Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS krockade med Norwegian

Tråden startades av Gardemoen

SAS har backat ut från gate och kört in i ett av Norwegians flygplan på torsdagen. De båda flygplanen är nu groundade. Någon som vet mer?

Publicerad den 2012-03-29 22:08
Skriv ett svar
Antal svar: 22

svar

lottis
2012-04-02 17:41

Det skrivs en del om SAS Crew höga löner.Förstår avunden i det. Men om inga lågprisbolag med låga löner fanns,skulle icke lågprisbolagen ha fler plan mycket fler anställda, och ni skulle få en högre lön,bättre anställningsvillkor och anställnings trygghet,en bättre pension den dag det är dags för det. Bekämpa löner och anställningsvillkorern i lågprisbolagen,tvinga dom att betala vettiga löner,arbetstider ,att betala in till pensionerna,vägra anställning via beanningsföretag. Till slut så måste dom betala eller upphöra som flygbolag.Det är tack vare er som sliter ut er för ingenting som de kan ha låga priser,det är perssonalen som subvensionerar biljetterna.

ln
2012-04-02 10:57

För att återgå till vad tråden handlar om…det är intressant att Norwegians informations chef Åsa Larsson redan har bestämmt sig för att det är SAS fel…..och att hon var snabb att skicka mejl till media om vad som hade hänt.Seriös kvinna det där.Fullt i stil med Steve McNamera på RyanAir….

B737NG
2012-04-02 09:53

Erik…det skattefinansierade nordiska bolaget med en genomsnittlig kabinanställd ålder (exkl timmisarna) på ca 52 år. I demografins klor (och CAU);)

Bamse
2012-04-02 09:52

737NG arbetar säkerligen på SAS. Den dryga attityden med lite gudskomplex verkar gå hem där! Tycker synd om den kabinpersonal som skall samverka ombord med honom/henne. Samt serva dem med mat och annat, dessutom ta hand om passagerarna som betalar deras ganska skapliga löner. Vilket en del piloter tycks ha glömt bort? Kanske lite CRM skulle vara på sin plats? Som tur är dessa reliker en handfull bara. Majoriteten är socialt samt operationellt kompetenta och mycket trevliga dessutom.

Erik
2012-04-01 23:06

Hahha 737NG, var jobbar du?

B737NG
2012-04-01 21:03

Mmm Del….sant….beklagar min dryga jargong. Bedriver diskussion på annan nivå på swealpa mm under annan signatur, men har tröttnat på flygintresserade kabinanställda som: vi borde nog “av-isa”, kan ni starta APUn, vi delayar och väntar på sista 3 paxen etc etc. Nykammad och fin

Del
2012-04-01 18:25

B737NG, onödigt arrogant skrivet av dig, kamma till sig lite kanske?

B737NG
2012-04-01 16:18

Tack Rune! Till Iberworld nånting….vad det nu är för et bolag…..se Runes inlägg;) Alltid lika intressant serveringspersonalen lägger sig i operationen

Norman
2012-03-31 08:06

Jeg var en av de som ble berørt av dette. Vi ble sendt tilbake og inn i terminalen umiddelbart. Vi skulle bli sendt videre etter 45 min, men det var da ikke plass til alle. Svært dårlig informasjon fra Norwegian. Jeg har ingen abre eller relgion for eller mot DY/SK og flyr begge like frekvent. Derimot må jeg si at dette var usedvanlig dårlig håndtert av Norwegian. Ironisk med tanke på at det er nettopp dette som frembringes som Norwegian sin sterke side. I norsk presse skrives det at Norwegian piloten pushet uten klarering og det vises også til en rekke andre lignende episoder med Norwegian fly som agerer arrogant uten klarering på OSL. Det setter pax i en viss fare.

