Flygledning på distans ersätter tornet
1) Vad kostar projektet i Sundsvall – Örnsköldsvik?
2) Hur stor blir investeringen per flygplats i framtiden?
3) Hur stor blir den årliga besparingen för en flygplats?
4) Hur många flygledare blir kvar på varje enskild flygplats?
5) Hur stor är rationaliseringspotentialen av landets flygledare i detta projekt?
6) När kommer systemet att godkännas av reglerande myndighet?
7) Vem äger systemet och är det subventionerat av staten?
svar
De flesta regionala flygplatser som detta skulle vara aktuellt på har ju trafik i första hand till/från Stockholm. Dess avgångar går ju ungefär samtidigt och landar hemma igen ungefär samtidigt. (eller?)
Ska då en flygledare övervaka och dirigera trafiken på flera flygplatser samtidigt, eller ska man ha lika många flygledare vid “peakhour”, och isf vad ska dom sysselsätta sig med resten av dagen?
Svårt att se en besparing där, men har ju inte heeeela den ekonomiska kalkylen samt trafikens tidtabell framför mig heller… 🙂
G. Olfboll
1, Inget vet vad det kostar än
2, relaterat till 1, ingen vet
3, se 2,1
4, ingen alla ska sitta på “torncentralen”
5, helt beroende på vilka öppettider flygplatser önskar, vilken kapacitet de önskar, om systemet blir godkänt för “multitasking” osv
6, Jag skulle nog formulera om frågan till “kommer systemet godkännas av reglerande myndighet”, vilket inte är säkert. Det finns inget liknande system idag, LFV hoppas att systemet ska driftgodkännas i slutet av året.
7, systemet är inte subventionerat och utvecklas tillsammans med SAAB, hur ägandet ser ut vet jag inte.