Så är kassan tom för SAS igen!
http://e24.no/boers-og-finans/sas-egenkapital-er-utradert/20176645
Så skall pappa staten öppna plånboken igen nu då?
svar
Yo, vad menar du med att hacka på andra? Jag förklarade att jag hade svårt med In:s formulering av sin meningsmotståndare, nämligen “lilla”.
Jag står för det!
Vad har SJ med saken att göra, vi pratar om SAS.
Så sluta tramsa!
Det är väl ingen anledning att jubla över siffrorna som SAS geografiskt närmaste konkurrenter visar. I Q4 2011 gjorde Norwegian en förlust på ca 33 SEK per passagerare. Finnair ca minus 180 SEK per passagerare.
SAS-ledelsen og -styret kan ikke bare gi 39 (danske) fagforeninger skylden utad for at bolaget er dyrt i drift.
De samme bør se på hva det har kostet, og koster å ha luftfartøy fra en mengde ulike fabrikker, ditto versjoner etc….hva nå enn det koster logistisk i trening, delelager…..maintanance osv.
Hva er ellers ikke en av styrkene til konkurrerende lavprisbolag, en en-tydig flytype.
Så vil jeg gjerne legge til. Jeg håper SAS ikke er så dumme at de innfører to-klasse system på innenriks Norge. Da løper mange over til Hr Kjos. Kom i håg “Braathens Best og Braathens back” for en 10-15 år siden. Hovedgrunn til at det bolaget gikk under.
SAS problem är att varje ny ledning ändrat bolagets affärside. I grunden är SAS ett nätverksbolag med CPH som nav. Dessutom hyggligt lönsam inrikestrafik i Sv o No.
Sen kom lågprisbolagen och då skulle man kopiera deras affär, men det gick inte när enhetskostnaden är mer än dubbelt så hög. Matarlinjer lades ner, Q4 flottan försvann.
Sen skulle man effektiviseras genom att göra tre olika SAS, ett i varje land med internkonkurrens. Det blev inget bra, framförallt förstod inte kunderna vad som hände.
Nu verkar man vara tillbaka på ruta ett ! Blue1 ska förstärka CPH navet med 750k pax fr Finland. Kanske detta kan leda till fler SAS linjer från CPH söderut ? Ett nav måste ha många ekrar (jfr AMS, FRA) annars fungerar det inte.
Kanske får vi ha kvar ett skandinaviskt nätverksbolag. SAS och CPH är enda möjligheten, alternativen ligger fel geografiskt. Kör hårt SAS !
Det är nog jättesvårt att få lönsamhet i flygbranschen nu. det är ingen skillnad vad det står för flygbolagsnamn målat på planet, alla har det svårt nu. Bränslet blir dyrare, avgifterna stiger och biljettpriserna motsvarar inte kostnaderna.
SAS agerar helt rätt, försök att ligga kvar nu för antalet operatörer minskar hela tiden. Samma sak gäller dotterbolaget blue1, kör hårt nu för snart är blue1 det enda kvarvarande finska flygbolaget, mata till Stockholm och Köpenhamn direkt från de flygtrafikmässigt tomma flygplatserna runt om i Finland är en bra affärsmodell.
De stora jättarna i USA “delta, United, South West o.s.v.” blir/har intresse att köpa upp bolag i Europa då det blir tekniskt möjligt att slå ihop bolag mellan USA och EU, uppsvinget i ekonomin börjar troligtvis först i USA.
Väntar mest på att du kommer med något konstruktivt istället för att hacka på andra , att kalla sig skattebetalare ger ingen tyngd i sig.
Det är ju så att affärsmässiga beslut prioriteras ej högst i firman, utan det är andra saker som man prioriterar. Arbetsmarknadspolitisk hänsyn i både Danmark o Norge samt ett otal mellanchefer som ej drar in en spänn till firman, tvärtom kostar massor…,
Bolaget behöver flygande personal, mekaniker/tekniker, några säljare samt ett par lönetanter.
Tyvärr finns det många många fler som ej bidrar tillräckligt till vinsten.
SAS förtjänar bättre
Tyvärr sinar nog kassan snabbt, och nu är nästa “besparing” på gång vilket gör att de flesta teknikerna på Arlanda troligen blir utan jobb. Sorgligt att se förfallet.
Det är just det som är SAS räddning och olycka. Bolaget har inte drivits efter företagsekonomiska principer. Det som fått styra är nationella intressen. Det står t o m inskrivet i vissa kollektivavtal. Men bolaget ägs inte av en stat utan av flera stater och flera privata aktieägare. M a o går det att stoppa in mer pengar utan att det kallas subventioner.
