Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian Rekryterar på 787

Tråden startades av LH F/O

Då var rekryteringen för B787 piloterna igång!
krav
*500h B737
*1500h Tot
med fördel för LH erfarenhet.

Bas i Bankok.

Inget nämns om Löner eller boende.

Publicerad den 2012-04-04 19:54
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

LH F/O
2012-04-11 00:04

Har från säker källa fått bekräftat att kärrorna ska gå på skandinaviskt AOC! Därav kravet på EU-pass.

Karsten
2012-04-10 20:25

Jag håller med Anders!

asdf
2012-04-10 17:25

Vet man att 787orna kommer stå på ett europeiskt AOC? :/

Jag läste Rishworth-annonsen, och intressant nog, så specificeras att rekryteringen sker “On behalf of Norwegian Long Haul A/S”.
Det bolaget är registrerat den 8e Februari 2012, med ett aktiekapital på 1mSEK…

Så upplägget är:
– Bolag registrerat i Norge, ger uppdrag åt bemanningsfirma att hyra in piloter
– Piloterna får bas i Bangkok & ska ha ett EU-pass…

Vart finns den där basen i New York som det var snack om??
Eller har någon hört talas om den på ett tag?

Nästa kvartalsrapport från Norwegian kommer den 26e April. Det ska bli intressant att se om någonting sägs där…

Anders
2012-04-10 16:03

Flygen kommer att vara på ett Europeiskt AOC så det kommer inte att vara några thailändare eller amerikanare heller för den delen som flyger dessa flyg, kraven är ju EU pass och JAR certifikat.

Hur många utanför Europa har det ?

B77L
2012-04-10 10:04

Det talas om 10K EUR för kaptener. Det i sig är en riktigt hyfsad lön i Thailand om du är Thailändare. Men om du är europé så är det sämre. Säg att du har har barn och fru som bor kvar i Sverige när du bor i Thailand Du riskerar då dubbelbeskattning. Säg att du tar med dig barnen och frun, ja då måste du ta höjd för privatskolor och ev. sjukvårdsförsäkring för att inte tala om pension Skulle nog också vilja ha kvar huset i Sigtuna och då blir det inte mycket pengar över. Sen ska ni ju ha boende i Bangkok också.

Väljer du istället “sandlådan” så betalar dessa bolag skola för barnen, sjukvård för hela familjen, boende, transport till å från jobbet och till och med lite pension. Lönen som kapten är väl i runda tal 8K Euro. Till detta ska man tänka att lönen i Mellanöstern är skattefri medan lönen i Thailand kommer att skattas med mist 30%.

Och kom ihåg, i DYs fall är det ett kontrakt på 3 år och ingen anställning…

hmm...
2012-04-09 18:16

tycker att “dom i sandlådan” som hänvisar till mellanöstern har väldigt dålig klang…

Fuel Flow
2012-04-09 16:32

Många experter här! Den som lever får se. Varför började diskussionen handla om kabinpersonal? 🙂

J
2012-04-09 09:58

Nu är det ju så här att Norwegian har “lovat” väldigt låga flygpriser på sina långlinjer. De kommer inte att betala en krona mer än vad de behöver i löner. Det lär ju bli thailändare med ruskigt dålig betalning i kabin.

Jarl
2012-04-09 09:29

Kul för dig KK, du måste vara en lycklig människa som sitter med så mycket information !

KK
2012-04-08 12:32

Hahaha… ingen sitter på bättre info än jag.

Chi Min
2012-04-08 11:25

Som jag ser det så är det Rishworth på Nya Zeeland som rekryterar piloter. Som pilot får du ett kontrakt och lön av Rishworth som egen företagare men anlitas sedan av Norweigan. SPF strejkade 2010 för att just stoppa Rishworth i Sverige. Här blir piloten baserad utomlands så hur ska facket på NAS agera då? Är det rumsrent nu? Lika rumsrent som kontraktspiloterna i Helsingfors?

Rut Tut till Ho
2012-04-07 19:56

Ganska intressant hur folk ska börja lacka ur totalt på en simpel kommentar… Ho, varför skulle svenska eller norska flygvärdinnor kräva högre lön än de asiatiska? Kom med konkreta exempel. Det är vissa saker som är onödiga att ta upp i den här diskussionen.

Ho
2012-04-07 14:10

Re RutRut
DY bryr sig inte om CC kan ta beslut eller ej. de vill bara ha billigast tänkbara personal och då ligger inte skandinavisk personal högt på listan.

Rut Tut
2012-04-07 13:02

Nu tycker jag att du borde lugna ner dig lite KK. Att klanka ner på skandinaviska CC är helt onödigt i den här diskussionen. Varför tror du inte att de kommer att klara av ansökningskraven? Är asiater bättre på att ta beslut i trånga utrymmen?

Jag tycker du borde ta och läsa på lite innan du skriver här på forumet.

KK
2012-04-07 11:57

“CC” – varför i hela fridens namn skulle de söka “Pursers” från skandinavien? Tror du att en “Purser” från skandinavien skulle garantera någon slags kvalitet som en billig asiat inte skulle kunna? Nä du, Norwegian kommer att anställa den billigaste arbetskraften de kan hitta – inte en skandinav kommer att arbeta i den kabinen. Nu tror jag ju att dessa långlinjer aldrig kommer att se dagens ljus över huvudtaget, men det kanske bara är jag som är pessimistiskt lagd – eller så är jag bara realist?

Till Cruz
2012-04-06 16:04

Blanda inte in Sas i denna diskussion.

Ho
2012-04-06 14:43

RESULTAT AV FEGHET INOM DYs PILOTKÅR????

Til Cruz
2012-04-06 07:54

Ang detta bolag som forstörar brsnsjen. Vennligst hold SAS utenfor denne diskusjonen.

CC
2012-04-05 22:57

Hur är det med cabin crew, ska de söker Pursers från Skandinavien, har eget boende där nere, skulle passar mig perfekt!

Cruz
2012-04-05 22:50

Vem vill jobba på ett företag som förstör hela branschen?
De är tom värre än Ryan Air!!!
Bara hoppas att folk börjar inse hur sjuk den här branschen är.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500