Precis vad SAS inte behöver
Explosion i en motor och evakuering med kungligheter ombord är inget drömsenario för SAS. Media vältrar sig i sånt här och MD:n gör sig påmind igen. Finns det något som utesluter att Mette-Marit kan ha råkat sparka till fuellever lite för tidigt som skapade explosionen?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14320716.ab
svar
SAS lockar med gratis kaffe eller te nu till sina passagerare!
Allt fler väljer nog SAS efter det?
Alla SAS MD80 är sålda sen längesen. Problemet är att det saknas flygplan men de nya 737 och A320 levereras inte än på ett tag.
De som köpte SAS MD80 vill ha dem så snabbt som möjligt men SAS vill ha dem ännu lite längre än vad man ursprungligen kom överens om vid försäljningen.
Det är inte så enkelt att “attraktiv maskin=såld”, “oattraktiv maskin=behålla”. Det är med all förmodan billigare att flyga bränsletörstig men i övrigt billig MD, än att köpa en ny bränslesnål maskin med höga inköpskostnader. Det kommer fler och fler ännu bränslesnålare maskiner närmaste åren, och att behålla MD (som mycket väl kan vara i fint skick och populära på marknaden) några år till i avvaktan på dessa är nog det mest ekonomiska på längre sikt.
Om de vore populära skulle dom fått sålt dom för länge sedan och köpt bränsle och bullersnålare maskiner själva redan!
Sorry!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kronprinspar-pa-rykande-sas-plan
Efter allt skitsnack om SAS kommer jag snart att känna mig tvungen att flyga med dem.
Om inte annat så för att markera mot “Skvaller i Veckan” och ” Svensk Gamtidning”.
Till och med flygrädda Mette-Marit vågade ju åka med vid nästa flygning!
Jag jobbar som flygvärdinna och flyger MD80, Airbus321 och CRJ. Min favorit är faktiskt MD. Den låter en hel del i bakre delen, men det är en pålitlig maskin. En gammal arbetshäst, helt enkelt.
Detta hade kunnat hända vilken annan flygtyp som helst, men det förstoras så klart bara för att det står SAS på maskinen.
Kolla bara dom splitternya Airbus 380! Hur kul är det på en skala!!???
Sådana här saker kan ju drabba vilket bolag och vilken flygplanstyp som helst. Men medierna vill ju sälja lite extranummer så därför dramatiserar man lite extra. MD-80 är inget dåligt flygplan,men precis som alla flygplan måste det underhållas vilket SAS har varit väldigt duktiga på, annars så skulle deras flygplan knappast vara så eftertraktade på begagnatmarknaden.