Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Gamla piloter

Tråden startades av Aq

Varför anställer inte flygbolag folk i 50års åldern på lönestege 1 som styrmän, de blir ju bara kvar några få år innan de går i pension och hinner aldrig klättra så långt på lönestegen och hinner aldrig bli en så stor kostnad som tex en pilot på sas som varit där i 40 år…

Publicerad den 2012-02-16 12:57
Skriv ett svar
Antal svar: 3

svar

Aq
2012-02-16 16:20

Hehej: nä, det tror jag inte på…

Under 35 tror jag är mer bundna av familjen, då de har unga barn och kanske tom vill vara pappa ledig…

Över 35 = vuxna barn som klarar sig själva…

Over the hill
2012-02-16 13:35

Jag skulle önska att det här mlev en tråd som kunde sälja oss gamla piloter till rekryterare.

På rekryteringar ser man, vad jag erfarit, sällan någon över 35.
Varför?

Jag tror;
Över 35:
Risk att dom har familj som sänker arbetsförmågan
Risk att dom är fackligt engagerade såsom 50-, 60- och 70-talister kan vara
Inte tillräckligt hungriga på karriären för att dom helt enkelt slutat jaga bekräftelse i jobbet
Blir trötta fortare vid långa arbetspass och kräver också längre tid att vila ut.

Under 35:
Står själva för utbildningskostnader
Kan bortse från andra krav än ett jobb och en karriär
Inte bundna av familj såväl geografiskt som personligt
Utvärderar villkor efter personliga förutsättningar istället för att se solidariskt på dem

Hejhejmonica
2012-02-16 13:32

De måste även ta med pensionskostnaden för den som är 50 år gammal. Ibland kan kollektivavtalet innehålla pensionlösning (itp eller nåt) som medför att bolaget måste betala in motsvarande del till 50-åringens pension, som om han jobbat där i 40 år redan.

Hänger du med?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500