Cabin Fire?=Take a dump!
Har länge undrat varför man inte helt enkelt dumpar kabintrycket vid kabinbrand.
Borde ju ingå på checklistan i alla fall på fraktplan.
Är man på hög höjd så brinner det ju inte. Har inte hört om några brasor på Mount Everest eller Killimanjaro.
Var tänker jag fel?
svar
Problem som skulle uppstå är att såpass snabba tryckfall orsakar tryckfallsjuka (dykarsjuka) vilket kan ge risker för allvarliga konsekvenser för alla, även om du bär syrgasmask.
Men såklart med en såpass allvarlig situation som brand ombord så låter det som en risk som kan vara värd att ta.
Syrgasmask på först, sedan släppa kabintrycket om man får cabinsmoke eller fire! Gäller på F50.
Jo lite intressant är det ju. Samma sak skulle man kunna göra vid en kapning om piloterna har låst cockpitdörren.
Alla i kabinen kommer att somna på ca 8 sekunder. Sen gäller det att få upp trycket igen och att kaparna övermannas innan de tar kontrollen. Längre tid utan syre kan leda till hjärnskador och det vill man inte ansvarig för.
Allt beror på vilken höjd man befinner sig på.