CPH eller ARN som hubb
När man tittar på stockholmradar.com så förstår man varför Köpenhamn är en stor hubb. Kul sätt att få en bild över trafiken.
svar
k, du hevder at vi her i olje- og gasnasjonen subventionerer vår ATC-avgift.
Her må du v.g. bevise og underbygge din påstand !
Håller med Kakamacka. CPH må vara en “jätte” i Norden, men jämfört med AMS som är “min” hubb är CPH verkligen en “lille”! Dessutom är AMS mer naturlig för oss västsvenskar. Oavsett om jag flyger via ARN eller CPH blir bytena oftast lika många. Via AMS blir bytet bara i just AMS tack vare det suveräna destinationsutbudet där. Dessutom är det billigare att flyga därifrån än från CPH. AMS är dessutom i överlag en mycket bättre flygplats än CPH. Inga större fel på ARN heller, men visst behöver förbättringar göras för att det ska bli en attraktiv transferflygplats. Men förändringar är ju på gång där, så får vi väl se. Lycka till, ARN.
Helt rätt k. Man ställer sig frågande till vad staten vill med Arlanda? Utveckla Sveriges största arbetsplats så att fler får jobb, eller införa begränsningar och låta jobben gå till grannländerna??
Om man räknar med “bana 4” i Stockholm (Bromma) tillkommer ca 67000 rörelser för 2011.
Visst har CPH ett annat läge för Europatrafik, och den sydligaste 1/3-delen av befolkningen i Sverige har CPH som naturlig flygplats.
Staten Sverige ger inte heller ARN de bästa förutsättningarna. Man bygger infrastruktur i södra Sverige som ger en utmärkt tillgänglighet för CPH. Man kan åka tåg från tex Växjö för en hundring till incheckningsdisken på CPH. I Stockholm låter man ett privet bolag bygga järnväg till sveriges största arbetsplats och flygplats, 240 kr från city till ARN. Staten slänger ut en flygplats i “bygden” och begränsar utvecklingen med en hel räcka miljövillkor.
Finnarna stödjer via staten Finnairs asien-satsning på Vaanta. Man subventionerar även ATC-avgifter. Likadant i Nårje.
Det måste även finnas en politisk vilja att ge ARN bättre förutsättningar, då kan det bli ett lyft för flygplatsen och regionen. Vilket parti är villigt at ta den striden?
Inse att CPH är ett mer centralt alternativ än ARN.
Ja, men om hubben hade legat i STO så hade det sett annorlunda ut.
Hverken denne radar eller Flygradar viser det totale bilde. Det er en del mindre maskiner som ikke er med…
ARN er forresten nr 3 med ca 212 tusen flygbevegelser i år 2011, OSL nr 2 med ca 224 tusen og CPH ca 253 tusen bevegelser i år 2011.
LHR, AMS, CDG, FRA är riktiga hubbar…..CPH och ARN = regionala flygplatser.