Dette er ikke annet en beklagelig og meget dårlig PR for Norwegian

Oslflyer
2012-03-31 07:54

Jeg var en av de som ble berørt av dette. Vi ble sendt tilbake og inn i terminalen umiddelbart. Vi skulle bli sendt videre etter 45 min, men det var da ikke plass til alle. Svært dårlig informasjon fra SAS. Jeg har ingen abre eller relgion for eller mot DY/SK og flyr begge like frekvent. Derimot må jeg si at dette var usedvanlig dårlig håndtert av SAS. Ironisk med tanke på at det er nettopp dette som frembringes som SAS sin sterke side. I norsk presse skrives det at SAS piloten pushet uten klarering og det vises også til en rekke andre lignende episoder med SAS fly som agerer arrogant uten klarering på OSL. Det setter pax i en viss fare.

Dette er ikke annet en beklagelig og meget dårlig PR for SAS!

pensionär
2012-03-30 20:19

Så många det finns som är avunsjuka på att de inte fått jobb på SAS. Om det går bra för SAS kanske ni har möjlighet att få ett bra jobb på ett bra företag,och slippa slava på skitbolagen.

Rune
2012-03-30 16:09

Notam för Mallis hade klassificerats felaktigt av personalen på flygplatsen. Därför fanns den inte tillgänglig för SAS piloter.

Efter incidenten ändrades notam.

Den som hävdar att alla notam bör läsas ändå vet inte vad han/hon talar om.

Cabincrew Iberworld
2012-03-30 15:06

Till B737NG. Fanns inga notams tillgängliga för SAS piloterna? Du menar att SAS piloter flyger till en flygplats utan att läsa igenom NOTAMS och cirkulerar lite pá máfá… Konstigt att alla andra flygbolag hade tillgáng till NOTAMS och hade gjort sin plikt att läsa igenom dessa för att veta att man ej kunde svänga in där SAS planet gjorde och krockade med ett annat flyg. Utredningen som jag läste igenom förra sommaren visar klart och tydligt att Piloterna pá SAS flyget gjorde bort sig total och missade att läsa igenom den tillfälliga ändringen i taxingen. Hur görs det pá SAS för att ej ha tillgáng till de olika flygplatsernas NOTAMS. Tack vare din information kommer jag givetvis aldrig mer sätta min fot i ett SAS flyg, verkar rena ryska ruletten..

D
2012-03-30 14:46

Kan ju vara i slutet av en 14 timmars dag…

Smurfen
2012-03-30 13:26

@Kalle

“Utredningen kommer att ge vem som gjorde fel.”
Nej det kommer den inte men förhoppningsvis varför och vad som gick fel. Inom flyget skiter vi i vem som gjorde fel (med undantag för ett antal “experter” här på flygtorget).

Ola Conny
2012-03-30 13:16

I Aftonbladet förklarar Åsa Larsson på Norwegian att SAS inte fått klart att pusha. Så är det med det.

Kalle
2012-03-30 12:55

Norwegianflygplanet taxar och kör på ett SASflygplan som pushar. SASflygplanet pushar och kolliderar med ett Norwegiaflygplan som taxar. Läs rubrikerna i tidningen, så får ni se vem som tar parti för vem. Utredningen kommer att ge vem som gjorde fel.

REAlisten
2012-03-30 12:17

Med duktiga högavlönade piloter som jobbar under bra villkor på ett “fint” bolag så sker inga incidenter/olyckor…eller???? Hade det varit Ryan som gjorde samma sak så hade det varit spaltmeter överallt. Mycket som mörkas om SAS.

B737NG
2012-03-30 12:02

Notam fanns inte tillgängliga för SAS-piloterna. Läs på eller servera bara kaffet!

Cabincrew Iberworld
2012-03-30 10:41

Skulle gissa pá att de “duktiga” SAS pìloterna har lyckats igen, som de gjorde med ett av vára flygplan (IWD) nere i PMI. Konstigt nog skrev mánga okunniga här i forumet att SAS flygplanet körde in i ett Iberiaplan när det var ett Iberworldplan under pushback när det visade sig att allt hände under taxing och att SAS piloterna ej hade läst PMI NOTAMS och taxade i förbjudet omráde och körde in i várt plan…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500