Typerating?
Hej på er!
Det är nog fler än jag här som är lowtimers och söker jobb förbrilt. Det är och har sett mörkt ut ganska länge nu tyvär. Ju mer tiden går ju rostigare blir man.
Jag är inget stort fan av att köpa sin egen typerating och line training men nu börjar jag nå den tiden att man måste hitta ett steg att ta vidare. Jag har jobbat med annat och kunnat spara ihop en del pengar.
Vilken type rating tror ni skulle vara mest vettig att investera i?
B737 är ju den vanligaste men konkurrensen är hög där.
Målet för min del är att flyga och bo i Sverige på sikt, inte nödvändigtvis från början men möjligheteten att komma hem är ändå viktig.
Sverige känns som i första hand ett turboprop-land. Det är dock en ganska stor spridning av typer och att köpa en rating på t.ex. F50 känns lite väl osäkert.
S2000 känns lite väl ovanlig utanför Sverige. S340 börjar bli till åren(?).
ATR kanske är bäst?
Vad tror ni? Någon mer i samma situation och i samma tankar? Eller kanske har ni andra bättre förslag.
Jag vet mycket väl vad en del tycker om att köpa egen rating. Jag har själv inte bestämt för att köpa en men snart måste jag göra något åt min situation.
svar
SAS vacklar och Norwegian ska börja ta 200k nok för line trainingen vilket sedan kommer att bli normen för alla som skall konkurrera.
Norwegian börjar ju plocka av TUI som kommer att få problem.
Ryan har lagt av med expansionen och en skavstabas kan man ju glömma, det finns väldigt många svenskar i ryr och många vill hem.
Thomas Cook har rekryterat färdigt ett tag framöver och kommer också att få börja konkurrera med norrbaggar och irländare som ger en mycket låg nettolön om du inte fifflar med skatten.
Bortsett från vissa privatjetoperatörer så är det ju i princip bara Mavia och Golden som är halvhyggliga att knega hos än så länge och där tar är det svårt att köpa sig in.
Jag skulle antingen njuta av att bo utomlands och försöka pendla hem några dagar i månaden eller dra några år på universitetet för någonting välbetalande och sedan se vad som händer, en halvmiljon räcker långt studiemässigt. Flyga i Skandinavien är bara att glömma. Alldeles för många som spottas ut på väldigt få jobb och villkoren går ner väldigt snabbt.
En Nextjetlön med certskuld, skuld på två ratings och linetraining för din första tr fordrar en ganska rik fru om du ens ska ha råd att ha bil och bostadsrätt. Är man så vacker och charmig ska man satsa på media 😉
Jag minns ett tag runt 2005-2006 när alla som köpte en S340 rating fick jobb direkt, de flesta i Sverige.
Någon sån typ finns väl knappast i dagsläget men för min del satsar jag gärna på en typ som i framtiden kan ge mig ett jobb på hemmamarknaden.
Ja, du har helt rätt i det du säger. Det är svårt att hitta bolag i denna onda spiral som är ständigt nedåtgående.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg -att köpa sig en rating på vinst och förlust är i regel en dyr och smärtsam chanstagning som regel inte leder någonstans, tyvärr!
Det finns några bolag ute i Europa och även i Skandinavien som anställer folk med lite erfarenhet. Visst, dom flesta är turbopropbolag och dom är medvetna om att piloter i viss mån använder dessa bolag som en “språngbräda”. Fördelen du kan dra nytta av i detta fall är att småbolagen har i regel hög personalomsättning och är i ständigt behov av nytt folk, det blir ett tagande och givande. Nu vet inte jag exakt vilka dom är i dagsläget, det är i sig ett heltidsjobb att finna dessa.
Mitt råd är att söka allt!!! Skit samma vad för typ av flygplan dom opererar. Kom ihåg, allt som brummar ger erfarenhet och leder i regel fram till Jetbolagen på sikt.
Det är astufft där ute och det finns tyvärr inte jobb åt alla, långt därifrån! Därför tror jag att uthållighet, rätt attityd och en rejäl portion tur är rätta nyckeln till framgång.
Lycka till än en gång!!!
Vilka är alla bolag som anställer s.k “lowtimers” ?
Känner en del som arbetar inom flyget och en del piloter som söker arbeten men vi hittar inte dessa bolag?
Att tro det finns bolag som tar in en i Asien, Afrika eller Mellersta Östern utan någon erfarenhet alls är bara en gammal slagdänga som inte håller längre!
Och helst så vill jag ha förslah på bolag som flyger B737 eller Airbus.
Turboprop exemplen som tidigare räknades upp är inte intresserade av mig om jag tar en TR på någon av typerna jag nyss räknade upp.
Dom säger bara varför ska vi anställa dig eftersom du sticker till ett större bolag när det drar i marknaden för att flyga B737 eller Airbus!
Hur man än gör passar man aldrig in någonstans!
Tacksam för svar!
Jo det låter som en klok väg att ta. Det är mest att ens tålamod börjar tryta en del och man blir som lite stressad över att gå omkring utan att få in timmar och träning.
Jag har kollat lite vad det kan finnas för linetraining-paket just för att komma upp i lite timmar på typen vilket känns nästan som ett måste om man ska chansa den här vägen.
Det blir ju dock en hel del pengar till som ska pytsas in förstås…
Hej,
Det är såklart inget fel med att köpa sin egen rating, alla vi väljer ju våra egna vägar till framgång. Däremot så ska man vara extremt försiktig om man nu väljer att köpa en rating utan en jobbförankring. Många har gjort det misstaget att köpa sig en rating på tex B737 för ett X antal pengar och står likförbannat utan jobb i flera år.
Dom allra flesta bolag KRÄVER minst 500h på aktuell typ innan dom ens tittar på din ansökan, så är det! Många skolor lockar med billiga ratingserbjudanden så var försiktig! Det tillkommer alltid krav på att du gör studsarna innan din nya rating börjar att gälla, så räkna med minst 30-70.000kr till innan du är färdig. Även om du har pengarna så är det jäkligt svårt att hitta operatörer som vill utföra studsarna med elever pga hög slitagerisk på flygplanen.
Mitt råd är således…
Sök jobb som bara den, ring upp, följ upp osv. Vissa bolag anställer “lowtimers”, höga timkrav är numera en myt. Har du sen en jävla tur att få in en fot någonstans, då kan du lugnt och tryggt investera i en typerating och bolaget står för studsarna i flesta fall.
Nu säger inte jag att detta är det enda riktiga. Så skulle iaf jag ha gjort i ditt läge.
Lycka till!!!