Hur snabbt landar en a380?
Hej
Jag undrar hur snabbt en a380 landar och om det är någon skillnad mot en b747?
svar
Det verkar som om EDQ.s arbetsgivare är microsoft flightsim.. glöm inte att göra PA annonseringar till passagerarna!!!
Hur ska jag ställa autothrust och klaffarna vid 300 ton vid landning på 747 ?
@Pilot på DY…
OK. 220 KIAS. lycka till.
Den landar i ca. 220 knots.
EDQ… mja.. är väl mest din framtoning. känns lite barnslig och bekräftelsestinn. Hoppas jag slipper åka med en kapten av det slaget. det är allt jag har att säga om det..
herregud
så många som tror sig veta ditt och datt
allt beror på vilken vikt man har..inget annat..ok väder kan spela in, men i no wind condition
så är det vikten
en 747 har max tkof vikt på 389,8 ton om jag inte missminner mig, behöver dumpa ned till 246 ton som är max land vikt exakt 246,7 ton
men approch speed med klaff 20 eller 25 cirka 140-145 kt
minskar fart med cirka 20 kt per klaff läge..
happy landing
Emil,
Förstår inte hur du kan klaga på nivån på mitt inlägg. Att jag gör mig lustig över att nån fåne skriver A180 grundar sig i Boeingpiloters glädje över att A380 har gjort ett par air turn backs under sina första år i linjetrafik.
Men, om du fortsatt tycker att nivån på mitt inlägg var bristfällig, så duger nog inte jag att kommentera här.
EDQ
@EDQ
Må så vara, men då borde väl nivån på inläggen vara högre.
Hörru Jodåsåatt,
Vem vet, det kanske är så att jag är kapten på en A380?
Jag svarar gärna på fler seriösa frågor om A380.
Mvh,
EDQ
Jaha, så börjar “dagisinläggen”, där klagomål på felstavningar, grammatiska fel mm är fler än sakinläggen. What´s the point? Är inte den intellektuella nivån högre på “Pilot NG”?
Jag skulle villja säga att från påbörjad approach så tar det ca 5-10 minuter för den att landa. Tidsmässigt liknande en 747.
Trevlig kväll.
EDQ: och med “vi” menar du egentligen “piloterna på mitt företag som flyger A380″….
Hejsan,
Jättekul att kalla A380 för A180. Ha ha ha ha!
Min arbetsgivare har två versioner av A380. En med MLW 391 ton och en med MLW 395 ton. VLS brukar vara 136 KIAS vid MLW. Vi lägger på 5 Kts för auto thrust och hamnar då på 141 KIAS, vilket är 261 Km/h. Vingen är enorm, och vi kan flyga clean i 197 KIAS vid MLW, det är grymt bra.
Vad cruise anbelangar så flyger vi M0.86.
Kan inte komma över det där med A180, ha ha ha, synd att det inte stämmer.
EDQ
En A180 flyger normalt långsammare än en B747, både vid start, cruise och vid landning.
Jag är kan inte siffrorna för en A180 men en B747-400 vid en normal landning har en Vref på 125 knop vid 190 000 kg upp till 158 knop vid 300 000 kg.
@Erik:
Du menar vilken hastighet en A380 har vid landningen så är detta aningen beroende av vikten, men den ligger någonstans runt 300 km/h, ungefär 160 knop. För B747 är landningshastigheten något lägre, runt 270 km/h, ungefär 145 knop. Det blir m a o en hel del kinetisk energi att göra sig av med!