Norwegian anställer 50 piloter till.
Efter förhandlingar med fackförbunden så anställer nu Norwegian 50 piloter till.
De har även erkänt det spanska fackförbundet SEPLA.
svar
Allt går enligt senioritetslistan. (Vilket är vanligt för många bolag)
För att få en chans till dessa platser behöver du varit några år i bolaget på kontrakt.
Fler år i bolaget är lika med högre chans till att du får det du söker.
Dessa “nyanställningar” är att föra över piloter från OSM kontrakt in till scandi baserna som tidigare hette “core”.
För de övriga baserna så anställs de hela tiden, för OSM kontrakt, för Spanien baserna, senaste kursen färdig förra veckan på fornebu i Oslo. Dock så är de en ganska hög rate av nya “erfarna” piloter som misslyckas med OPC, så de sliter med att få tag i duktigt kvalificerat folk. Inte så konstigt med tanke på vilket rykte dem har skapat.
Det kommer ta folk från EURO-baserna enligt MSL, alltså senioritetslistan. Så det är dem 50 nästa på tur som får chansen till styrmanstjänst i Skandinavien.
Allt sker enligt MSL, alltså senioritetslistan, så det blir folk som är på EURO bas som kommer få det, bara FO-tjänster som finns.
@fo
Från kontraktarna, MSL är väldigt lång och om du anställts den senaste tiden lär man aldrig få se röken av skandinavien. Tyvärr
Kontraktare kommer in i core. Samtidigt så behövs nya kontraktare både till 737 och 787.
Plockar man över folk i Core som varit på kontrakt eller är det tal om nyanställningar?
Visar att marknaden bestämmer. Länge varit bolagens marknad, nu har det äntligen vänt.
Låter bra!
Lång väg dock för att reparera det horribla rykte de har lyckats upprätta från att vara the holy grail i västeuropa…
Styrmän.
I oppnådd avtale med piloter, ref. norsk press, står det minst 50 piloter.
Kaptener eller styrmän?
Goda nyheter! 50 piloter till i “core” ( psn/psd/pss ). Vem trodde det?