Vad gör man på Långflygningar? Som pilot.
Hej.
Vad gör man? över atlanten?
Händer det att flygvärdinnor osv kommer in i cockpit för samtal?
Är det inte riktigt tråkigt ibland? Som passagerare så vill man bara dö ibland.
svar
Man går igenom sin och kollegans senaste skillsmässa. Man tittar på kollegans tomma blick när han funderar på den kommande.
Och där kom den sedvanliga tomten som inte har en aning vad 1+1 är.
Crew skall jobba, inte sova ombord! Sova kan dom göra på stoppen, man måste inte festa hela stoppet……
Mange och Alex: TUI har inget vilorum el möjlighet till vila varken för CC el Piloter. Mvh
Vitman:
Varför dyster? Jag höll ju bara med om vad i princip alla andra redan sagt!
Det börjar lukta personangrepp när man blir uttagen ur en grupp på ett halvdussin personer och nedsablad för att man sagt “så är det”!
Men man kan snacka med varandra, vila lite, läsa tidningen, då och då titta till fuel, tekniken, väder, reservflygplatser. Framförallt handlar det om att se till att vara pigg 8-12 timmar efter starten.
@Sad – Helt sant, det är mycket dötid, det kan ingen säga emot och då kan man utan problem titta på en film eller läsa en bok på iPaden, men som tidigare sagt så sitter man inte helt insluten i en film t.ex. utan man har hela tiden koll på vad som händer! Även köpt en smart liten sak som jag kopplar in i headsetet som gör att ljudet på min iPad bryts om någon sänder på radion!
Hej Alex.
Amerikanska bolag måste enligt lag ha tre piloter på flygningar över 8 timmar. I princip så var det så i Europa förut också men europeiska myndigheter vill liberalisera flygtjänstgöringsreglerna ännu mer.
New York till ARN tar oftast mindre än 8 timmar men inte returflygningen som oftast ligger på 8.30 till 9 timmar beroende på att det alltid är motvind när man flyger västerut. Därför har dom 3 piloter och vi i Europa 2.
Intressant är att FAA tidigare tillät det som vi i Europa nu tillåter men att FAA efter Colgan olyckan totalt har gjort en kovändning.
Om du är så duktig och varit med så många gånger så borde du veta vad det handlar om. Både på kort och långlinjer – vi är förberedda på det som inte får eller skall hända och om det händer så klarar vi av det för vi har väldigt bra träning. I jobbets natur ligger just det faktum att vi ska kunna ta hand om i stort sett allting för vi har ju ingen som hjälper oss om det händer, vi har bara oss själva att lita på.
Oroväckande att du som gammal tekniker har den synen på oss piloter för den synen har verkligen inte vi på er.
Jag tror inte att någon ut av er är riktiga piloter.
sad:
Enligt min erfarenhet är svaren ärliga och speglar verkligheten. Du ska nog snarare ifrågasätta dom piloter som påstår att dom jobbar hela tiden under långflygningar, det är dom som drar på sanningen.
Har själv suttit med som flying spanner på många långflygningar, detta är verkligheten.
Varför skulle man inte kunna spela, surfa på ipaden?
Hej,
Är dessa svar seriösa?
Ni som skriver kollar film på Ipad, samt spelar spel på denna. osv… ?
Eller är ni bara flight sim piloter på 22 år?
Jag tycker flygningarna ner till sydamerika är tråkigast. Men senaste året har det blivit avsevärt roligare sedan jag köpte mig en padda. Har 3-stjärnor på de flesta banor i angry birds 🙂 Synd att man inte kan kolla youtube efter lösningar när man är uppe i luften, så det blir till att testa sig fram själv.
När det blir för mycket angry birds försöker jag varva med Sudoku eller civilization.
Snart är det dags för avgång till Caracas, så det kommer bli några timmar på paddan idag oxå 🙂
Man gör samma sak som på kortflygningar dvs funderar på hur man ska göra för att byta till ett bra jobb.
Mange – Ja, det har dom. Men som sagt detta är för cabin crew då piloterna inte har någon avbrytare.
Lite roligt då ARN-HKT är cirka 11h med två charter piloter, medans UAL kör med 3 pilotern på deras EWR-ARN som är cirka 9h.
/ Alex
Bara jag som vågar erkänna att det är sjukt lite att göra där fram och att vi är lika uttråkade som paxen? I dagens maskiner sköter systemen det mesta själv och med planeringen man gör innan så är det inte mycket kvar att göra på höjd med autopiloten tillkopplad! Hålla koll på ATC, soppa etc, annars brukar vi byta av varandra med att titta på knapparna på overheaden (Sova), ta en 30 min var i taget!
Sen ibland har man tur att flyga med en riktigt rolig kapten och då går en 8h flight ganska snabbt, kollar på en film på iPaden tillsammans eller bara snackar skit! Alltså samma som ni där bak gör, sover, kollar på film, äter och snackar med varandra 😉 Ska dock tilläggas att som pilot, i alla fall jag sover med ett “öga öppet” om man säger så, säkerheten kommer alltid först och finns ändå en anledning till att vi sitter där och “bevakar” flygningen!
Annat är det på BA. Där har de ibland 3 piloter på korta sträckor som LHR-MIA och LHR-DEL t.ex.
@Loppa
Jo, jag förstår ju att det inte är samma 2 piloter som sitter där framme hela tiden. Även om de avlöser varandra verkar det fortfarande vara långtråkigt.
korrekt Harry