Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tips på jobb under trafikpilot utbilding

Tråden startades av Daniel

Jag har märkt att det kostar en del att utbilda sig till pilot. Detta kan vara svårt att betala om man inte exempelvis har vunnit på lotto. Det är dessutom svårt att ta stora lån, eller lån i över huvud taget för den delen, om man inte har en fast inkomst.

Därför undrar jag vad ni kan ge för förslag på vad man kan göra. Kanske har ni själva erfarenheter från ett bra jobb som bidrog till er utbildning? Eller varför inte ett dåligt, men som ändå bidrog med pengar?

Även om de som faktiskt har utbildat sig och har erfarenhet gällande frågan är mer intressanta, får givetvis alla mer än gärna ge det ett försök.

Men då jag är fullkomligt seriös gällande detta, jag försöker inte att trolla, så ombeder jag er som hade tänkt skriva en/ett onödig(t), barnslig(t) och rentav korkad(t) kommentar/svar, att hålla den/det för er själva.

Tack på förhand!

Publicerad den 2012-03-09 17:13
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

2012-04-14 11:40

Engineer jag har gått igenom hela resan.

I din situation skulle jag köpa en andel i en fin kärra, ta ett PPL och flyga för nöjets skull.

Du får planera med en halv miljon i cert, seda en typutbildning och med stor sannolikhet även linetraining på det. Du får även räkna med inkomstbortfall under utbildningen. För dom pengarna kan du rent av köpa en fin kärra, hangarera och flyga många timmar med…

Engineer
2012-04-14 02:59

Jag har ett liknande problem. Jag jobbar som lokförare, men vill mer än någonting annat bli pilot. Det är den enda drömmen jag någonsin har haft och skulle just nu (såhär mellan 25-30 år gammal som jag är) ge upp ett familjeliv för det yrket. Kanske är det t.o.m. viktigare än en “riktig familj” (läs: barn) öht, men det är svårbedömt i nuläget.

Tyvärr är jag verkligen inte säker på att det är värt det. Jag har just nu en rätt schysst bostadsrätt i en närförort till Stockholm och tjänar i väldigt runda slängar mellan 35 och 37 000 kronor brutto i månaden efter en, nuförtiden, 60 veckor lång utbildning.

Jag behöver, precis som så många andra på den här sidan, ett incitament för att antingen ta tag i min dröm eller att skita i den. För- och nackdelar, ni vet. Gärna från er som redan gjort resan och hur ni uppskattar er personlighet i alla tester (det görs ju nämligen tester för lokföraryrket också, som ska vara hyfsat lika lokförartesterna och jag var den enda som gick vidare i min grupp).

Jag tackar och bockar för svar på förhand! Hjälp en medmänniska 🙂

Mvh
Engineer

Daniel
2012-03-18 22:09

Jag söker för närvande febrilt efter arbete. Tips på lite mer avlönande arbeten som fungerar bra ihop med en modulutbildning uppskattas!

Tack för svar, och på förhand för fler!

Daniel
2012-03-11 19:15

@ Daniel: Låter bra det, men hur sjutton ska jag komma face-to-face med högsta hönset? 🙂

Daniel
2012-03-10 22:19

Alla bolag har minst en op och således är det en egen avdelning. Kolla med flygchefen på det berörda bolaget de flesta behöver sommarjobbare/vikarier pga ökad verksamhet samt semestrar. Det bästa är nog att “våldgästa dem” alltid bättre att få en kontakt face to face med ett handskak, det är min erfarenhet!

Daniel
2012-03-10 21:06

@ Daniel: Tack för svar!

Ojdå! 90h efter cert, herregud. Detta som PIC ja. Det kostar en del att hyra plan då ja.

OP låter lite små intressant. Vilken avdelning bör kontaktas för detta ändamål?

Daniel
2012-03-10 20:15

Vad menar du med timebuilding hos klubben?
Du måste bygga tid för att gå vidare till nästa steg tex behövs 100h som befälhavare för att du ska få flyga upp för ditt cpl mig veterligen får du ingen sådan pic tid under skolningen för ir/me/cpl du har ca 10h efter din ppl uppflygning. Dvs du måste flyga ca 90 h själv efter ditt ppl för att uppnå timmkravet. detta gör du billigast på en flygklubb.

Vad menar du med op på flygplatsen?
OP= Operations manager
Du sköter färdplanering / bränsleberäkningar schemaläggning osv på ett flygbolag.

Daniel
2012-03-10 16:13

@ Daniel: Hej Daniel!

Tack för ett bra svar!

Planen är att ta PPL-certet hos den lokala flygklubben.

Vad menar du med timebuilding hos klubben?

