Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

DY säger upp

Tråden startades av Vaffö

Varför har folk i kabin med CPH bas fått sluta?

Publicerad den 2012-02-23 11:57
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

Heffaklumpen
2012-02-26 22:43

Att man har olika mycket kvar i plånboken efter skatt i olika länder är bara att acceptera! Men att som Norwegian, i Sverige, anställa personal i, snart, 3 olika bolag, är bara neurotiskt. Tror att de stirrar blint på kostnadskartan – men ser inte i förstoringsglaset att detta kommer att leda till kostsamma konsekvenser i förlängningen. Förtroendet för företaget kommer att rasa. Den bit av lojalitet som ännu finns kommer att skingras. Sjukskrivningarna kommer att nå nya höjder. När lågprisarbetskraften kryper närmare Norge så kommer även norska kabinanställda att reagera. En bas är redan såld till spanjorer i Malaga. Snart kommer Bergen, Stavanger och kanske Trondheim säljas till lägstbjudande – då börjar det blåsa snålt i Oslo. Än så länge tycker de flesta att det är “greit”, och hejar på expensionen – för Norwegian skall bli störst….utan en enda norrman på lönespecifikationen. De fastanställda i Norge och Sverige håller som bäst på att utbilda och godkänna sina lågpriskollegor – för att snart kunna straffa ut sig själva. De kommer säkert att fråga sig: Hur blev det så här?

lisa
2012-02-26 20:35

Istället för att fråga Unionen kan du ju fråga din egen arbetsgivare varför dom tycker att dom ansatta i Sverige och Norge ska ha så olika mycket kvar i plånboken och så olika förutsättningar när man jobbar i 2 så pass lika länder. Det är knappast bara Unionens fel att det inte blir nån ordning på Arn-basen.

KKW
2012-02-26 20:29

@DY-ansatt!

Finns inga PA-anställda i MMA/CPH längre! Detta visar ju på vilken katastrofal interninformation DY har! Greit, supert, flinkas, deilig etc… Hallelujah – välkomna in i sekten Norwegian!!!

DY-Ansatt!
2012-02-26 19:18

Har varit fast anställd på Norwegian sedan -08 og innan dess var jag proffice! När DY sa upp kontraktet med PA så fick alla chansen att söka “fast” hos norwegian mot att vi gikk pendla på S2 biljetter og stå för eget boende vilket vi innan fick betalt för då vi var proffice! Cph basen var lika från starten där dom som fast anställde hade Cph bas og PA hade Malmö bas! Nu e det vel bara cirka 15-20 st kvar som e PA där nere medans de andra blivit “uppköpta” från PA till DY! Anledningen till att Arn inte blivit så med kan ni ju fråga Unionen om, nu pratar jag bara om kabinen!

Arlanda
2012-02-26 12:28

Flisan: På Arlanda försöker vi göra så gott vi kan nu för att få en ändring. I Köpenhamn verkar det som om dom också börjar vakna till och inse att det inte är någon vidare bra utveckling. I Norge verkar de vara väldigt naiva och inte förstå vad som händer. Märks väldigt tydligt på våran “intranetsida”, som blivit lite av en facebook för ett par stycken där allting som skrivs där är så “flinkt” och “kjempe godt!”. Det är bara att vänta på när de första varslen kommer inom något år. Då kanske de vaknar till.

Von Z
2012-02-25 17:56

@ dy

Bertram anklagade SPF och jag fösökte förklara att SPF inte har med NAS piloterna att göra eftersom de fast anställda piloterna är medlemmar i det norska facket. SPF kan inte göra någonting åt saken men ska naturligtvis vara uppmärksam på vad som händer eftersom sådant lätt sprider sig. Det gäller att NAS-facket sätter ner foten, precis som Skyways-facket gjorde. Enade vi stå, söndrade vi falla, eller?

flisan
2012-02-25 15:01

Hade varit intressant att veta om personalen har tänkt göra något åt den situationen som uppstår med den sociala dumpningen av löner.
Alla verkar bara se till sin egen anställning och fattar inte att det till slut blir deras tur.
Vakna!
Ställ er upp, protestera för dem kollegor som drabbas!

Mette-Jerker
2012-02-25 12:59

Den norska stoltheten över Norwegian är snart över. För INGEN norrman kommer att vara anställd av bolaget – och knappast någon svensk heller. I historieböckerna kommer det att stå att “bolaget startades i Norge, och hade, under en tid, norsk anställd personal. Ganska snabbt så byttes denna personal ut mot billigare, utländsk personal. Det enda norska som finns kvar numera är målningen av flygplanen.”

dy
2012-02-24 21:15

von Ziebeldrott – förstår inte vad det har med saken att göra var andra som kommenterar jobbar.

Jag har hört att DY ska stoppa uppgraderingar av styrmän såvida de inte byter till kontrakt i arpi eller motsvarande. Dessutom så är det klart att det till slut kommer att påverka DY-anställd personal om billigare malaga- eller helsingfors-crew på kontrakt kan slingas in i routenätet istället för att använda folk från arn, cph eller osl… Jag fattar inte hur facket kan köpa det här!

Sven
2012-02-24 20:30

Då undrar jag vad som kommer hända nu när vi precis ska påbörja vår cc utbildning hos PA för NAS på ARN….

Agt
2012-02-24 09:54

De flesta av de Profficeanställda blev direktanställda hos NAS när samarbetet med Proffice avslutades. De övriga hyrs inte längre in från Proffice och får därför sluta. Så fungerar det med inhyrningar men det är ju inte någon personalminskning.

Sara
2012-02-24 09:34

Och ändå kommer sms var o varannan dag om att det saknas crew, ibland hela besättningar…. Fortsättning lär följa om Norwegians lönedumpning.
På köpet kommer rädd personal som inget vågar säga!

Yo
2012-02-24 09:17

Proffice ut , Arpi in .

!
2012-02-24 07:44

Det var två personer som gjorde sina sista flygningar i CPH förra veckan då de blev uppsagda.

von Ziebeldrott
2012-02-23 23:15

@ Bertram

Var jobbar du på Skyways? Tydligen inte som pilot. Du har ju ingen koll på vilket fack NAS piloter tillhör? Dessutom är inte piloterna på NAS uppsagda som piloterna var på Skyways var.

anne
2012-02-23 20:37

Tror ni menar de profficeanställda som fick gå vid årsskiftet. Det Norska facket kan inget göra åt dem då de var anställda i Sverige.

Aft
2012-02-23 20:35

Har folk i kabinen på DY med CPH-bas fått sluta? När hände detta i så fall?

tror
2012-02-23 20:31

Tror ni menar tidigare Proffice anställda som fick avsluta sin anställning.
Då kan inte det Norska facket göra nånting eftersom dom var anställda i Sverige och uppdraget avslutades.

A
2012-02-23 20:26

Kan vi inte börja skriva Norwegian istället för DY?
Jag fattade inte vilket bolag det handlade om förrens någon skrev det. Känns lite väl nördigt när en 737 pilot inte fattar ngt på ett flygforum.

SPF
2012-02-23 18:50

Nu är det förvisso så att AVIA har en sektion på SPF medan Norwegians fastanställda piloter är slutna till en annan fackförening.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500