Norwegian ut i strejk??!!
Vad säger ni om det? Alla som bara hittade på att SAS skulle strejka, vad sägs om detta?
Nu har Unionen varslat om strejk. Norwegian personalen vill inte arbeta 60 timmars veckor.
svar
Ruben jag måste säga att du är oerhört underhållande! Vart du får din fakta ifrån ställer jag mig väldigt undrande till! Vi som flyger har full tillgång över våra arbetstider och kan svara för att vi ofta blir schemalagda på 50-55 h/v. Ta detta plus förseningar i form av av-isning, köer i luftrummet, mm så landar du farligt nära 60h! Detta händer INTE varje vecka, och det är det heller ingen som skriver, men det vi vill är att det inte ska vara möjligt att schemalägga på detta sättet. Flera frågar efter ett schema så ni kan få se hur vi menar, men av respekt till företagen och framförallt av rädsla för repressalier så förstår jag varför inte någon lämnar ut något sådant! Men om vi tar ett ex: man flyger tor arn, för att sedan direkt flyga LPA, dagen före kanske du hade 6 tor inland. Samma arbetsperiod flyger du en tor HRG med extension (dvs du hamnar på 14 timmar drygt) Lyckan är gjord om du dessutom börjar 5.30 i början på arbetsperioden och för att vilan ska hålla så ändras du dag 5 och 6 till att flyga kväll. Det är heller inte hälsosamt, men det bryr iof inte någon sig om för vi får ju betalt! (ironi) Allt för att få ut så maximalt av crew som möjligt…men är det säkert och sunt tror du? Ja, vi har även kortare dagar och kortare arbetsperioder, annars hade vi inte klarat maxgränsen per månad. MEN det som vi vill är att ha normala dagar och normala veckor. INTE jobba 60h ena veckan och sen 28h nästa period för att “väga upp”. Som flera skrivit här innan, så är det flertalet på DY som i slutet på november, redan har avverkat sina lovliga timmar/år. Tycker du själv det låter rimligt?
Dessutom så är väldigt många fixerade vid att Subpart Q godkänner 60h/v och vi därför inte ska gnälla! Ja, men deras rekommendationer är om ni läser att man inte schemalägger crew mer än 45h/v. USA har sett sambanden mellan flertalet olyckor och ackumulerad trötthet och därför sänkt maxgränsen. Vill ni verkligen på fullaste allvar att en olycka ska ske innan denna ändringen blir till??!! Jag är även intresserad av vad du själv arbetar med Ruben, och hur många timmar du jobbar i veckan? För att du har ett fungerande privatliv, det tror jag dem flesta som följt dina inlägg här på forumet redan konstaterat att du inte har!
Bosse: SAS kabinpersonal har en begränsning på max 42h/vecka. Thomas Cook Airlines 45h/vecka. TuiFly, Primera och Novair fick en maxbegränsning efter nyligen avslutad strejk på 47,5h/vecka. Vet inte hur avtalen ser ut på de andra bolag du nämner i ditt svar? Norwegians kabinpersonal i Sverige har maxtiden 60h/vecka – vilket företaget använder sig av vid schemaläggning. Unionen har inte för avsikt att förkorta den totala arbetstiden, eller snittarbetstiden heller – utan vill “bara” att man ej skall kunna schemalägga 60h/vecka.
Informationsansvarig hos Norwegian har “avslöjat” att kabinpersonalen endast arbetar 31h/vecka i snitt. Rätt dumt – då hon i samma veva visar på ineffektiv schemaläggning, trots möjligheten att schemlägga 60h/vecka. Kanske har hon även tagit med deltidare och sjukskrivna i “sin statistik”, och då blir självklart snittet lägre. Nu diskuteras dock inte “snitt”, vilket hon tydligen ej uppfattat, utan MAX schemläggning per vecka.
Ursäkta 47,5h arbetstid ska det vara inget annat
60h arbetstid gäller alla svenska flygbolag som har ett kollektivavtal dvs. SAS, Malmö Aviation, cityairlines, primera, tui, novair och Norwegian. Så gnäll inte bara på norwegians personal
Cashing?!, Fvärd är väl ganska kortsiktigt tänkt om du ens har förmågan att tänka.
Inte så kul den dagen du blir utan jobb. Utesluten ur Unionen för strejkbryteri och därmed ingen akassa heller. När du sen söker nya jobb har ryktet spridit sig, liten bransch och svartfötter har svårt att få jobb igen. Åtminstone i de bolag facken sitter med vid rekryteringar!
Men valet är ditt! Som man bäddar får man ligga.
För övrigt så har jag nu anmält mig för eventuellt extra pass den 9:e Mars. =)
Cashing!
Kulan, det finns INGET 60h schema.
