Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bombardier CSeries

Tråden startades av DW

Vad tror ni? Kommer Bombardier CSeries att bli en succé? Än så länge är drygt 150 stycken beställda och lika många beställda optioner.

Publicerad den 2012-03-03 22:22
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Tekniker
2012-03-06 09:48

Har lite svårt för att uttrycka ödmjukhet och saklighet samtidigt, beklagar!

Fokkers maskiner är ju enligt typcertet åtminstone vidareutvecklingar av äldre maskiner.
F70 respektive F100 heter ju något i stil med F28-70 respektive F28-100.
(F50……F27-50).

Vad jag menar är att man knappast kan jämföra innovationsgraden med 380 resp 787 eller för den delen antagligen C-serien.

Med tanke på att innovationsgraden på CS snarare hamnar närmare 380/787 än F70/100* så kommer säkert strulutfallet att likna 380/787.

*Alla ni som nu börjar krampaktigt fatta tangentbordet för att jag skrev “Fokker”:
-Jag svär härmed högtidligen att jag inte har menat något negativt om någon Fokker utan tycker att dom är bra och trevliga flygplan på alla sätt. (Har till och med ibland undrat om jag inte borde gå typkurs).

Luttrad
2012-03-05 22:40

Att cseries kommer att bli felfri från början har jag nog inte skrivit..
Vad jag menar är att OM maskinen håller vad den lovar inom en given tidsram, ligger den färdig och ute för försäljning långt innan Airbus och Boeings neo-varianter. I fallen med dreamliner och 380 har förseningarna bara lett till att ordrar bollats mellan de två tillverkarna. Har för mig att Fokker 70/100 var väldigt lyckat redan från början. Tyvärr blev ju inte försäljningen speciellt bra..

Tekniker
2012-03-05 19:51

Luttrad:

Det har mig veterligen aldrig funnits någon ny maskin som varit felfri från början.
Dom som tror det kan ju bara titta på 747 eller varför inte 320 med mer än 2000 servicebullentiner under de första två åren.

Inte ens 737 NG, som man tycker borde lärt från classic, klarade sig undan. SAS lovade sig själva att aldrig mer bli launch customer efter Q400 och 737-700.

Det existerar inga flygplan som varit perfekta från början. Problemen med 787 och 380 är helt normala
och liknande kommer med all säkerhet även att drabba C-serien. Funkar C-serien perfekt från början så
lovar jag äta upp min fiskehatt inklusive alla krokar. Ett helt riskfritt löfte.

Luttrad
2012-03-05 13:03

Cseries är en “gamechanger” med enastående prestanda och ekonomi samt buller och miljömässiga fördelar som heter duga.
Får de ut maskinen i tid samt att den fyller specifikationerna kommer den att bli en succé. Blir det strul och leveransproblem a 787/380 och sprickor vid motorfästena lär nog intresset avta. I och med att den första provflygningen närmar sig(under året) lär nog flera intressenter ligga lågt och avvakta. Håller tidsplanen och prestanda tror jag att det blir en ketchupeffekt på orderingången samt att både Boeing och Airbus kommer att få se en hel del optioner gå upp i rök till Bombardiers fördel. Ett samarbetsavtal med kinesiska intressenter som tecknades för någon månad sedan bör kunna öppna dörrarna på vid gavel då Comac ligger i ett annat segment.

Tekniker
2012-03-04 20:39

Motfrågan blir ju lite automatiskt; Vad räknas som succe’?

Om det är ok med c:a 1000 flygplan byggda så har C-serien definitivt en chans.

Om man börjar lista för och emot så ser jag följande:

För: C-serien har “rätt storlek”. Det lär finnas en marknad för minst 5000 flygplan i storleken 100-130 säten.

C-serien ser “rätt ut”, motorer under vingarna, inga konstiga T-stabbar etc.

Emot: Det byggs av klantiga Bombardier från Canada, dom har ju lyckats få till konstiga lösningar med product-support, dåliga manualer och liknande tidigare.

DW
2012-03-04 19:47

Syftar du på exempelvis Airbus A320NEO?

Tror inte det
2012-03-04 17:26

Alldeles för mycket konkurrens i den klassen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500