Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian – Dreamliner 787

Tråden startades av DW

Så här kommer Norwegians Dreamliner B787 se ut på insidan!

http://www.dagbladet.no/2012/03/23/tema/reise/norwegian/fly/dreamliner/20784500/

Publicerad den 2012-03-25 12:53
Skriv ett svar
Antal svar: 38

svar

Lottis
2013-02-15 09:15

Kjosen sa i TV att Norweigan inte var ett Norskt bolag det var ett internationellt bolag.

Retro
2013-02-14 17:41

Så tänkte folk då!

Jasså.
2012-04-04 14:26

Ett av kraven är att ha ett EU pass så det blir nog inte många amerikanare och thai i besättningen ?!

100%
2012-04-04 12:10

Kommer även cabin crew ha bas i bkk? Ska man flyga med icke nordisk kabin då via Skandinavien till JFK? Verkar ju snurrigt att ha thai crew på en norskt/skandinaviskt flygbolag?

Ruben Skogsgård
2012-04-04 11:39

Konstigt: Nej inte alls konstigt, det norska pilotavtalet är alldeles för dyrt.

Konstigt
2012-04-04 10:39

Varför rekryterar inte Norwegian internt för 787:an?

Jag skulle bli väldigt besviken om jag jobbade på Norwegian.

Kan någon förklara?

Lojalitet lönar sig inte..
2012-04-04 10:33
Leila Bygge
2012-04-03 10:45

“Vill inte åka med”: Erfarenhet har aldrig varit ett kriterium för att få arbete hos Norwegian – aldrig någonsin. Du skall bara vara så billig som möjligt, och absolut inte tycka någonting. I Norge måste de dessvärre, än så länge, dras med dyr, och nationellt anställd personal, i väntan på att lagstiftningen luckras upp även där. Så fort bemanningsmonstret får blomstra även i Norge, så kommer de sista norrmännen att få plocka av sig sina “vingar”.

Leila Bygge
2012-04-03 10:37

“Kanske en skandinavisk kabinchef….”? Varför då? Finns väl ingen anledning över huvudtaget! Är det för att säkerställa den exemplariska servicenivån som Norwegian är så kända för? Eller inte… Kanske för att räkna och banka kassan, haha…… Nä, det kommer inte bli några skandinaver som tjänstgör på dessa flygningar, om det ens blir några långflygningar. Tror inte det.

Vill inte åka med.
2012-04-03 09:57

Om det är vad som krävs så är dom klart ute efter billig arbetskraft och inte folk med erfarenhet !

trand
2012-04-03 09:22

Det är ingen tvekan om att Norwegian menar allvar med långlinjeplanerna. Det är redan en grupp som jobbar med projektet, Boeing är ofta på besök i Oslo och DYs ledning är titt som tätt i Seattle.
Som tidigare sagt så drar rekryteringen för piloter snart igång. Kursstart i Januari 2013. Krävs bla 500h widebody (777 föredras nog) för direct entry captain men styrmän klarar sig med 1500h TT varav 1000h 737.

Kommer dock att bli intressant att se hur kontrakten ser ut vad gäller lediga dagar och lön.

ln
2012-04-03 09:06

DY:s långlinjecrew skall enligt Kjos vara lokalt anställda i Thailand/USA så att kostnaderna kan hållas nere.Och att få arbets/uppehållstillstånd i respektive länder är ju inte lätt/nästan omöjligt då det finns hög arbetslöshet i länderna.Så skandinaviska besättningsmedlemmar ombord blir nog sällsynta.Kanske en skandinaviskt cabinchef…..skall bli intressant att följa denna resa!!!Och det som skrevs i ett annat inlägg angående överflygningsavgifter är intressant.

Ruben Skogsgård
2012-04-03 07:55

De första 787 LN-DZA/DZB/DZC/DZD/DZE/DZF/DZG finns redan i planering.
Norwegians största problem är att de har alldeles för många Norrmän anställda.
Det driver upp kostnaden samtidigt som produktiviteten minskar. Det är ju ett kännt fenomen, högre lön och mindre jobb.

Minna
2012-04-02 21:41

Det ryktas om att de börjar rekrytera till 787an snart. Krav 500h wide body med bas i BKK. Håll utkik på Parc och Rishworth.

Banyan Tree
2012-04-02 19:42

Som sagt: Luftslottet rämnar snart! Det blir inga långlinjer med Norwegian – om ens några 787:or? Aktiekursen hålls uppe, med nöd och näppe, så länge man låtsas som att man “snart” skall börja flyga långlinjer. Snart kommer bolaget ha nästlat in sig i alldeles för många anställningsformer, i alltför många olika bemanningsbolag. De nyanställda lågprisspanjorerna har redan insett att de blivit förda bakom ljuset – och tvekar inför sin anställnig redan innan de “kommit igång”. Om piloterna håller ut i sin vägran att arbeta på fridagar, så kommer pilotkostnaden att stiga rejält. Tror, som föregående talare, att det kan vara dax att sälja av sina aktier i bolaget, om man har några – för det är nog bara en tidsfråga innan hela bolagt imploderar.

GPWS
2012-04-02 16:54

Blir intressant att se vilken ETOPS Norwegian får initialt, bolag som helt saknar Longhaul och ETOPS erfarenhet brukar bli ganska dyrt i början när man ska köpa in den expertisen.
Dessutom kan man räkna med höga försäkringskostnader med oerfarna besättningar.
Flygningar till Bangkok kräver avtal och överflygningstillstånd i en mängd länder, så 2000 för biljetterna blir nog ingen vidare affär. Om jag var Hr Kjos så skulle jag nog sälja mina DY aktier mens de är värda något.

Hasse
2012-03-29 05:23

Det är klart att DY får ett par 787or. Men kommer de att “räknas” som DYs? De kommer att vara baserade i Asien med asiatisk besättning och om jag får gissa ett icke skandinaviskt AOC.

Tekniker
2012-03-28 17:22

Tanya:

Nu pratar du äpplen och päron. Menar du på fullt allvar att DY kommer att få leverans av 787-9,
redan 2013? Planet finns ju inte.

Det är 787-8 som man levererat, och det med stor svårighet.

asdf
2012-03-28 17:15

DY har beställt 787-800 (ej 787-900…), och de har gått ut med att de avser att ha 291pax config (32 i ngn form av ‘Businessclass’).

Att Boeing rekommenderar att ha config som är betydligt lägre, och vad flygbolagen väljer för config, är två olika saker.

…och Ja, att DY väljer 291 config, som är den config som Thomsonfly och TUIfly Nordic har i sina LH-maskinen, det gör ju bara det uppenbara ännu mer smärtsamt tydlig; nedmonteringen av BLX lär fortsätta…(om nu DY lyckas få 787 i luften..)

Tanya
2012-03-28 17:03

The 787-8 Dreamliner will carry 210 – 250 passengers on routes of 7,650 to 8,200 nautical miles (14,200 to 15,200 kilometers), while the 787-9 Dreamliner will carry 250 – 290 passengers on routes of 8,000 to 8,500 nautical miles (14,800 to 15,750 kilometers).

Ser inget konstigt med att DY har 291 pax i 787-9?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500