Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför 60 tim. per vecka?

Tråden startades av Rune

Som vanlig löneslav är 40 tim. per vecka normen. Varför skulle flygbranschen vara annorlunda? Vad jag vet finns ingen flygmaskin som flyger mer än 18 tim. I princip fram och tillbaks på 40 tim arbetsvecka.

I Europatrafik är de flesta flygningar under tre timmar.

Så varför behövs egentligen en arbetsvecka på 60 timmar?

Publicerad den 2012-02-04 07:21
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

W
2012-02-07 13:49

Det spelar inte någon roll alls för lönsamheten om man inför en regel som säger att en pilot endast kan arbeta 10 timmar per vecka. Det enda som händer är att flygbolagen måste höja sina biljettpriser en aning. Att höja biljettpriserna idag en aningen innebär fortfarande att de kommer att vara väldigt låga. Alltihop handlar om ett trångsynt kortsiktigt tankesätt för att pressa ut en sista ettöring ur de redan ekonomiskt sjuka flygbolagen. Det bästa vore om privatisering av flyget förbjöds och att allt blev statligt igen. Det är inte meningen att fattiga människor ska kunna flyga hit och dit för några hundralappar. Det går bara om man tar genvägar och jävlas med personalen ungefär som att du kan köpa billiga kläder bara för att en stackars 12 åring får jobba 7 dagar i veckan 12 timmar om dan i usel arbetsmiljö för uselt betalt.

Petri patruschka
2012-02-07 11:52

Jag håller med F/O helt. Även jag är flygande, alltså pilot.

Jag jobbar iof. för Aeroflot. 65 Timmar per vecka.

F/O
2012-02-07 10:55

Jag är lite osäker på varför vi piloter ska arbeta 60H/Vecka och alla andra 40?
För att det är synd om flygbolagen?

Lagändringar krävs. Gnäll inte på oss piloter, gnäll på myndigheterna.

Ruben Skogsgård
2012-02-07 10:47

Det är bra då, om ingångslönen för en pilot ligger 3000 över en högskoleutbildad ingenjör. Det finns väl inte många piloter som är högskoleutbildade ??
Ingångslön (grundlön) är en sak, sen skall piloter också ha betalt när de jobbar !!!
Flygtillägg eller produktionstillägg och div andra tillägg.
Hur svårt är det att förstå att arbetsgivare försöker sänka sina kostnader, och/eller
få ut tillräckligt många produktionstimmar.

Rune
2012-02-07 02:02

Äntligen lite hätska kommentarer. Som vanligt grundade på okunskap.

Lön har vi aldrig nämnt här. Vi pratar bara arbetstid. Men visst. Värdet av en pilotlön är idag på SAS: ingångslön 31 600 :- Befälhavartillägg 14 015:-. Typerating krävs. Detta vill arbetsgivaren sänka med cirka 15%. Jämför det med ingångslön för en ingenjör direkt från en högskola som idag är drygt 28 000:-.

Kabinpersonal anställs på timbasis till 150:- per timme.
Med andra ord inga fantasilöner.

Flygtid kontra arbetstid. Ingen har någonsin påstått att vi är i luften 60 tim per vecka, men tanken är att vi ska vara på jobbet 60 tim per vecka. Givetvis kräver jag inte mer av er icke flygande. Men kanske 50 timmar är rimligt för er? Ni behöver bara vara aktiva 40 av de 50 timmarna, men ni ska infinna er prick 07:00 varje morgon och får inte gå hem förrän kl 17:00. Det låter väl rimligt? Om det inte passar så är det väl OK att vi outsourcar även dessa jobb till Indien?

Piff & Pilot
2012-02-06 23:49

Ni är så sjukt självcentrerade.

Marknaden är överetablerad, alltså för mycket flygbolag som slås om linjerna. Antalet piloter är också för många vilket sätter hårt tryck på hela pilotkåren.

Aktieägarna går före pilotkåren och de kommer aldrig vika sig och låta piloter få behålla de löner de har idag, så enkelt är det. Monopolet är mer än borta och marknaden är stenhård och det får alla vara med att betala. Alla utom passagerarna förstås tills överetableringen är borta och lågprisbolagen börjar ta betalt för sina biljetter.

Kommer värdet på en pilot återhämta sig? Tveksamt.

