Är det värt att utbilda sig till pilot?
Tjenare
Jag ska snart välja gymnasium och min dröm är att bli pilot så jag hade tänkt att gå flygtekniks gymnasiet i västerås och sedan söka till Lunds universitet.
Hur tror ni det kommer vara för piloter år 2020 när jag går ut? kommer det finnas jobb? blir flygmarkanden bättre eller sämre?
Och är det någon som vet ungefär vad betyg som krävs för att komma in på lund?
Ska jag gå flygteknik eller natur för att sedan bli pilot?
Många frågor jag vet men jag skulle vara jätte tacksam om ni i alla fall kunde svara på någon fråga.
Tack på förhand!
svar
@Robin
Men det är väl BRA att de slösar med sin NEGATIVA energi? den vill man väl inte bära på?
Jag hörde för två år sedan att medelåldern i SAS låg på 48 år. Hela SAS (Sverige, Norge och Danmark) har totalt runt 1800 piloter. Om man då räknar att hälften av dessa är över 48 år d.v.s. 900 stycken, och att det är en jämn fördelning i ålder. Pensionsåldern är idag 65 år, men vi kan säga i detta fallet att den är 62 år, eftersom en del slutar tidigare. Då kan man räkna ut följande:
Pensionsålder- medelålder=62-48=14 år
Antal SAS piloter som går i pension per år i genomsnitt=900/14=64 Stycken/år. Om vi då räknar att en tredjedel av dessa är svenskar blir det då 22 stycken per år.
Därefter har vi Norwegian som jag inte kan uttala mig så mycket om, men vad jag förstår så har de framförallt ung personal som inte kommer gå i pension på många år.
Malmö aviation har en del äldre personal som kommer att gå i pension i nära framtid, kan inte säga hur många men skulle tippa på 10 Stycken/år.
TUI, Thomas Cook och Novair skulle jag tippa på är inte mer än 10 Stycken/år.
Golden Air och Nextjet har inga som går i pension de närmaste 10 åren vad jag vet.
Skyways har en del som kommer att gå i pension i nära framtid men inte mer än 5 Stycken/år skulle jag tippa.
Om man då räknar ut summan på de pensionsavgångar som finns i Sverige (SAS+Norwegian+Malmö Aviation+TUI+Thomas Cook+Novair+Golden Air+Nextjet+Skyways): 22+0+10+10+0+5=47 Stycken/år
Om man sedan tittar på hur många som utbildar sig per år i Sverige, så får man fram att det är runt 100 stycken per år.
Så man kan säga att det är dubbelt så många som utbildar sig till pilot än det går i pension. Då har jag ändå tagit i vad gäller antal pensionärer per år.
Inte undra på att avtalen bara blir sämre och sämre för oss piloter.
Som med allt annat här i världen så ska man inte ta för stora risker. Flygyrket är helt klart en utbildning man ska ha råd med innan man ger sig på den. Så hur definierar du vad du har råd med?
De flesta jag känner är mycket nöjda med sitt val att ge sig in i flygyrket och har klarat sig bra, men det kan vara riktigt tufft.
Personligen skulle jag inte ta på mig för mycket lån för ett CPL, börja med ett PPL och känn dig fram.
Lycka till med ditt beslut.
Läs nyheterna!
Läs även här på FT om Norwegian exempelvis och försök fatta vad som pågår inom ett flygbolag som skrivs med deras pågående möten!
De handlar om hur man har det som en varelse i ett flygbolag och hur man blir behandlad!
Tror du på en bättre framtid med lägre bränslepriser och högre löner?
Varså god och betala alla dina kostnader!
Du får t.o.m betala för att arbeta den första tiden!
Alla kommer skriva att det inte är värt att utbilda sig. Och så är det ju mycket väl, det vet jag med, jag är där och håller med fullt ut.
