste fram nästa dag. Att lägga ner är en lång process genom riksdags och Eu beslut om ens möjligt. Post Nord bestämmer inte hur lång tid dom får på sig att dela ut posten, kanske det blir en privat aktör som fixar det över natten och Post Nord blir ett billighets alternativ som fixar det under en vecka…

Dr. Frank enstein
2016-07-05 16:02

Oddsen för att inte postflyget försvinner innan nästa val lär vara höga. Det lyser igenom att detta handlar för Löven om att blidka MP. Att det sedan blir ett nytt Falcon scenarium gläder kanske någon surgubbe men makten och härligheten för Löven å co samt ekonomin för posten verkar gå före allt annat.

Fakta @dr. real
2016-07-05 15:30

Haha, BUUURN från frågvis 🙂

I övrigt så tror jag att Svenska folket kommer få de svårt att acceptera 2 kanske 3 dagar längre
leveranstid på sina onlineköp m.m.

smash
2016-07-05 15:16

Men bra nyheter för t.ex. SAS och JetPak? Efterfrågan på deras tjänster bör ju öka.

Frågvis
2016-07-05 12:56

jamen i PostNords miljörapport står att läsa att flyget står för 4% och lastbilar för 87% ac CO2. Hur hänger det ihop?

http://www.postnord.com/arsredovisning2013/sv/Hallbarhet/Miljoarbetetstrategisktbetydelsefullt.html

Hmmm
2016-07-05 11:14

Det borde du nästan redan göra, flygs mest med inhyrda ATR:er nu för tiden

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500