Piper PA-31
Hej!
Företaget jag jobbar för har hyrt en Piper PA-31 som vi skall flyga med men jag som är lite flygrädd skulle gärna vilja höra era erfarenheter om detta flygplan som verkar ganska litet.
Hur är det att flyga med?
– Komfort, ljud, säkerhet?
Flyger det på låg eller hög höjd?
Är flygplanet säkert ifall det råder dåligt väder?
Tack på förhand!
svar
Hej Birgitta,
PA31 är ett flygplan jag har ganska mycket erfarenhet av Jag har flugit taxiflyg, reguljärflyg samt reguljärt postflyg och frakt med PA31 under ganska många år.
Det finns två versioner av den, PA31-310 och PA31-350, den senare är något längre och med något starkare motorer därav betäckningen 310 / 350 vilket syftar på antal hästkrafter i motorerna.
Du vill veta om den är säker! Ja i jämförelse med en enmotorig flygmaskin skulle jag vilja säga att den är säker. Dock är det så att certifieringskraven för PA31 och alla andra maskiner i den kategorin när det gäller kraven att kunna stiga/vinna höjd vid ett eventuellt motorstopp inte står i paritet med större maskiner som är certifierade med andra högre krav. Vad gäller PA31an ska den kunna stiga med 50ft = ca 15mtr i minuten vid maxvikt under standardförhållanden om man håller tungan i rätt i munnen vill säga ( jo jag har praktisk erfarenhet av det ). I vår branch kan man inte säga annat än att det är “uselt”. Även systemmässigt lämnar den en del övrigt att önska om man säger så.
Historiskt sett i sverige har vi dock haft ytterligt få tillbud/haverier med denna arbetshäst till flygmaskin under alla år i sverige ( nästan 40 år ). Visst den har ingen tryckkabin ( det finns en version med tryckkabin men dock ingen i sverige) vilket gör att inte kommer upp så högt. Ett större problem är då att kanske inte så många är utrustade med väderradar ( dom väger ju en del ) vilket gör att man blir lite blind vid vissa vädertyper.
När du väl sitter i maskinen sitter man faktiskt ganska bra och en del är utrustade med sk clubseating som är riktigt trevligt.
Jag förutsätter att ni bokat flygningen via en flygmäklare som naturligtvis anlitat ett seröst bolag där man opererar maskinen med två piloter även om certifieringen inte kräver det.
Visst den bullrar men vilken propellermaskin gör inte det. Jag hoppas jag inte skrämt dig ( eller några andra med detta långa brev ( fick en nostalgitripp när jag läste PA31 ) i tillägg ska sägas att jag har många extremt roliga minnen och turer med både kollegor och passagerare i PA31an genom årens lopp, skaffa dig ett du med!
Vh IBZ
S340 har krav på värdinna då de har fler än 19 stolar.
Till fo:
J31 och SAAB340 är både JAR-25 och FAR25-flygplan och inte endast JAR-23.
Ciao
Birgita, han riktigt fin flygtur, PA31 är ett säkert plan och jag är övertygad om att det kommer vara professionella piloter som sitter där fram!
Det är hög ljudnivå och det är trångt men det fungerar alldeles utmärkt på kortare flygningar.
Jag har själv varit pilot på PA31 under många många timmar och jag har klarat mig bra i både det ena och det andra vädret.
Hyr ni av ett flygbolag vilket jag förutsätter så har de i motsats till vad F/O säger en styrman ombord. PA31 är även utrustade med insprutningsmotorer…
Ett flygplan med turbinmotorer är säkrare och har oftast tryckkabin vilket är gynnsamt vid sämre väder men som tidigare sagt så har PA31 fungerat utmärkt tidigare.
Fördelen med att flyga med ett mindre plan är att du kan ta tillfället i akt att prata med piloten i fråga om väder eller andra funderingar du har.
Säkerhet är beror helt på vad du jämför med. Det är säkrare att flyga reguljärt men det är osäkrare att åka bil. Ja du väljer vart du drar gränsen…..
Slutligen så kan man väl säga att det inte kommer att vara din livs bekvämaste åktur men du kommer fram.
Jösses, vad ni skall skrämmas. Flygplanen har varit flygvärdiga i 30 år. Boeing 737 har samma ålder.
Det är ett bra flygplan med god statistik, de opereras i multi pilot miljö när de används för kommersiell persontrafik. De är kategoriserade i JAR 23 vilken även J31 och S340 är, de har heller inget krav på värdinna m.m.
Styrman har ansvar för evakuering tillsammans med kapten i det fall då det är fråga om multi pilot miljö.
Avvisning och väder flyger alla i och avvisningssystemet fungerar gott nog för att vara godkänt för light and moderate icing.
Ett litet plan som förvisso bullrar en del i kabinen men du har möjlighet att prata med piloterna innan och få lite information om vad som händer under flighten vilket kan hjälpa flygrädslan en hel del.
Det finns många flygrädda som tagit PPL certifikat (flyg cert privat plan) för att bota/dämpa sin rädsla. Så storleken behöver inte vara till nackdel.
Allt beror mest på piloten……
Det är ju lite beroende på hur många ni är och hur långt ni skall åka.
-Komfort= Direkt dålig, trång, liten och ingen service.
-Ljud= Mycket bullrig jag rekommenderar absolut hörselkåpor.
-Säkerhet= Ja flygplanet i sig är väll OK. Dock finns ingen värdinna, ingen styrman och ingen annan som hjälper till vid problem. Jag skulle säga nej. relativt osäker (jämfört med JAR FAR 25 trafik)
-Flyger det på låg höjd?= Ja!
-Är flygplanet säkert vid dåligt väder?= Njae. Avisningen fungerar halvdåligt och förgasarmotorerna klarar inte av någon utbredd isbildning.
Jag skulle rekommendera att hyra ett JAR 25 flygplan. J31 eller kanske en S340.
Ett relativt litet kolvmotorflygplan. Flyger lågt vilket innebär att det inte kan flyga över dåligt väder utan blir hänvisad till att flyga inuti vädret. Du kan inte förvänta dig komfort som i ett större jetflygplan som du säkert flygit på semester med någon gång.
Är det fint väder kan det dock vara en kul upplevelse. Vid dåligt väder gynnar det inte din flygrädsla…
Ang. säkerheten så undrar jag då om det är privatflyg eller om er firma har bokat flygningen av ett flygbolag. Det sistnämnda är det enda lagliga men tyvärr florerar en del s.k. svartflygningar där man säljer flygningar utan att ha alla tillstånd som man måste ha för att driva ett flygbolag. Kolla upp det, för det är viktigt.