Ni som inte når hela vägen
Desto mer jag läser på flygtorget desto mer fascinerad blir jag över hur vissa av er svarar.
Om en TS frågar vad lönen är som CC eller Kapten på något bolag, så är det alltid några som svarar med att det är dålig lön, jobba massor av timmar, betala TR själv osv..
I vilket annat jobb än vad Arbetsförmedlingen ger er klarar ni er alla som är så sjukt negativa?
Jag har PPL och nöjer mig, men om jag skulle vilja gå vidare så skulle jag definitivt klara mig bättre än er som sitter här och skriver vilket skityrke pilot är! Självklart skulle jag också göra det, men om du förlitar dig på arbetsförmedlingen så kommer du tyvärr jobba på lager även om 20 år, oavsett utbildning! Ta alla kontakter du kan få, besök ställen, fråga om du kan få seTUIs flotta eller vad fan som helst, gör något, sitt inte bara och säg att allt inom pilotyrket är skit! Det är det tydligen likadant inom Byggnads och alla andra fackligt anslutna branscher också .. Ni som vill, tänk på er själva som om ni är ett företag, vad kan jag erbjuda! Lycka till, Det finns massor av jobb, jag som inte ens är intresserad har blivit erbjuden!
svar
Var annonseras pilotjobben ut ?
Det är inte lätt att få pilotjobb i dagsläget, släpper nog lite om några år när 40-talister går i pension eftersom det är många f.d stridspiloter som övergått till civilflyget.
Sen är det nog som såhär att vill man verkligen bli pilot så är inte Sverige rätt land att söka jobb i, p.g.a att det inte finns mkt att erbjuda. Stor efterfrågan men litet utbud.
Jag ska iaf satsa på att ta utbildning i Sverige men sedan söka jobb utomlands med hjälp av en f.d pilot som erbjudit sin hjälp att försöka på in mig på något ställe. Men först o främst så ska man på klart gymnasiet och sen utbilda sig 🙂
Det är dyrt, men om man verkligen vill detta så finns det inte gränser 🙂
Vad blev du erbjuden för jobb då?? Städa TUIs toaletter…seriöst skriv inte om något du inte vet nåt om…
Dagens läge är svårt precis som XXX skriver att även erfaret folk har svårt att hitta jobb.
Jag har precis fått nytt kontrakt, där det är hårt jobb och kontakter bakom. Så att ha ett PPL och bli “erbjuden” jobb så är det iaf inte att sitta längst fram dit vi alla strävar!
Det allra senaste scenariot är till och med att inte ta in folk med stor erfarenhet på typ därför att man kan snåla ännu mer genom att ta in folk utan TR men som betalar för det istället.
Du har rätt i att många sitter här och gnäller men du har fel om att det är så “lätt” som du beskriver det.
Hur mycket man än vill och ligger på spelar det ingen roll när det knappt finns några jobb. När de väl uppstår ett behov vill bolagen ha någon som kostar dem så lite som möjligt. Då spelar alla ens samtal, mail, besök hos flygchefen ingen roll om de kan hitta en kille/tjej med rating som kan börja imorn. Vissa bolag tar ju till och med in en ny utomstående med rating än att omskola en redan anställd pilot till den nya typen. Allt för att spara pengar.
Vore väldigt intressant att se en stor undersökning bland Sveriges piloter om hur många som går arbetslösa. Då skulle man få det svart på vitt hur svårt det är att få jobb och ta död på myten att man får jobb “om man bara vill tillräckligt mycket”….
Var har du blivit erbjuden jobb?
Eftersom du inte ska ta det kan du ju berätta vilket bolag det är, då det inte spelar nån roll om nån annan får det!
Ytterliggare en som tror sig veta! “Det är bara att knalla in på TUI och få se på flottan så har man jobb”? Vem lurar du? Jag säger som Ingmar Stenmark. “Alla tror det är så lätt”! “åk själ om du tror det är så lätt”