Ruben Skogsgård
2012-02-06 23:30

Varför 60 timmar – jo, för att du överhuvud taget skall ha ett jobb att gå till !!
Alla inlägg här ger sken av att ni flyger 60 timmar per vecka. Vecka ut och vecka in, vilket är en totalt felaktig bild av verkligheten.
Skulle det vara så, vilket är omöjligt, innebär det att efter 15 veckor är det färdig jobbat för året !! 37 veckor ledigt, härligt eller hur !!!!
Om inte 60 timmars gränsen finns kvar så blir inte Novair, TUI eller Primera långlivade, alla tre kommer att försvinna inom ett till två år, av kostnadsskäl.
Vad händer sen då. Det kommer med säkerhet ett par nya bolag in på marknaden som då i huvudsak kommer att bemannas med personal från bemanningsföretag från baser i utlandet. Det är bara att inse fakta att detta kommer att ske. Men för all del – stå på barrikaden – och slåss för 42 timmar, men glöm inte att samtidigt börja att leta efter ett annat jobb, för det du har nu är på väg att försvinna.

Rune
2012-02-06 12:05

Kommentarer blev det, men inte så många som jag väntat mig. Kommentaren om att vi bara har en blocktid på 20 tim i veckan visar bara på okunnighet. Den som kan lite regler räknar snabbt ut vad 20 *52 är, eller för all del 20*45 som är ungefär det antal veckor vi alla arbetar per år.

Sen vet vi alla att för kortlinjetrafik så tar på- och avstigning drygt 35 min per flygning. Vet vi då också att snittflygningen är under 2 timmar i Europatrafik så kan vi krasst konstatera att bara där så står den icke blocktidsrelaterade verksamheten vi utför, för mer än 25% av vår arbetstid.

Vad gäller då för övriga arbetsmarknaden, är det norm med 60 tim veckor där?
Knappast. Lagen säger max 200 tim per år samt ytterligare 150 timmar per år och anställd vid extraordinära situationer. Dvs max 350 tim per år. Slår vi ut det på 45 veckor som de flesta (både arbetare och tjänstemän) arbetar idag får vi 7,8 tim. Det här gäller alla anställda i Sverige.

De som kan några kollektivavtal i flygbranschen vet att 47,5 timmar som maxarbetstid har varit inskrivet i ett antal av dem. Nu vet ni också varför.

Så min uppmaning är: Jobba hårt för att aldrig acceptera 60 tim arbetsvecka som standard i flygbranschen.

Trötthet
2012-02-05 07:10

Detta forum badar i Troll som bara vill ha lite uppmärksamhet, 60 h veckor är allt för mycket. Låt oss sätta stopp för vansinnet innan det sprider sig till resten av samhället. Just åter hemma efter 23 h tjänstgöring, 14+9h passiv transport. Trött??? Ja!!! Lagligt??? Ja!!! Lämpligt???

F/o
2012-02-05 03:02

Och där kom de sedvanliga replikerna. Flygtid är inte arbetstid.
Räknar du bara den tiden då du fysiskt trycker ned tangenterna på kontoret som arbetstid?
Räknar tandläkaren bara tiden då denne borrar i tänder eller advokaten endast den tid han tillbringar i rätten?

Vi är dessutom inte ens på vår hemmaort. Ett hotell i Umeå är i gen höjdare mot en mottagning på söder!

Svar
2012-02-04 21:35

Ingen pilot flyger 60 timmar per vecka. Inte ens 20 i snitt. Om de verkligen jobbade 60 timmar per vecka skulle de inte ha tid med andra intressen som flygskolning, egna foretag, etc.

Elev
2012-02-04 17:57

Och som om det inte vore nog med 60 timmar i veckan så vet jag flera heltidsarbetande piloter som dessutom har eget företag vid sidan om alt. skolar elever på fritiden.
60+??=xx timmar. Hur orkar man jobba så mycket?

Aft
2012-02-04 14:12

Det här är egentligen den intressanta frågan. Många i forumet har fört argumentationen att vi är lata, bortskämda, några andra arbetsgrupper har det så och vi måste anpassa oss till att flyget ser ut såhär i världen. Dessa påståenden ger många funderingar hos mig.

– Varför ska flygfolk vara de som anpassar sig? Varför inte sänka alla löner i Sverige för alla yrkeskategorier har lägre löner i flera andra länder. Då håller inte argument om att flyget är så internationellt för då har man bara ett perspektiv på flygbranchen – företagens.

