Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Interpersona vs Gordon Consulting

Tråden startades av Daniel

Då min tråd inte tycks komma fram, skrev sent igår, så lägger jag upp en ny.

Hur är dessa två? Är den ena bättre än den andra? Har för mig att Interpersona är billigare. Är lite skeptisk till Gordon…

Publicerad den 2012-03-21 16:47
Skriv ett svar
Antal svar: 34

svar

Dr. Kapten
2014-06-24 16:20

Ingen vetenskap att psykologiska tester fungerar? Skojar du? Man har forskat i flygpsykologi i decennier och fått fram en hel del vetenskapliga underlag kring saken.

Sen finns få undantag naturligtvis, men få.. DVS folk som passar men inte tar sig igenom, liksom folk som tar sig igenom testerna men som inte passar.

Pilot kan de flesta “normal begåvade” bli, men testerna tar opartiskt reda på hur du hanterar nya komplicerade situationer, vilket då och då kan intr. i luften. Ifall det sker, vill man ha de “vassaste” killarna och tjejerna i cockpit som kan arbeta under pressade, nya situationer. Flygvapnet och stora flygbolag vet om detta, och tar med tester i sin urvalsprocess.

Socialkompetens e viktigt! Din roll som pilot e chef ombord ett luftfartyg med ibland +100 pax. Då måste man ha en pilot som lugnt och sansat kan kommunicera med många olika sorters folk, alltifrån pax till markpersonal av olika personligheter.

Generellt så ska du som pilot helst besitta en mycket god socialkompetens, vara utåtriktad och “easy going”. Piloter måste inte ha goda betyg. Generellt e “goda” piloter mer praktiskt lagda. God generell logik, samman med god simultan, stresstolerans och beslutstagande = en stabil pilot.

Fy fan vilket vacker kille:-)
2014-06-24 13:54

Berg, får man fråga var du placerar dig själv, du som verkar ha koll?
🙂 Med en sån kompetens att bedöma EQ och bra flygstandard så måste du vara en stjärna:-)

“Ja, enligt min egen bedömning så ligger jag perfekt till” hehe.

Berg
2014-06-24 12:10

“De personer som har stora chanser att klara både grund utb och typerating är alla kvalificerade att flyga dagens kärror.”

Eh nej, “money talks” och på grund av det släpps det igenom alldeles för många som inte har i cockpit att göra. Har av förklarliga skäl aldrig flugit med någon som inte klarat grundutb och TR men har ändock flugit med folk som borde syssla med något annat än flyg.

“Sen ska istället STOR vikt läggas på det sociala planet. Piloter med en hög social kompetens är också oftast bra piloter.”

Njae, de jag har flugit med som har haft högst social kompetens har även varit jobbigast att arbeta tillsammans med för att de har varit så dåliga på att flyga.
De som i princip saknar social kompetens är ofta de som är flygmässigt duktigast piloter men där får man betydligt mer problem med markpersonal och kabin istället.

Som alltid gäller det att hitta folk som besitter har en bra balans mellan de båda men social kompetens får inte väga för tungt.
Jag har hellre tråkigt och överlever än skrattar mig in i statistiken.

Sten
2014-06-24 08:50

Jag tycker tester är bra. Men de ligger i helt fel fokus.
För att flyga dagens moderna trafik kärror krävs ingen super människa. Men typeratingarna är mycker tuffa och även grund utbildningen till pilot.
De personer som har stora chanser att klara både grund utb och typerating är alla kvalificerade att flyga dagens kärror.
(Så det Tyska bolaget kanske inte har fel tänk)
Sen ska istället STOR vikt läggas på det sociala planet. Piloter med en hög social kompetens är också oftast bra piloter. Vad gör det om du kan dividera 273,5/94 i huvudet om du är en skitstövel. Jag har jobbat med massa olika piloter och jag sitter mycket hellre i cockpit med en trevlig och bra person än en skitstövel.

Flyglärare
2014-06-23 12:36

Vetenskapliga bevis må saknas men jag kan av erfarenhet säga att testerna inte är helt tagna ur luften. Har mest varit i kontakt med Interpersona och lite andra internetbaserade tester men som sagt, de säger en en del faktiskt och är ofta rätt träffsäkra. Sen behöver du nu som inte tror på detta bli helt galen för det utan folk kan ju förändras och åsikterna går ju isär om vad som är en lämplig personlighet för detta yrke. Dock tror jag många är överens om vilka personlighetsdrag som är direkt OLÄMPLIGA. För såna finns det..
Tack för mig.

Testing testing...
2014-06-23 11:46

Ta det billigaste!