Ingen, INGEN i Unionen har någonsin frågat mig vad jag tycker i någon fråga det senaste året. Jag tänker jobba vidare.
Och ni andra kan gnälla vidare och sprida er dåliga stämning.
SR Ecot nu vid midnatt.
Strejk avblåst!
Kan inte någon vänlig själ presentera hur en 60-timmarsvecka ser ut?. Det efterlystes när TUI, NVR och Primera gick ut i strejk. Inget svar då, kanske någon kan presentera ett sådant schema nu då. Om man får tro på informationschefen är snittiden 31 timmar per vecka. Snälla presentera ett 60-timmarsschema någon.
Även om jag har en rätt cynisk inställning till flygets race to the bottom så tycker jag att Fvärds inställning till fackmedlemskapet är fullkomligt vidrig. Att vara med i ett fackförbund är att ta ställning! Att vara med i facket innebär att man ställer upp på att ta till arbetstagarens enda maktmedel, gå i strejk!
Endera lämnar du högljutt Unionen under de närmsta veckorna, eller så strejkar du! Hade jag varit fackombud hade jag inte tvekat att försöka få dig utesluten om du agerar strejkbrytare.
Vill påminna Fvärd om Weiron i Ottans visdomsord:
http://www.youtube.com/watch?v=LvneR0V7NjI
(01:30)
http://www.svd.se/resor/ny-teknik-gor-det-mojligt-att-flyga-i-20-timmar_6889391.svd
Ingen risk att svenska flybolag tittar på detta för hälften av platserna kommer då bokas upp av flygvärdar /Värdinnor som kan byta av varandra så man inte sitter av för många timmar i pentryt mellan start och landning.
Subpart Q gäller ja, men det är max tider som det pratas om där.
Som allt annat med JAR OPS/EU-OPS så måste ett land/bolag möta de minimum kraven ,men man får mer än gärna ha högre krav, dvs lägre max arbetstider.
Våra föräldrar och farföräldrar tillbringade 1900-talet med att kämpa för drägliga arbetsförhållanden. Genom att organisera sig och kämpa, med förhandlingar och strejker, lyckades man begränsa arbetstiden till 40 tim/ vecka med lediga helger. Arbete kvällar, nätter o helger gav kortare arbetstid och högre lön. Nu försöker diverse lycksökande kapitalister rasera vad vi kämpat för i 100 år. Genom lobby-verksamhet i Bryssel har de lyckats få igenom en vansinnig lagstiftning där flygande personal kan arbeta 60 tim/vecka. Sätt ner foten Nu!!!! Visst blir det dyrare för bolagen, men en flygbiljett SKA kosta mer än ett par hundralappar.
Var solidariska med era förfäder och er själva. Stoppa vansinnet NU!
Ingen kan tvinga mig att inte komma in i crewrummet, så det så!
Kan inte annat än att hålla med Ruben.
Problemet är enkelt: Subpart-Q gäller och skall följas.
Passar inte galoscherna så är det väl bara att sluta och ta ett jobb på posten eller någon annan skyddad verkstad.
Antar att du skojar – om inte, tänk om! Du kommer att göra dig omöjlig bland dina kollegor – som dessutom kommer att strejkvakta – så att du inte ens kommer ombord på ditt ev. flygplan. Dessutom så är det inte du personligen som väljer att strejka eller inte. Unionen äger det kollektivavtal som du arbetar efter, och bestämmer om det skall strejkas eller ej. Att du som medlem är beredd att ställa dig upp inför dina kollegor och säga att det ok med 60-timmarsveckor spelar ingen som helst roll. Gå in på Unionen.se och läs på lite vad gäller kollektivavtal, varsel och hur man som medlem agerar i en strejksituation. Antar att du “ställer upp” på annat som Unionen förhandlat fram åt dig – och som gagnar dig? Då är det bara att “åka med” nu när ditt fackförbund har valt att strida för ditt kommande avtal.
Transport är inte fega så de ställer upp. Det blir inte tankat någon Norwegian inte.
Hoppas Norwegian klappar ihop korvkisken och tar med sig skiten tillbaka till norge. Såna här norgeskämt behöver inte svensk näringsliv.
svar Fvärd: Tycker absolut att du ska jobba om du vill. Men borde du inte lämna Unionen? De tar ju ändå bara dina surt förvärvade pengar i avgift.
Jag känner inte till något fackförbund som lyckats skapa möjlighet och förståelse för de företag som deras medlemmar arbetar för.
Klarar man inte som arbetstagare av att föra en dialog (Läs: att förstå företaget och samtidigt få en förståelse för sin egen situation)med sin arbetsgivare så ska man kanske se sig om efter annat jobb. Personligen tycker jag att det är mycket gnäll i flygbranschen. Mycket vill ha mer. Tyvärr så kommer facit av de senaste konflikterna se verkligheten inom kort.