Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tor Air i Konkurs

Tråden startades av Hans

Nu va den saga slut, tråkigt tråkigt.

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2012/Tor-Air-i-konkurs–vand-dig-till-konkursforvaltaren-med-dina-krav/

Publicerad den 2012-03-02 10:28
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

thomas
2012-03-05 13:45

Bra analys “ganska enkelt”

Nu skyller alla ifrån sig

varför sålde Tor och Viking till Black pearl ? svar; De var djupt skuldsatta
Phil Wyatt, ägare av Black pearl har satt i system att dränera sen konka
(XL i Storbritanien)
det var ingen nyhet för Tor eller Viking ägarna

varför konkar alla ?

Svar; Undermåliga affärsmän bakom, varför kom inte Moose igång slut på kapital innan de ens kommit upp i luften.

Flygbranschen är kapitalintensiv, och som i alla affärer måste man självklart ha kunder innan man startar upp processen, det fattade Onassis redan på 60 talet oljekontrakten först sen bygger man tankers

Ganska enkelt
2012-03-04 15:52

Om man studerar vad som ligger bakom flygbolagen så får man ofta en förklaring till det som händer. I det här fallet är både Tor Air och Viking Airlines offer för samma ägare, Black Pearl Investment, som säljer resor.
I deras affärsidé ingår att tjäna så mycket pengar som möjligt till ägarbolaget, genom resebyrån och därunder produktionsbolagen. Flygbolaget som står för produktionen får i princip ingen rörelsemarginal alls, man tar all vinst uppåt i kedjan, lite som ett pyramidspel. Detta innebär också att en konkurs av ett sådant bolag, med skulder på miljoner kanske, innebär att ägaren fått sin produktion till ett oerhört lågt pris, och således tjänat pengar överallt.

Resenärer, personal, långivare, leasingbolag m.m. står med förlusten.
Det här är inget nytt, och kommer hålla i sig så länge marknaden accepterar att bli uppkörd, överkörd och vilseledd.
Low Cost bolag har liknande mekanismer i bakgrunden, men framförallt har de prissatt varenda pryl du kan tänka dig.

Nästa gång du reser, tänk på vilket bolag du åkermed, vem som ligger bakom och hur många kedjor det finns.
SAS må vara en koloss på lerfötter, men de har inga dolda avgifter, agendor eller vinsttagare…

Bagarn
2012-03-04 10:26

Ja vad säger man? Kanske dags att återinföra någon form av reglering i flygbranschen igen? För som det är nu så kan det ju inte förtsätta, bolag som poppar upp och lovar billiga biljetter, många bokar och sedan går dom i konkurs, folk får inte tillbaks sina pengar. Flygbranschen är dessvärre ganska unken tycker jag.

Mr Smith
2012-03-04 09:14

Vad händer Fly accident, Air Sweden, Viking, Viking Hellas MCA, Nordic Airways. Alla kan juh inte bara försvinna. Snart börjar semestrarna ska det bara finnas dom stora bolagn kvar???

Det brukar juh gå massor med ryckten om nya bolag som är på G´, Som exempelvis Moos airlines men nu har jag inte hört något.

Någon hade hört att AirSweden skulle starta upp igen med två MD 80 och en A320? Men om det stämmer så borde man ha sett något. Ingen C check på gång varken på SE DMT eller Albatrossen och SE RJM står i Turkiet visserligen så är den klar att flyga men inget flygbolag kan överleva bara på ett fungerande flygplan minst två hälst tre.

/S

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500