Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian ökade i mars

Tråden startades av Richard

Jag försöker att få snurr på mitt bolag, men det händer inget.
Ni ökade passagerarantalet igen med 22% och RPK med 18% och yielden går också upp.

Publicerad den 2012-04-03 09:34
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Kulan
2012-04-05 23:12

F/O
Och om en svensk crew skulle åka av banan får det väl bara anses som otur? För svensk crew är ju så bra på engelska och CRM.

Annan FO
2012-04-05 21:32

I vart fall så är östeuroperna över lag sämre i att prata engelska. Men med stor sannolikhet så har dom nog språkbetyg 6/6 ändå. Vad det gäller CRM så har de inte kommit lika långt som västeuropa än heller !!!

Inte F/O
2012-04-05 19:29

Om man som signaturen F/O tror att det är taskigt utbildade och dåligt CRM utbildade öst europeer som jobbar som kontaktspiloter är det dax för en reality check…det är 75% skandinaver och att dessa skulle vara sämre än andra skulle jag inte vilja påstå! Inte heller skulle jag våga kasta ur mig att öst-europeer skulle vara sämre än oss andra väst-europeer, sorry F/O men du är ute på hal is!!!

sure man
2012-04-05 16:37

Jag har inga problem med att Norwegian har spanska eller estniska eller vad de må vara arbetande för dem. Problemet är ju att Norwegian anställer dessa enbart i syfte att undvika att betala skatt, arbetsgivaravgifter och pension till sina anställda. Ren och skär skatteflykt alltså.
Man ska tänka sig för innan man jublar åt att kunna åka 200 kr billigare till Spanien. Vad är det egentligen detta innebär. Jo färre skatteintäkter i Skandinavien vilket i sin tur leder till sämre välfärd vilket i sin tur leder till arbetslösa sjuksköterskor och lärare som i sin tur sedan inte kommer att ha råd att åka till Spanien, hur billigt det än må vara.
Konkurrens är positivt, men det ska vara på lika villkor

F/O
2012-04-05 14:38

Problemet är att kontrakts piloter från tex Baltiska länder gärna jobbar för låga löner och dåliga avtal då det räcker långt i dom länder dom kommer ifrån.
Det pressar ner lönerna för oss och försämrar vår arbetsmiljö. Dessutom är Piloter från dessa länder ofta dåligt utbildare i CRM och i vissa fall även i allmän flygkunksap!

Flygsäkerhet får idag inte längre kosta pengar och det dröjer inte länge innan Norwegian med baltiskt Flight crew åker av banan…

Juan
2012-04-05 10:03

Vad är egentligen problemet med en internationell besättning? Flyger ni bara med svensktalande besättningar? Alltså inte med SAS då man ju kan råka ut för danskar och norrmän där? Var drar ni den geografiska gränsen för vilken personal som är ok? Är tyskar också ett sämre alternativ? Skyr ni Lufthansa, BA, AFKLM, Virgin etc etc? Jag förstår inte problemet. Dumma svenskar.

SAS är wideröe
2012-04-05 00:29

Om du inte visste så äger SAS wideröe !

Nymfer
2012-04-04 10:00

Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen; Ni tror på största allvar att om SAS försvinner så blir allt bra? Det är i alla fall den uppfattningen jag får när jag läser inläggen i diverse trådar på Flygtorget. Är inte konkurrens bara bra? Det driver på produktens kvalité åt rätt håll. Förstår inte gemene mans avsky mot sina egna företag (se SAAB). SAS har bevisat att de trots sin storlek är relativt dynamiska och har ställt om snabbt för att komma på rätt väg igen. Wideröe är ju ett lysande exempel och ett litet företag som utan spansk och baltisk besättning är mer lönsamma än vad SAS och Norwegian är.

Många kommer förlora sina arbeten inom flygbranschen om man fortsätter på den inslagna banan. Oljepriset är en högoddsare utöver besparingarna som går ut över personalen.

Tänk om en gång till innan Ni ger er på “Ert” bolags värsta fiende.

P
2012-04-04 08:51

Det är snart bara Kjos som är norsk. Resten inhyrda östeuropeer och syd europeer. “Norwegian” my ass

HB
2012-04-04 06:44

Jag bryr mig inte om vad besättningen talar för språk. Brukar ju inte ha några längre samtal med dom.

Spanwegian
2012-04-03 21:54

Större om SAS om två år med spansk-talande beställning.

HB
2012-04-03 18:59

Halva mitt hjärta slår för Norge och jag gläds så himla mycket över de positiva siffrorna. 16.2 miljoner passagerare på rullande 12 månader, större än SAS om 2 år ??

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500