Här på forumet gnälls det ofta på höga pilot- och kabinlöner. Den som har insikt i branschen vet att det tog slut efter efter tre lönesänkningar på raken. En pilot i SAS har nu lägre lön än piloterna i Norwegian, TUI, Thomas Cook och Novair. Nu ska lönen och pensionen ner ännu mer.
De som tjänat på SAS är diverse högre mellanchefer men framförallt politiker med särintressen. Kastrup är ett exempel. SAS köp av Braathens ett annat. SAS köp av LIN var också ett försvar av Kastrup även om det är svårt att tro det om man inte har alla fakta. I Sverige har Wallenbergssfären och då också Linköping tjänat bra på SAS Airbusköp genom motorder till SAAB.
Så även om SAS är en dinosaurie så kan den nog sprattla ett tag till…
pf, så staten är en aktieägare som inte får agera som oss vanliga aktieägare?
Vad i hela friden pratar du om?
Svante, slik jeg forstår det ser EU det som utilbørlig konkurranse at stalige eiere pumper in kapital i foretak som er i konkurranse med f.eks. private eide foretak. Skulle SAS få kapital i det uendelige, og en klage kommer fra konkurrent(f.eks. Norwegian) kan EU kreve statlig tilskudd tilbakebetalt(les litt om Malev).
EU ønsker at konkurranse innen samme bransje skal skje på “like” vilkår.
Oj vad många förstågsipåare det var som vaknade till här då , vad försöker du insinuera då kära skattebetalare ? att du tycker det är härligt att SJ får pengar år efter år ?. Rådet är att studera lite ekonomi till de flesta här.
SAS ägda Blue One överlever inte, det blir konkurs inom 12 månader, och med ytterligare någon miljard i förlust för SAS.
Nu är det snart dags att stänga ner butiken..
Har man i årtionden kontrakterat inkompetenta direktörer och förlitat sig på deras inkompetens så får man betala priset.Tyvärr, skadan var redan gjord för länge sedan och detta kan du tacka danskarna för..SAS kan liknas en segelbåt som gått på grund och fått sig en läcka,reparationerna har varit omfattande och felaktigt gjorda,det läcker igen…Länspumparna orkar inte med.
Segelbåten är med i en häcktiskt,destruktiv tävling.En mörk storm med ökade bränslepriser och pressade vinstmarginaler gör att befälen tagit beslutet att söka hjälp i form av bogsering av ngn konkurrent.men ingen är intresserad..
pf, kan EU hindra aktieägare att kasta in mer pengar i företag man är delägare i?
Nu pratar vi EU. Malev fick inte fyllas på av statskassan. Tydligen är det skillnad på folk och fä. Här vilar inga ledsamheter, i Skandinavien är det säkert helt ok att fylla på. Politikerna måste väl få färdas i buisiness class. Hur skulle det se ut annars? Andra bolag har helt andra förutsättningar, de kan inte förutsätta att stater ska pynta.
In…
Tror du att ditt svar ger mer tyngd och kraft när du envisas med att kalla den skribent, som pekar på ett stort problem för SAS, för “lilla” k.
Vad är vitsen med det? Klappa på huvet?
Skrattar bara åt detta löjliga tilltag.
Hade du däremot haft några konstruktivt att komma med hade det varit en annan sak. Faktum är att SAS var riktigt illa ute för mindre än 2,5 år sen innan den senaste nyemissionen var i lås. Konken var inte långt borta då. Flygbranchen är dessutom skoningslös. Det kan gå väldigt fort när ett bolag börjar tappa fotfästet. Exemplen är många, Malev det senaste.
Så nästa gång…innan du klappar på huvet och kallar dina meningsmotståndare för “lilla”…så gör du bäst i att fundera en gång till och komma nåt konstruktivt istället!
Trevlig helg!
Frågan er bare, hvor mye penger kan statene skyte inn før “den stygge stemor” EU sier at “nå holder det”-Case Malev !
Det är nog många på detta forum som gläds åt Gulfstaternas bolag, som med oljepengar,kan konkurera ut de Europeiska bolagen.Så Europeerna kommer att bli gästarbetare i gulfstaterna.Och vi slipper flyga med och jobba på bolag som SAS Finair LH.BA KLM/AF.Kjos har ju också oljepengar så han kanske överlever.