Billigare flygskolor
Vad tycker ni om att det finns så fruktansvärt många flygskolor idag, där i princip vem som helst (ibland UTAN flygpsykologisk undersökning där psykologen har REKOMMENDERAT sökanden att satsa på branschen) kan fullfölja en trafikflygutbildning?
Är det skolorna som är för giriga? Har staten eller EU inget ansvar?
Antingen lägger man ner de tidigare kraven på piloter och låter vem som helst utbilda sig. Låt skolorna frodas och konkurrera med varandra så att man får en färdig utbildning för frozen ATPL på 1,5-2 år för 400 000-500 000. Lägg till en konkurrenskraftig rating för 100 000 – 150 000. Detta vore ju jättebra för bolag som Ryan Air då de hade kunnat sänka sina arbetsförhållanden ännu mer på grund av det stora överskottet av piloter.
Eller så kan staten (eller ännu bättre EU) göra något och REGLERA antalet färdigutbildade piloter i Sverige och Europa så att det möter realistiska behov.
Jag är själv starkt övertygad om att det är för lätt att bli pilot idag. Detta sänker ner branschen totalt och inte minst flygsäkerheten när både psykologiskt olämpliga piloter börjar arbeta och när arbetsförhållandena sänks och sänks och sänks. Jag gillar liberalism och privatisering till en viss nivå, men ibland går det till överdrift. Titta på verkligheten idag.
Vad tycker ni att man ska göra? Går det att påverka politikerna?
/ Rutger den förste
svar
Ja så fungerar det i en utopi! Inte i verkligheten där profit är A och O… Flygsäkerhet dit, flygsäkerhet hit! Det är inte flygbolagen som har stått för grund av flygsäkerheten det är oberoende organisationer och myndigheter som står för den delen. Just för att bolag har ett mål och det är profit. Om dom kan anställa en medelmåtta med klar T/R istället för Mr/Ms perfekt utan rating som dom får utbilda. Men tror du dom anställer!?!?!
Flygbolag och flygsäkerhet är två väldigt olika saker, flygbolag och profit är ett synonym… När man har jobbat några år som pilot och inom management så får man en annan insikt än vad bara piloter har…
Många piloter lever i en egen liten bubbla, dom skapar sig en värld där allt passar in i ramar efter deras egen uppfattning som inte direkt är verklighets anknuten.
Vad Rutger försöker förklara här så handlar flygsäkerheten delvis på VEM det är som flyger och även på hur han eller hon mår och flera andra faktorer som inte är relevanta i den här diskussionen.
Om flygbolag får chansen så spenderar dem så lite pengar som möjligt på sina anställda och ger dem otroligt effektiva scheman med mycket flyg och lite ledighet. Flygbolag FÅR chansen till detta när det blir överskott på piloter och många utnyttjar det. De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Alla behandlar inte sina anställda som skit, men det går åt det hållet på fler och fler bolag runt om i världen vilket är förkastligt.
Det Rutger försöker förklara är även att flygskolor som tjänar pengar på egenfinansierade utbildningar har något lägre krav på sina studenter än vad t.ex. TFHS eller BFSAAs (sponsrade) utbildningar har. Nu snackar jag om intagningstester. TFHS och BFSAA har höga krav på att personerna ska vara lämpliga, endel rinner genom filtret men inget kan vara perfekt och många blir utkastade från utbildningen när de inte håller måttet. De privata skolorna kan också vara hårda och slänga ut folk som inte håller måttet men oftast så har de ett ekonomiskt intresse i att pumpa ut så många elever som möjligt.
Jag håller med Rutger att ju fler piloter som pumpas ut på marknaden desto sämre blir arbetsvillkoren och resultatet av detta är en något minskad flygsäkerhet för resenärerna. Därför önskar jag att det vore ett maxantal examinerade piloter varje år.
Läkarna gör ju så och det fungerar bra.
Flygbolagen skiter väl i vem som är bäst bara de kan betala. Så det är klart flygsäkerheten påverkas. Innan var det i princip bara testat folk antingen från flygvapnet eller Tfhs som arbetade som piloter. Sedan kan man diskutera tester i all evighet, men en sak är säker dom tar bort många tomtar som idag sitter o flyger 737 på lågprisbolag. Men snart finns det bara lågprisbolag kvar i Europa när Finnair o Airfrance ska sluta flyga inom Europa, kommer även dom övriga bolagen bli tvingade att följa efter. Då kan vi alla sitta där o tjäna 1300€ i månaden, men vi får ju flyga stor blank jetmaskin.
Tror du att flygsäkerheten blir bättre om antalet utbildade piloter minskar? Att det idag finns för många utbildade piloter är ett elände för oss arbetslösa piloter men för flygsäkerheten är detta helt perfekt. Tror du det blir säkrare om flygbolagen som anställer bara har tio piloter att välja på istället för 500? Konkurrensen blir ju betydligt hårdare och kraven på piloter högre desto fler det är. Flygbolagen har inga problem att hitta kompetenta piloter med så många alternativ.
Jag gillar den sarkastiska jämförelsen med körkort.. Men det stämmer ju. Folk dör i trafiken varje dag på grund av olämpliga förare och rattfylla. Taxibolagen har ofta bättre anställningsformer och löner än många flygbolag.
Så du tycker att alla som vill ska få bli piloter? Det är inte bara intagningskrav som påverkar säkerheten utan det är också hur branschen ser ut och hur vi blir behandlade på arbetsplatsen.
Desto större överskott på piloter som finns, desto sämre kommer vi bli behandlade och desto sämre villkor kommer vi acceptera = skitbra. Håller du inte med om detta är du kanske inte så insatt i branschen?
/ R
Jag har kämpat som en gris för att få vara med och leka i flygbranschen men jag håller inte med dig på någon punkt. Du gillar förändringar bara det inte berör dig negativt. Väldigt konstruktivt?
Det finns mer man inte borde kunna göra bara för att man har tillgång till pengar. Ta körkort, tex. Finns alldeles för många undermåliga bilförare idag vilket är ett stort trafikproblem. Borde inte staten eller ännu hellre EU bestämma hur många körkort som behöver utfärdas, och sen bekosta dem via skattsedeln. Det är faktiskt ingen rättighet att ha körkort. Dessutom är alla dessa körkort ett hot mot hela taxinäringen.
Varför håller du inte med honom LOL? 🙁 Kan du utveckla dina tankar?
Jag håller med. Bara man har lite pengar så går det att utbilda sig på något vänster.
Det ska inte sitta i hur mycket pengar man har. Staten ska ha en skola som tar in si och så många elever varje år men det borde ju vara en begränsad skara som kan “betala för sig” också.
Det görs lite redan nu. Förmodligen försvinner CSN från privata flygskolor inom kort, och kommer endast tilldelas studerande vid TFHS trafikflygarprogram och ATPL program, samt nya yrkeshögskolan 2013.
Håller med om att väldigt många utbildas, och att många är olämpade. Tycker att flygskolor måste ta mer ansvar på personlighetsegenskaper hos sökande.
Jag håller absolut INTE med dig.