Lasse
2014-06-23 11:27

Glöm inte att det saknas vetenskapliga bevis för att psykologiska tester
verkligen fungerar som metod att ta fram de “bästa” personerna.

Suck
2014-06-23 09:36

Jaha, då var det dags igen. Nytt försök att rekrytera lättlurade till “flyg”pysko-låg-ernas charlatanverksamhet. Ny “kurs” på gång igen? Inga eller få sökande?
LÄGG NER, den här marknadsföringsmetoden fungerar inte!

besviken
2014-06-23 00:33

Bumpar tråden med att säga att Gordon var riktigt dåligt. Han har haft en alltför isolerad verksamhet för länge.
Satsa på SIAP istället.

Mats Janson
2012-03-29 12:20

Till Madz: Det står på SIAP:s hemsida att företaget har en lång och omfattande erfarenhet av att jobba för internationella flygbolag. Lång och omfattande? Företaget bildades ju 2007.
Sen finns det ingen upplysning om företagets adress och inte heller var man håller till med sina testningar.
Skeptisk….

Trevliga gubben
2012-03-29 11:42

Till alias Kära kollegor,

Du nämner att våra svenska är förlegade och bara är ute efter pengar. Och sedan rekommenderar du istället DLR.

Du visste väl att DLR:s syfte var att enbart sålla ut kandidater som kan tänkas misslyckas med sin ab initio? det är det deras forskning och anlagstest bygger på.

Flyglärare
2012-03-29 08:39

Hej,
En psykologisk test är en billig försäkring som visar att man är av det ” rätta” virket.
Min erfarenhet är att vid uppföljning av Elever som av psykologerna blivit rekommenderade
Att påbörja sin flygutbildningen presterar väsentligt mycket bättre och har lättare
För både den teoretiska delen och den praktiska flygningen !
De har ” rätt ” social förmåga, lätta att samarbeta med.
Lycka till
Captain fl 410

Kära kollegor
2012-03-29 07:16

slösa inte bort era pengar på varken Gordon eller Interpersona.
De är förlegade i tiden och vill bara ha era pengar ,
SAtsa på Tyska DLR test eller Compass test!
-Lycka till.men förberedd er innan ni gör testet!

Jerker Lundin
2012-03-28 22:22

Det står på Gordon Consultings hemsida att SIAP startades av dem redan under 1980-talet, men att de la ner SIAP 2006 därför att de enbart ville jobba under ett enda företagsnamn. Sen startades ett helt nytt SIAP av några andra. Har verkligen TFHS engagerat detta SIAP? Enligt vad jag har hört lär TFHS inte ha engagerat någon flygpsykologisk firma alls utan nöjt sig med “lösa” psykologer, men rätta mig gärna om jag har fel.

Trevliga gubben
2012-03-28 22:06

Madz,

De kollar ganska mycket på anledningen till motivationen.
När de tar ut tågförare till exempel så sållar de hårt bland de riktiga tågnördarna då de har utmärkt sig i många avseenden negativt.

En kraftig fascination för flygplan är sällan ett bra tecken på “pilotmaterial”, de flesta som blir testade har ju aldrig ens flugit ett flygplan innan och har noll koll på hur livet efter kommer att vara.

Att de då är jättehypade, allt för förväntansfulla, utan backup, har byggt upp stor del av sin identitet och tillvaro kring flyget är ofta till stora delar negativt. Det gäller att hitta stabila människor med en sund attraktion till flyget. Flygkåta lallare som kikat för mycket på Top Gun och läst en massa gamla SAS-historier borde även i fortsättningen få en uppläxning.

Daniel
2012-03-28 21:35

Tack för svar!

Okej. Erfarenheter av dem?

Madz
2012-03-28 20:31

Ja siap.se. Dem jobbar åt fler stora bolag och åt tfhs.

Kent
2012-03-28 19:45

Hittade visst SIAP på SAAs sida, http://www.bfsaa.se/aptitude-test-174/

Daniel
2012-03-28 18:32

Är det dessa?

http://www.siap.se/

Varför omnämns de då inte på exempelvis SAAs hemsida?

Madz
2012-03-28 18:18

SIAP är nog bäst.

Interpersona är kända för att ha nekat folk som senare blivit piloter, och väldigt bra piloter. Sen om dem kan sin sak eller ej vågar jag inte uttala mig om. Men jag fick känslan av att interpersona inte går så mycket på intervjun trottsallt, att dem mer är ute efter höga resultat på skriftliga testerna svart på vitt, och motivation för flyg verkar inte alls finnas med i deras bedömning, vilket är en generalfel. En motiverad och intresserad elev tar nog till sig och blir en bättre pilot än någon som scorar högt på ett papper penna test där man ska vika kuber..?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500