Problemet är att pojken i tråden har mer eller mindre redan bestämt sig för att utbilda sig, det hör vi på hans inlägg. Jag och de flesta med mig gjorde precis samma sak. Man lyssnar bara på ett öra, hör bara det lilla som är bra, eller som i pojkens fall i tråden här, man uppmanar andra att skriva bra saker för det är det man vill höra och sedan skäller man ut de som skriver de negativa sakerna, oavsett om det är verkligheten eller inte.
Så mitt råd till dig trådskaparen:
Är det det här du vill göra så visst, ge det ett försök.
Tänk dock på att även du kommer komma in i verkligheten när du är klar och alltså måste du för allt i världen hålla nere dina utbildningskostnader. Själklart ska du söka TFHS men kommer du inte in där kan man fortfarande komma undan ganska “billigt”. Kör modult, jobba mycket under tiden, låt det ta den tid det tar.
Då kommer du i alla fall ha hyffsat små lån som inte kommer påverka dig lika mycket i framtiden.
Försök även att bo kvar hemma om du har möjlighet till det. Då kan du även där minimera dina kostnader, för det är det som allt handlar om.
Jag har arbetat som pilot nu i 5år nu på ett par olika bolag här hemma i Sverige. Betalda typeratingar med anständig lön och Inte överdrivet mycket hemifrån. Dessutom fick jag flygutbildningen betald.
Men trots detta är mitt svar: Utbilda dig inte till pilot!
Om jag hade fått välja igen hade jag satsat på något helt annat med tanke på hur branschen har utvecklats och troligtvis kommer att utvecklas många år framöver. Många andra branscher kommer säkert gå samma utveckling till mötes men där har du inte omkostnader för att underhålla din kompetens och eventuella lån vid arbetslöshet.
Lycka till!
fsdfsd
Du kan börja med att gå nio år i grundskolan först, innan du uttalar dig. Men tack för dina erfarenheter.
Och det spelar roll om jag är ung? Ju snarare jag lär mig ju mer erfarenhet -.-
Snälla fsdfsd
bli pensionär istället. Eller avvakta tills du har en BÄTTRE attityd med dig
så trött på alla som dig som gör misstaget hela tiden. trycker ner istället för o pusha o lära…
Ni fattar aldrig poängen med livet (gå skaffa rullator)
Misstag… ehm förlåt för att jag är ung ( är det su vill att jag skall säga? ) Är bara här och försöker förstå, se lärdom? Snälla sånna som du har säkert hittat sitt nya deppiga liv bland sina skulder för sitt misslyckade “pilot liv”…
Du är säkert en erfaren man men fyfan va omogen…
Svaret är NEJ, jag har betalat min utbildning, har ett F/O jobb, lite studieskulder i jämförelse med många andra som inte kan planera sin utbildning…
Jag levede för flyget innan, hade en sådan fruktansvärd passion. Den är nästan borta nu, det här är verkligen en katastrof bransch. Om jag visste vad jag vet nu när jag påbörjade min utbildning hade jag inte utbildat mig. Hade tagit ett PPL eller UL cert och levt med min passion, dröm. Välj en annan utbildning, du kan få det, ha det så mycket bättre… Jobba som pilot och leva som pilot har inget med flygpassion att göra…. Katastrof avtal som bara blir sämre och sämre. Det kommer inte blir bättre, finns inga möjligheter till detta med dagens kvartals ekonomi, profit är viktigt! Människor är oviktiga och en börda för många bolag…
Tänk på att det hänger många människor här som inte har insikt om branschen!
Det skolorna lovar och det du där lär dig i skolorna gällande verkligheten i branschen existerar inte längre…..
Jag är pilot. Jag ångrar mitt val. Jag betalde inte för min utbildning. Att bli pilot var min högsta dröm. Det är det inte längre. Nu drömmer jag om ett drägligt liv för mig och min familj.
Alla som säger nej, är bara avundsjuka på dig som kan bli pilot eller har råd. De som säger nej, gör det för att de själva inte har chansen.