– Bara för att några grupper har fler timmar är man då bortskämd för att man kräver färre vilket flertalet har? Då tror jag vi pratar om ett väldigt ogint beteende istället.

– En begränsning i veckoarbetstid är faktiskt en ganska viktig fråga. Den totala arbetstiden utslaget på en månad blir ju naturligtvis densamma men om man har någon medkänsla i kroppen kan man ju se att det finns kollegor som kämpar för att få ihop sina liv. Ensamstående mammor, par och alla som en 60-timmarsvecka inte har i närheten av ett socialt liv. Där kommer den ganska mänskliga principen om åtta timmars arbete, åtta timmars fritid och åtta timmars vila ganska väl till pass om ni frågar mig. Att minska veckoarbetstiden är en fråga om möjligheten till ett socialt liv även de dagar man arbetar. Och nej, man ska inte behöva byta jobb för att “det inte passar”. Man byter inte bara jobb sådär och man lever inte för att arbeta, man arbetar för att leva…

Jag tror att av alla de som jobbar i kabinen så är man ganska överens (åtminstone med rejält bred majoritet) om att 60 timmar är ett stort problem. De som argumenterar mot är enligt vad jag tror inte intresserade av facklig konflikt eller att se detta ur synvinkeln från oss som faktiskt arbetar i kabinen. De argumenten faller därför ganska platt!

heja hoffa!
2012-02-04 13:43

Bra skrivet. Och lägg till “det händer aldrig mig” mentaliteten på det låga priset så är ju resan bokad! Sorgligt. Norwegians slogan borde vara “flyg idag, i morgon kan det vara försent”…

Normen...
2012-02-04 12:37

Jo normen är 40 tim/vecka. Däreutöver kan du arbeta övertid och jag vet inte vad arbetstidsreglerna för “vanliga” arbetare säger för maxuttag innan det blir olagligt? Finns något sådant?
Inom flyget har man satt upp regler för maxuttag av flygtid, ingen normtid. Tyvärr så utnyttjas piloter i många bolag vilket gör att vissa veckor kan bli tuffa avseende timuttag. 40 tim/vecka är fortfarande arbetstidsnormen, även inom flyget.

Hoffa
2012-02-04 12:36

Inom flyget så kan du utan vidare schemaläggas 60-timmarsveckor – och arbetsdagar på 14 timmar. Dock arbetar du i snitt inte mer än 40 timmar/vecka. Det facket/och de anställda?/och passagerarna? nu vill är att den maximala schemaläggningen skall vara 42-45 timmar per vecka. Kvarstår dock möjligheten att schemalägga arbetspass på cirka 14 timmar. Vet inte hur tryggt det känns att som passagerare veta att piloterna är inne på timme 14, för dagen, och timme 59, för veckan – när det skall landas i dåligt väder och kraftig sidvind – och något oförutsett inträffar? Men vad f-n, biljetten var ju billig!

Cpt Crunch
2012-02-04 11:36

För att bolagen vill tjäna mer pengar o kunna sälja billigare biljetter på de anställdas bekostnad.

Det samma har skett i USA men efter en krasch som berodde på att piloterna var trötta o utmattade, något vi kallar “Fatigue”, så tog den amerikanska flygmyndigheten detta på allvar o sänkte den maximala flygarbetstiden för flygande personal.

Frågan är bara när detta händer i europa, jag vill iaf inte sitta med på den flighten.

Tänk på det nästa gång ni köper en biljett för en krona, det är på någon annans bekostnad eller säkerhet det blir så billigt att flyga….

Juhyt
2012-02-04 11:36

Det är inte 60 timmar flygtid som det gäller utan 60 timmar i tjänst.

Tjänst, flygtjänst och flygtid är helt olika saker när det gäller arbetstider inom flyget.

Tex. du kan börja ditt arbete kl 06.00 för att flyga ARN-MMX kl 07.00-08.00. När du kommer till MMX arbetar du på kontoret till kl 18.00 och sedan åker du passivt MMX-ARN kl 19.00 för att vara tillbaka på ARN kl 20.00.

Du har i ovan exempel 2 timmar flygtjänst (06.00-08.00) och en flygtimme, men du har varit i tjänst 14 timmar.

Jesus
2012-02-04 10:26

Jo, för att man ska kunna kränga biljetter för mindre än vad parkeringen på flygplatsen kostar och ändå tjäna pengar. Och när man har kontraktanställda så är utbrändhet någon annans problem. Bara att plocka in en ny människa att förbruka.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500