Airbus presenterade A321neo ACF
Denna plattform blir standard från 2020( LR bl.a.) “Banditmask” runt cockpitglas och ombyggd bakdel är synliga förändringar förutom flexcabinen. Allt enligt Airbus.com
svar
Besvikligen var det Norwgians teckniker som sa ordet, itne jag.
Ja utveckla manuell start gärna. Måste vara något vi andra missat.
Även Norwegians teckniker bevisligen då de var de och inte RR jag talade med.
Varför inte manuell start av motorer på B787? LOL där la du ribban… helt enig att vi bryter här… hahaha
Nu är ju inte ordet “korroderar” Norwegians ord, utan RR’s ord.
Sen kan man ju undra varför man inte använder sig av manuell start.
I övrigt finner jag det också dödfött, att föra en diskussion med dig.
End of discussion!
P.S glöm inte rättstavnings programmet D.S
Metall som “koroderar” säger norwegian… som sagt inte mina ord.
Om du vill ha lite mer konkret…. nya TENs autostart är programmerat att släppa på bränsle först vid 5% N3 (för att får mer luftflöde och mindre värme vid start). Det är en uppdatering som inte fingerat så jättebra då om man inte uppnår 5%. EICAS visar då 0% och man får en EICAS “ENG AUTOSTART”.
Det finns förövrigt en aktiv bulletin om detta.
Man ska därför “rotor the enginge” i 60s. Detta är en uppdatering från tidigare motorer med värmeproblem. För övrigt tar bussens nya neo motorer lång tid att starta förmodligen av liknande orsaker.
Om du inte håller med kan du själv komma med konkret fakta istället för att klaga om stavning. Om inte så är det dödfött att föra en diskussion med dig.
Jag är inte enig med din beskrivning av “problemen”. “Du skriver vissa vitala delar”.
Vad är det som blir varmare av mindre bränsle? Om du nu tycker att jag skriver en massa ordbajseri, så är det upp till dig. Kom istället med en konkret/korrekt beskrivning. Förövrigt bör du aktivera rättstavningsprogrammet i din dator/padda.
Sen skrev jag metalutmattning. Olika motorer olika tillverkare men de har gemensamt att de inte håller pga värmen som är en följdeffekt av att de är mer bränslesnåla. Nu skriver Norwegian att de måste byta ut 21 motorer till nya TEN. Som jag skrev har de en ny startprocedur som ökar luftflöden i startproceduren för att minskar temperaturen något vid start. Det är även andra uppdateringar.
Hitiils har du inte tillfört något vettigt till denna diskussion är ordbajsei. Jag tycker en mer ödmjukt och seriös dusktion vore intressant men valet är ditt.
Ändå skriver du i ditt första inlägg att hög värme ger korrosion.
Du blandar ihop de olika motortyperna lite hur som helst.
Självklart det inte gör men metallutmattning.
Nej inte misstolkat alls. Visst är det motortillverkarna som ska lösa problemen, även på neo bussen. Helt korrekt att RR har trespolsmotorer men värmeproblem med de andra varienerna ändå. Kika lite i FCOM och ske skillnad på motorstart för RR trent 1000J och den senaste versionen ten.
Hög värme ger inte korrosion. Tvärtom! Även om man har relevant information, är det inte alltid lätt för en novis att förstå den.
Det är bara RR som har trespols motorer. Förövrigt är det motortillverkarna som ska lösa ev. problem. Tror att du misstolkar/missförstår informationen du har fått.
Vad är “fuel on omgående”?
Enligt teknikerna klarar inte dessa nya motorer av högre värme som följd av mindre bränsle. Vissa vitala delar slits fortare. Där av problem man läst om 787s motorer. Senast skrevs det om norwegian som eventuellt måste ställa ngn maskin då Boeing inte hinner byta ut delar i tillräcklig takt.
Enligt teckniker finns samma problem på max och neos motorer.
Det talas om tre spolsmotorer där man kör fuel on omgående skapar problemen. En av spolarna hinner inte spola upp och blir väldigt varm direkt vid motorstart.
Ena ten motorn ska köras i 60s innan man tillför bränsle. Däremot hade de problem med ten motorn under flight med just värme kontra mer bränslesnål. Tillverkarna håller på och testar nya legreringar för att få bukt med detta. Detta är ord från tekniker och de med lite koll, så dont shoot the messenger.
Var detta tillräckligt specifikt eller vi du ha det mer djupgående?
Beskriv problemen.
Vi får hoppas det, teknikerna som skruvar på våra motorer å även bussens nya är av annan åsikt.
Tror motortillverkarna har mer kunnande än forumet här, inga problem med motorerna.
Hm ska bli intressant hur motorerna kommer att hålla. Korrosion pga högre värme pga mindre bränsle… samma problem med max å dreamliner. Hoppas de hittar en lgrering som håller för värmen.