DY slutar flyga åbo
Det verkar inte riktigt bära sig… Dessutom med stort underskott i kassan… Hmmm
svar
Problemet kanske är att Norwegian inte gör ordentliga marknadsanalyser? Hur många reser den här sträckan om man utesluter kryssningsresenärer och transferpassagerare?
Med en avgångstid mitt på dagen tar resan bort en hel arbetsdag även om själva flygningen bara tar 30 minuter. Får jag själv välja tar jag då hellre båten där jag kan sitta och arbeta ostört i en lyxhytt hela dagen, äta i restaurangerna och kanske sova några timmar. Dessutom oftast mycket billigare än billigaste flygbiljett och marktransporter.
Varför lägger inte Norwegian in en stororder på någon av Embraers E-modeller eller Sukhoi 100?? Jag förstår poängen med vinsten av att bara ha en model att hålla reda på, men det går inte att flyga t.ex. Stockholm-Åbo ett par gånger i veckan med en B737-800. Däremot hade en daglig avgång med ett plan som tar 80-120 pax säkert funkat fint. Att hålla sig med TVÅ och enbart två modeller, bådadera i stora antal kan knappast vara mycket dyrare, det borde vinsterna i fler trafikerade linjer överväga.
Om Norwegian ska vara ett seriöst bolag som inte liknar Ryanair, utan ett bolag som faktiskt kan trafikera en mångfald av destinationer behövs ett mindre komplement till 737:an för att kunna anpassa sig bättre, t.ex. någon ovan nämnda modeller.
Ett tillägg till den här historien kan ju vara att inte ens DY själva trodde på den här linjen när den startades.
“- Konkurrens är alltid bra och vi har kapacitet och råd att flyga den här linjen, särskilt som vi vet att Åbo är en efterfrågad destination, fortsätter Åsa Larsson. Vår Boeing 737-800 blir största maskin på linjen och den passar in i flygplaneringen och tidtabellerna. Att använda flygplansflottan är en del i vår kostnadsmodell.”
Hade jag varit aktieägare i Norwegian hade jag förstås inte haft något förtroende alls kvar för ledningen. Man undrar ju om inte Norwegians mål är att sänka SAS, till vilken kostnad som helst, även om man själva går i graven också…?
Förr så kunde bolagen subvenisionera förlustlinjer för att hålla en bra infrastruktur.Nu när gamarna är på plan som bara flyger lönsamma linjer och tider,kommer många platser att förlora flyg förbindelser. Om inte staten subvensionerar verksamheten.
Det var väl ingen större skräll. KF/SK har en väl inarbetad kundkrets med framförallt transfer-pax till både ARN och CPH. Att DY med en avgång mitt på dagen skulle kunna få lönsamhet på den sträckan var knappast sannolikt.
Klientelet som DY riktade in sig på är de som annars skulle ha tagit färjan. Då möjligheterna till att dra med sin pirra med 3 flak pilsner är aningen begränsade ombord på en B737-800 och all-you-can-eat buffén från båten byts ut mot en torr macka för 60 kronor så fortsatte tydligen den målgruppen att åka båt…
En linje med dålig lönsamhet läggs ned, var ligger problemet ? Är det bättre då att fortsätta operera till förlust ?
Knappast första gången det här sker i flygbranschen.
Det kommer att bli flera linjer som DY kommer att tvingas lägga ner.
Det finns inte underlag med att flyga så stora maskiner som 737-800 på vissa destinationersom DY trafikerar
DY sålde biljetter mellan CPH-FRA men de flygningarna kom aldrig igång , lika så kommer man att lägga ner CPH-SZZ innan den ens har hunnit starta.
Lyckan för DY är väl att vissa Europiska bolag går överstyr.
Börja känna att allt inte står rätt till i det bolaget.
Deras VD börjar bli ännu mera media kåt, det är väl för att kunna ”snacka” tills sig mera kapital vid en nyemission på börsen. Kommer att behövs snart.
Under 2012 har börskursen ökat med 55%, då skall man ha i åtanke att det är från en väldigt låg kurs, tar man utvecklingen de senaste 12 månandena så är den på
-25%.
SAS har en sämre utveckling på börsen.
Läste att Airbus inte har lagt in sin ”order” på 100 stycken A-320 i orderboken. Varför?
Börjar att kännas lite luftslott över DY.
Men som man brukar säga den som lever får se.