Luftfartsverket 2013 –
Jag läste häromdagen att utredningen om Luftfartsverkets verksamhetsform skall offentliggöras inom kort. Vad ska vi förvänta oss för nyheter och ska Luftfartsverket gå samma väg som Swedavia? Dvs bli ett aktiebolag och leva efter de lagar och regelverk som lyder under aktiebolagslagstiftningen. Hur hanterar man den gigantiska pensionsskuld som man byggt upp genom åren och vad sker med vår låga pensionsålder? Vem vill plocka upp denna dyra nota och hur hanteras den i en ny bolagsform?
Finns de andra bolagsformer som Luftfartsverket kan hamna under eller vad är själva tanken med utredningen? Vi är många som undrar men ingen uttalar sig.
Hur går det i Trollhättan? Är det någon mer som har slutat förutom CO?
svar
SAS bär på en pensionsskuld i storleken ca 10 miljarder och gör bolaget oattraktivt för köparna. En idé vore att SAS köper loss de operativa verksamheterna hos LFV och bakar in LFV pensionsskulder i SAS balansräkning. Sen kan SAS ledning och ägare besluta om framtiden som inte LFV hittills klarat av. Bättre att ägarna tar rejäla och tydliga beslut även om det gör på kort tid ont. Bara man vet som lojal knegare vad som gäller idag och framöver.
Är ganska luttrad efter varit pilot i över 25 år på SAS och förväntar mig tyvärr inte några överraskningar längre åt de positiva hållet. Det var bättre förr skriver många på detta forum – kan hålla med och sträcker mig då tillbaka när SAS Janne var vår chef och initiativtagare. Sen har det bara gått utför!
Om jag vore ung flygledare eller pilot idag så skulle jag utan tvekan söka mig till de privata alternativen på marknaden. Statliga bolag bör och ska inte driva verksamheter där konkurrens skapas. Tro mig, jag vet, och själv är jag tyvärr för gammal för att byta arbetsgivare. Man vill ha piloter som är oförstörda och är mer självständiga.
Dvs låt finansen slå ihop SAS och LFV operation och sen stänga dörren och inte komma ut förrän ett beslut om framtiden är tagen… Finns bara ett kreativt beslut att ta – låter jag forumet analysera.
Är LFV;s pensionsskuld onormalt stor? Har inte alla företag en pensionsskuld? Vis del har väl förts över till SPV och en stor del förtidsinlösts. Ser inte det som ett stort problem. Däremot så är det svårt att hantera ränteändringar när man inte tillåts justera förändringar över en längre tid. Men det är väl inte unikt för LFV, eller?
Pensionsålder i några andra länder för flygledare:
Land – Pensionsålder
Frankrike 55 år
Holland 55 år
Kroatien 55 år, alt 35 år i tjänst
Lettland 50 år, alt 15 år i tjänst
Schweiz 55 år
Slovenien 55 år
Spanien 52 år, alt 30 år i tjänst
Turkiet Män 60 år, kvinnor 55 år
Tyskland 55 år, alt 15 år i tjänst
UK 60 år, alt 40 år i tjänst
Österrike 55 år, alt 35 år i tjänst
Finns väl lite info på intranätet om detta om man är nyfiken…
Luftfartsverket har väl ingen pensionsskuld? Låg pensionsålder? Jämfört med vilka andra flygledare i världen?! Snarare hög pensionsålder!
Har LFV en pensionsskuld? En route har ett ackumulerat underskott som inte flygbolagen har betalt tillbaks men annars finns det väl ingen skuld?