Norwegian
Någon som vet om Norwegian faktisk har folk flygande hos sig via Parc. Eller har facket lyckats sätta stopp för det här?
Har de även sagt upp sin bilaga om att jobba fridagar?
svar
Till Tiina : Vi får se hur det blir med 787. Vem skall serva maskinen,vem håller med reservdelar, eller tänker man blunda och flyga. Ett nytt plan ger många problem i början,och det kan vara svårt att få fram delar,teknikerna behöver en skaplig tid efter kurs för att få erfarenhet,att fixa felen. Boeing är kända för att ha många och mycke barnsjukdommar, till skillnad från Airbus. Kan bli DY:s Waterlo.
Är det facket som säger NEJ till att flyga på fridagar? Taskigt mot piloterna i så fall!
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070045
Norwegian-chefen skall bli innkallad till Stortinget (Riksdagen).
Nå börjar han att få mycket att svara för. Den cyniska kältringen..
Det norske folk börjar att vakna.. Så mycket illska mot han och företaget..
Norwegian ställer in för de saknar crew. Det vill säga de har medvetet anställt för få besättningar och litat på att köpa fridagar.
Det blir på så vis billigare för DY.
Att anställa en kapten kostar med sociala avgifter, LOL, pension och annat runt 1,5 miljon per år.¨En köpt fridag kostar ca 5.000.-.
För 1,5 miljon kan man alltså köpa 300 dagar av en kapten.
En fulltids kapten jobbar max 210 dagar i DY.
Men nu har crwe i DY sagt STOPP och säljer inte fridagar mera.
Så där är förklaringen!
Innställda flyg;
Jag vet inte hur mycket norsk du forstår, eller om du inte har tagit deg tid till å lese linken som “Showtime” postet nedan..
Här er utdrag från linken;
“Den siste uka har vi vært i en ekstraordinær situasjon der vi har måttet omrokere på flyprogrammet og leie inn mannskap for å dekke inn pilotmangelen, forklarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
– Sa opp avtale
Han forklarer den prekære situasjonen med at pilotene nylig sa opp en avtale der seg sier seg villig til å jobbe ekstra på fritiden.
Lavprisselskapet baserer mange av sine flyginger (i snitt 8 pr. dag) på at pilotene og kabinpersonalet tar ekstravakter.
Når flyene blir stående på bakken, rammes hundrevis av Norwegian-passasjerer.”
Så så är det “innställda flyg”
You get what you pay for! Hopefully, you will get there alive. If the plane leaves the ground at all!
Intressant att läsa på vg.no, speciellt kommentarsdelen. Normännen som troligen är ett av världens mest patriotiska folk (inget fel med det!) börjar sakta men säkert tröttna på Norwegian och dess käre VD. Med uttalanden som “Vi anställer ingen i Norge” etc så ökar man inte sin eller bolagets populäritet precis… (Dagbladet 12/2 2012)
Norsk media skriver om Norwegian och inställda flygningar. Någon som kan förklara varför de ställer in?
Nej Erik dom bokar inte om till något annat bolag…däremot gör flygbolagen som ingår i tex star alliance och one world det. Det är risken man får ta om man åker med ett billigt bolag med billiga biljetter. Därför brukar jag undvika dom när jag har tider att passa.
Bokar inte Norwegian om pax till ett annat bolag om de ställer en flight. J-igt dåligt om de inte gör det…
Norwegian, for å si det på godt norsk, er et ordentlig MØKKASELSKAP, med en svært kynisk leder i spissen!
Samhold/Unity , ger resultater. Jag har mycket bra flygerfaring, men har inntil vidare “hoppet av denne karusellen som luftfarten har blivit”.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069874
Norwegian har alldrig fristet meg, det känns nu bara så bra, klokt och trygt att inte längre vara en del av detta circuset.. Fy f!
Hoppas det vill bli bättre, men det sämsta har vi nog inte sätt änn..Blir det bättre kommer jag tillbaka, i mellantiden pluggar jag vidare med min företagsekonomi..
Hälsningar från en norsk pilot som bor i Sverige..
Återkom när ni ersatts av kontraktsanställda. Kom bara ihåg att gnälla på facket då som “inget gjorde”.
Varför gnälla!! Snart 8 st 787 och 222 nya 737!! Då är det ju topp!
Vad är det ni inte förstår? Man ger och ger, men får aldrig ett tack eller en uppskattning tillbaka. Samma i många bolag. Men den dagen man slutar ge då är man en belastning och ska ersättas med kontraktspiloter utan möjlighet att säga ifrån. För ett liv ska vi väl ändå inte ha vid sidan om? Kan man inte driva flygbolag utan att “pissa” på personalen då ska man kanske fortsätta fokusera på juridiken och “pissa” på rättsamhället istället. Men snart är det någon som pissar i motvind.
Det är inte fackföreningarnas uppgift att driva flygbolag…
Om inte ett bolag kan drivas under schysta förhållanden, bör bolaget inte drivas alls.
Och med det menar jag inte att DY bör försvinna, jag hoppas de kommer finnas kvar och bli ännu starkare…
…med schysta villkor.
Kan fackföreningar driva ett flygbolag bättre?
Red baron: din slutledningsförmåga verkar vara lika dålig som ditt sätt att göra antaganden på. Hade jag varit fast anställd med bra betalt etc. behövde jag väl inte sitta här och skriva av mig? Problemet är att det blir sämre och sämre för de som inte sitter på trygga anställningar och med din hjälp kommer det aldrig att bli bättre heller.
Pilot: verkligheten är här och den är inte särskilt uppmuntrande. Men ok vi kör ditt spel, ta mindre pengar nu för att undvika konkursen. Vad händer nästa år? Kanske tycker arbetsgivarna att det börjar bli lite dyrt igen, ok vi sänker våra löner igen, osv osv. Härligt att man har kollegor med din intelligens, förlåt äntillegens menar jag
Till XXX: Antar att du då tillhör gruppen “fast anställda” piloter.
1. Du har fast jobb, med lönestege.
2. Du kan inte bli uppsagd.
3. Du får påökt varje år (utöver stegen)
Om inte detta känns tryggt för dig, så bör du göra en förståndskontroll.
Stå på er nu för f*n tycker jag. Det är inga orimliga krav att man ska ha sin personal anställd. Den dagen alla är kontraktspiloter har vi inte ett enda vapen att ta till när arbetsgivaren försöker undermindera våra arbetsförhållanden än mer.
Jag jobbar själv som anställd på ett annat skandinaviskt flygbolag och står till 100% bakom er, hur långt det än behöver gå!
/Oleon
xxx, välkommen till verkligheten, hellre mindre betalt än konkurs för arbetsgivaren.
Intressant att man nämner de fast anställda piloterna som försöker upprätthålla någon slags trygghet i en allt värre bransch blir kallade för maffia. Ni som skriver så, är ni piloter? Jag hoppas verkligen inte det men om det är så är det dags att göra en rejäl check på förståndskapaciteten. Inse att om bolagsledningarna får som de vill arbetar vi snart utan lön.