@Erik: NEJ!
snälla robin
bli buss chaufför istället. Eller avvakta tills du har mer LIVS erfarenhet
så trött på alla pojkar som gör misstaget hela tiden..
ni lär er aldrig
väx upp först.
@Robin: Kontakter är viktigt inom flygbranschen men ex. Emirates “måste” ta in folk från sin region, men de anställer mest folk från andra länder. SAS kräver att man ska kunna ett skandinaviskt språk.
Tack för svaren okej, fattade lite fel. Jag vill inte låta rasistisk eller på något att vis taskigt. Har hört från många att sedan 9/11 har många bolag velat ha piloter från sina närmsta geografiska bakgrunder… till exempel en svensk till SAS, en arab till Emirates, o.s.v. Kan det stämma? Självklart vet jag att alla kan få jobb vart som helst men, tror du det är lättare för en skandinavisk att komma in i sas med (exempel bara, är inte så bra med flygtimmar) 4000h medan en annan med ett tusen mer timmar inte kommer in ?
Räkna inte med någon brist, och med brist menar jag att antalet nyutbildade piloter inte täcker bolagens behov. Finns det minsta antydan till att det blir lättare att få arbete så vallfärdar nya elever till skolorna. Därför vill skolorna gärna upprätthålla denna myten om att en brist är på väg.
Men för er som varit med ett tag så har detta inte skett.
to know the future is to know the past.
Nej Robin det kommer aldrig att bli någon brist på piloter!
Varför då?
Därför det har aldrig varit brist på piloter och som man säger nu har man sagt förut också.
Problemet med piloter eller framför allt de som vill bli piloter har det som en dröm!
Dom tycker om flyg och är otroligt optimistiska människor!
Man får inte glömma bort när man är så optimistisk att man måste vara en realist också och det är något som alla som brinner för flyg saknar totalt!
Att vara lite realistiska.
Inget vet med säkerhet hur det kommer att se ut i framtiden, men jag kan berätta hur det är nu.
För att lyckas idag så måste du flytta dit jobben finns. Detta innebär att du inte kommer att se dina vänner och familj så ofta. Men framför allt så sliter det på ditt förhållande. Jag är själv över 30 och har flugit ett tag. Då dina vänner bildar familjer är du ute i världen och samlar timmar under bältet, så det här med familjebiten blir betydligt svårare.
Många drömmer om att bli pilot. Men långt ifrån alla lyckas, och dina skulder gör inte saken lättare.
Så om det är värt allt detta är upp till dig.
Men det är ett grymt jobb! 🙂 och jag lovar dig att du kommer att få se och upptäcka mycket.
Letade mig igenom en massa trådar och hittade din. Hur gammal är du? Skall själv snart välja natur hade jag tänkt. Ungefär samma frågor jag vill ha svar på.
Ingen VET hur marknaden ser ut år 2020, så ingen kan bestämma över din framtid, visst marknaden är svår idag, men människor hur fan vet ni hur det ser ut om 8 år? Teorier teorier…
Och ni som säger nej och som slösar en massa negativ energi framför en skärm istället för o satsa på annat. När ni väl säger så och andra lyssnar på er, hur tror ni det ser ut 2020? brist på piloter Nja KANSKE? tänkt på det? eftersom ni säger nej hela tiden
Bara en gammal slagdänga!
Om du verkligen vill bli pilot ska du satsa!
Det kanske gick under 1900-talet att komma med såna hurra rop!
Det räcker inte att vara duktig och kanske vara viljestark samtidigt i dagens flygmiljö tyvärr.
Har sett så många som gapar om att det finns jobb!
Jovisst var då?
Är man kapten så är det inte kanske så svårt men för en ny pilot!
Åk till Asien eller Afrika säger en del, jovisst ge mig ett exempel B738 där man tar in en kille med nytt cert och betald TR på B737 som får börja flyga utan någon erfarenhet på typen?
Länk tack!
Tack på förhand!
Ödmjuk