ACR söker flygledare.
Jag funderar på om man ska söka tjänsten, det här är framtiden och det känns kul att få vara med från början.
Har jobbat utomlands och kan tänka mig att jobba i Sverige ett tag.
Hur tänker ni andra?
svar
En provider i Sverige försökte det.. Men det gick inte så bra…
Klarade inte militärt skede på EPN.
Du behöver inte bli nervös.
Nej, det stod inte i utredningen.
FL: vem har anställt nån som inte klarade militära skeden? Eller du menar såklart militärt bk-skede? För det har jag hört varit några stycken de senaste åren. Det finns väl inga krav på oss att vi alla ska klara ett militärt bk? Med all den trafiken? Nu blir jag nervös. Det stod väl inte i utredningen?
“Klargörning” har rätt. Dessutom skärper man tonen när det gäller integreringen civil/militär flygtrafikleding. Det duger inte längre att anställa flygledare som blir avskilda på militära skeden…
Det är ingen återgång men definitivt en åtstramning av vad som ska tillåtas på den svenska flygtrafikledningsmarkanden!
Nu är detta bara ett betänkande så det är långt ifrån klart men det är positivt att utredaren ser på helheten och inte låter sig förblindas av naiv nyliberalism som tror att avreglering/konkurrens är lösningen på världens alla problem! En knäpp på näsan helt enkelt! Glädjande!
En route = statligt
Militära flygplatser = statligt
Samfällda tma = statligt
Tornverksamhet = konkurrens
Ser inget konstigt i detta då dessa områden ändå inte är redo för konkurrens i sin nuvarande utformning. Frågan är dock vad som gäller de flygplatser där försvarsmakten inte huserar men regelbundet nyttjar?
Fritt fram för acr alltså att fortsätta buda…
“…särredovisas och på sikt bolagiseras under verkets egen förvaltning…”
Detta är väl att begränsa skadan om något! Hela utredningen är centrerad kring det faktum att avregleringen inte blev som man tänkt sig! Givetvis kan man inte slänga ut ACR men mycket mer blir det nog inte nu! Hoppas bara regeringen lyssnar på detta och tar ett klokt beslut.
Läs HELA utredningen och inte bara sammanfattningen så framgår det tydligt vad utredaren anser…
Vi har nog inte läst samma utredning…
Bl a Citat:
“- Luftfartsverkets roller bör renodlas genom att den konkurrensutsatta verksamheten särredovisas och på sikt bolagiseras under verkets egen förvaltning, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.”
Här finns utredningen
Var kan man läsa denna utredning?
Vilka skador? Att landets flygplatser efter många års påtryckningar fick gehör och lyckades få igenom kostnadseffektiva tjänsteleveranser?
Bland de märkligaste jag upplevt i modern tid. Blir spännande att följa utvecklingen och senare läsa alla remissvar. Bli inte förvånade om bara LFV och Försvarsmakten tycker som utredaren…
Inte varje dag man vaknar till att klockan ska vridas tillbaka. Hur tänker utredningsgruppen? Nu vill man få regeringens godkännande att LFV ska få verka utomlands och samtidigt vill man att regeringen stänger ute möjligheterna för utländska aktörer samt för ACR att konkurrera på svenska marknaden. Spännande tänk. Vad säger Swedavia som enligt utredaren bara ska tillåtas köpa flygtrafikledningstjänster från LFV? Sorry DFS, NATS, Skyguide och lilla ACR! Ni är inte kvalificerade och seriösa nog för att få verka på landets större tjänsteställen och i samfällda terminalområden.
Försvarsmakten + LFV = DYRT, DYRT, DYRT. Försvarsmakten verkar ha obegränsade resurser då ställer kravet att bara LFV ska operera på deras flygplatser. Vore det inte smartare och väsentligt mycket billigare för Sveriges statskassa om Försvarsmakten blev sin egen?
Kommer regeringen verkligen vrida tillbaka klockan och utestänga en fungerande konkurrens av flygtrafikledning i Sverige. Går tvärt emot Bryssels intention. Politikerna har inte stoppat utvecklingen inom flyget eller i tågtrafiken. Öppningen av Apoteks- och bilprovningsmarknaden har heller inte stött på patrull.
Vad händer härnäst och när ska ACR tvingas återlämna sina kontrakt till LFV?
Den av regeringen beställda utredningen kom i stort sett fram till att det var ett stort jävla misstag att konkurrensutsätta flygtrafikledningen och nu måste man försöka begränsa skadorna…
Vad blev inte bra? Varför skulle ACR inte behöva fler flygledare?
Det här blev visst inte så bra.
ACR lär inte behöva några fler flygledare om man ska tolka utredarens förslag till regeringen. 🙂
ACR är ett litet företag med få anställda. Inte så konstigt att man missar informationen till de som sökt.
Många FL väljer bort ACR eftersom dom är för ett ganska osäkert kort med oviss framtid. Det är möjligt att dom klarar sig men många känner att det är för osäkert att hoppa på. Inte ens extrapengar verkar räcka.
Händelsen i Västerås stärker ju inte direkt deras chanser…
Johan och egenföretagare:
Jag är flygledare, inte i LFV. Ni går på som om jag har mördat någon.. Gör du samma moral utläggning om dina barn gör något fel?
JAG tycker att man som arbetsgivare borde svara den som sökt som en bekräftelse på att man har mottagit ansökan. Då vet jag som sökt att de har fått min ansökan och att jag kan förvänta ytterliggare besked från företaget, bra eller dålig. Är detta så fel? Att ACR är oseriösa kanske är att ta i men låt mig säga så här istället: Här finns möjligheter för ACR att bli bättre. Nöjd?
Ditt inlägg är som i många fall intressant ur bara ett perspektiv. Dvs du är en av alla Luftfartsverkare som lägger all sin vakna tid på att skriva oseriösa inlägg. Helt fantastiskt och väldigt barnsligt.
Om du nu är flygledare, tror jag inte, så bör du nog söka dig bort från flygledaryrket. Det lär finnas många flygledare som redan tyvärr gjort bort sig och glömt att man har ett eget varumärke att tänka på. Likaså har vi det i pilotbranschen – man måste vara försiktig för att hålla sig attraktiv.
Jag är för konkurrens inom alla områden – även inom flygbranschen!
Ansökan gick ut igår (fredag). Alltså kan det komma in ansökningar till midnatt och sen är det helg. Det är ganska normalt att man inte får svar förrän ansökningstiden gått ut. Företaget brukar sen gå igenom ansökningarna och besluta vilka som ska kallas till interjuver.
Förstår att det kan vara frustrerande att inte veta om man är aktuell för interjuv. Att gå ut på ett forum och kalla ett företag man sökt till för oseriöst, då ansökningstiden gick ut igår, är varken smart eller trevligt sätt att agera på. Jag funderar genast varför man ens söker om man har den inställningen.
Skärp dig!