Norge kan bli svårt.

Butiksbiträden, ja.

Nattjobb, tål att övervägas.

Servicejobb (butiksbiträde/Statoil ja)

Jobba på Arlanda borde i så fall vara för Swedavia eller SAS. Vore roligt. Bra idé!

Vad menar du med op på flygplatsen?

Bra svar helt enkelt, men svara gärna på mina frågor som tillkom :P.

Daniel
2012-03-10 15:46

Med tanke på ditt behov = så mkt pengar på så lite arbetad tid som möjligt, finns det några alternativ.

Om du inte redan har ett PPL rekomenderar jag att du tar det på din lokala flygklubb det går finfint att jobba under tiden och tar ca ett år.

Jag själv läser ATPL teorin och jobbar samtidigt, Det är tungt men med vilja så går det. Jag jobbar inom bilindustrin har visserligen utbildning för detta och är tjänstledig den tiden då det är uppsamling på skolan. Efter att tjänstledigheten är avdragen får jag ut runt 15k/ månad i snitt. Jag lägger nu undan ca 12k av dessa då jag bor hemma till flyget på ett års tid motsvarar det 120k. Det är lite drygt vad timebuildingen kostar på en normal flygklubb.

Resterande del beroende på vart du gör utbildningen bör ligga på 200-350k dvs ett par års jobbande.

Back to the question!

Vad är lämpligt att jobba med.
Norge kan vara en ide mellan de olika stegen.
Lagerarbetare funkar fint under tiden.
Övriga serviceyrken dvs butiksbiträden osv går också bra.

Det allra bästa är om du kan hitta ett nattjobb.
Detta av flera anledningar:
De brukar vara något högre löner än på dagtid.
Du har tid att plugga på dagarna då dina kompisar jobbar dvs lite distraktion.
Flygning åtminstone VFR funkar också bäst dagtid.

Vilka jobb kan detta vara?
Det finns en del industrijobb med den möjligheten.
Väktare
Serviceyrken typ Statoil
Glöm inte jobb inom flygbranchen / på flygplattsen: op, städning av plan, bagagehanterare osv.

Har du som jag inte pengarna från början ä min rekommendation att se det lite mer långsiktigt tänk 5 år istället för 2år. Dessutom hoppas jag att det ses som en merit i framtiden att ha den extra arbetslivserfarenheten.

Daniel
2012-03-10 14:42

@ Dan: Hej Dan!

Som exempelvis? Fiskbilen ger 50 lax till rätt person, hehe.

Dan
2012-03-10 14:04

Sök nå skysst säljjobb.

Daniel
2012-03-10 12:06

@ joflin: Det verkar som om mitt svar jag skriv igår har kommit bort, så här kommer något motsvarande:

Jag tror inte att köra buss är min grej. Dessutom krävs olika körkort som man säkert måste vara 20+ för att besitta. Jag tänkte mig tåg kanske. Men där är det väl en integrerad utbildning, vilket jag tror att jag snappade upp någon gång. Denna kanske tar lite lång tid, samt att man måste vara 20+ här också. Kanske.

Så ett jobb som är mer administrativt än kassör på McDonald’s vore bra. Men det ska samtidigt inte kräva en högskoleutbildning, då jag inte kommer ha tid med detta.

Så, jag är medveten om att kraven är höga, men det måste väl ändå finnas något jobb som kan fungera under en modul pilotutbildning?

Daniel
2012-03-10 00:00

@ joflin: Hejsan joflin!

Tack för svar!

Det var ett mycket intressant förslag du lade fram där. Vet dock inte om långdistansbuss är något för mig. Vill absolut inte låta negativ, för kollektivtrafiken var en smart idé. Så jag undrar vad du tror om tåg. Tänker mig kanske mest SLs tåg som går exempelvis Bålsta/Kungsängen – Västerhaninge/Nynäshamn. Vad tror du om detta? Dumt att ge sig in i? Har för mig att någon viss typ av utbildning krävdes.

joflin
2012-03-09 20:41

Kollektivtrafiken.

Så här inför sommarperioden 2012 ( med ordinarie chaufförers lagstadgade rätt till sammanhängande semesterveckor Juni-Aug), så verkar allla bussentreprenörer söka timanställda. Alltså de bolag ( t.ex Veolia_transport) som kör på långa uppdrag åt länstrafikbolagen ( t.ex Skånetrafiken).

Tror t.om att arbetsförmedlingen kan hjälpa till med D-körkort, om man anmäler sig intresserad av tillsvidare/heltid.

Dessutom kan det ju vara lämpligt att prova på hur det är att köra PAX hela dagarna, själklart alltid med ett leende och ett glatt humör.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500