Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS 737

Tråden startades av dexter

Alla SAS 737 grundade, tydligen hittat korrostion i CPH. Någon som vet mer?

Publicerad den 2012-03-16 21:43
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Rune
2012-03-19 01:31

Det var ju just det med flygsäkerhet. Tidfristen för inspektionen löpte ut vilket helt korrekt uppmärksammades för hela B737NG flottan.

SAS bet i det sura äpplet, ställde hela flottan och satte omedelbart igång med att utföra inspektionerna som tog cirka 30 min per flygplan.

Det är flygsäkerhetsarbete.

keep
2012-03-18 21:43

Hmm.. Inte så länge sän man flög 20 000 olaglige flygningar.. Les mera på http://ing.dk/artikel/111277-sas-sli…ige-flyvninger

Henke
2012-03-18 01:19

Hade Ryan stått för hotellrum? Nja…

pf
2012-03-17 21:19

Var du noen SAS-folk som gnellede på Ryanair’s sikkerhet?

Håkan
2012-03-17 21:05

En SB är aldrig ett måste.
Däremot en Alert SB måste göras, detta beroende på att det finns en AD som styr detta.
Blanda inte ihop detta, väldigt viktigt att veta skillnaden om man jobbar inom flyget.

pensionär
2012-03-17 20:58

Om man missar en SB är det automatiskt flygförbud tills den utförts,även om det är en banal insp som inte påverkar säkerheten.

Håkan
2012-03-17 20:55

Ska vi korrigera lite och få riktiga fakta :
En SB är alltid upp till flygbolaget och är aldrig tvingande.
En AD är dock tvingande om man vill flyga i den utvecklade delen av världen.

Kalle
2012-03-17 17:18

Du är spot on, kan man säga. Pinsamt som f.n är det också. Självklart kommer säkerheten främst, även att det formella är i ordning. Det har självklart redan tagits tag i denna miss. Det enda positiva i eländet är att passagerarna ser att SAS står för hotell mm, när sådant här händer.

Tekniker
2012-03-17 16:40

Petra:

Jag var ju varken där eller har jobbat för SAS men jag kan spekulera precis som vem som helst.

Det händer ibland att även ganska stora bolag glömmer att implementera sk servicebullentiner (SB).
En SB kan handla om allt från ombyggnader av system till en enkel visuell-check.
Jag tror att något sådant kan ha hänt.

Det som Kalle skriver(nu vet jag inte vem han är men ändå) verkar trovärdigt, just att “checken tagit c:a 30 min per flygplan. Hade det tagit mycket längre vore ju antagligen åtminstone några plan kvar på backen. Dessutom verkar man ju inte ha hittat något ,vilket brukar vara det normala.

Jag tror inte att man missat en av de vanliga rutincheckerna såsom daily-, Weekly- eller A- check på en hel flotta.

Men som sagt är det nog troligt att man missat en SB, en engångscheck som antingen beordrats av tillverkaren eller FAA.

Det finns nog ingen sammansvärjning i det här fallet bara ett felande system som SAS kvalitets-avdelning kommer att ha händerna fulla med på måndag ( Om dom inte redan har startat ).

molnet
2012-03-17 16:13

Alla kan göra misstag, även om sådant här inte borde hända. Jag är iallafall glad att dom sätter säkerheten i första hand.

Petra
2012-03-17 15:42

Låter ju inte helt otroligt att ngt kan ha hittas på en maskin under en kontroll vilket gjort att hela flottan fått flygförbud innan alla maskiner har undersökts. Skulle kunna vara korrosion eller vad som helst.

För mig är det mer osannolikt hur ett bolag av SAS storlek kunna missa en rutin check på SAMTLIGA maskiner av typ 737 NG. Det är ju inte ny för bolaget precis…

Luktar cover up, men det är bara vad jag tror!

Kalle
2012-03-17 09:59

Glömde: Det var uteslutande 737NG det handlade om. SAS har ju å andra sidan ganska många sådana.

Kalle
2012-03-17 09:57

Det varv en rutincheck som skulle gjorts, men missats. Den tog ca 30min per flygplan, men störde självklart trafiken. Alla 737 groundade pga korrosion är falskt.

Någon som vet?
2012-03-17 08:59

Vad är det för teknisk undersökning de missat enligt alla medier? Ät det korrosion?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500