Pilotbehov Malmö Aviation
Hej,
På detta underbara forum finns det alltid någon som har lite inside information. Sen så finns det såklart massa som kan ännu mer.
Så vänligen upplys mig om pilotbehovet hos malmö aviation?
Tack!
svar
Tror nog Malmö kan möblera om lite bland sina slottar för att släppa in Luleå. Sen ska ju Bromma byggas om med flera parkeringar mm, så då lär slottarna öka
Tack Avro RJ, äntligen ett informativt svar i detta forum!
Men det stora kruxet är att det finns inga slottar på BMA peak tid!!!!!
Skall man konkurera med tex. SAS på Luleå så kan man inte flyga kl. 09.30 och 14.30 från BMA!!!!
Skall det vara så svårt att fatta för vissa här på flygtorget!!!
Självklart är det inte gratis att starta ny linje med en miljard, aldrig i livet! Tror en Bromma – Luleå linje skulle vara väldigt lönsamt och ett riktigt hot mot SAS då Malmö tillsammans med Sverigeflyg då skulle täcka alla de stora inrikes flygplatserna.
Fick av en vis man höra att det kostar drygt 20 miljoner att starta upp en linje. Men det måste vara lönt också. Flyger inte SAS och Norwegian där?
Därmed är konkurrensen stenhård och det är inte lönt för Mavia att dra igång där.
En miljard?! Ska du bygga en helt ny stad?
Tack Avro RJ!
En miljard för att starta upp Luleå?
Nu får du väl ta och kamma dig..
V:
Nja jag “råkar” faktiskt inte jobba på skola längre. “Haha”, nej det va ett tag sen. Flygsverige är “för litet” så jag väljer helt sonika att va anonym haha. Men jag kan säga att luleå har varit på tapeten men “kostnaden” blev för mycket. Att starta upp Luleå skulle enligt uppgift kosta cirka en miljard och även om det finns en efterfrågan så tar det för “lång tid” att få den lönsam.
Hoppas på Bromma – Luleå linjen när de planen kommer i drift då, de har ju haft slotar för Luleå tidigare… Kanske lite charter från Bromma också? och inte enbart från Malmö och Göteborg
Tobbe jobbar nog på en flygskola
Tack Avro RJ
Hej,
För närvarande ligger det till som följer. AVRO-flottan kommer att börja fasas ut under 2014 förutsatt att C-series levereras på tid. Tidtabellen är idag i fas enligt Bombardier, men flygplanet är ännu inte “ihopskruvat” och är inte schedulerat att flyga förrän i slutet av 2012, och av erfarenhet så är det inte helt osannolikt med förseningar, speciellt eftersom C-series är ett helt nytt högteknologiskt flygplan med allt vad risker tidsmässigt som det kan innebära. MAVIA har lagt en beställning på 10 flygplan, med option på ytterligare 10, men det finns idag inga planer på att utnyttja optionerna, nu handlar det främst om att byta ut den åldrande AVRO-flottan. När C-series kommer in i MAVIA så kommer verksamheten att förändras och dessa flygplan kommer att flyga betydligt med per dag än vad AVRO-flottan gör. Företaget har en ganska bra bild av vilken produktion som kommer att flygas och man håller på i dagsläget med att lägga skuggscheman, slingor etc för att beräkna bl a pilot- och kabinbehovet. Som ni säkert förstår är detta ett ganska digert jobb och ingen exakt vetenskap, men vi har hört indikationer på att det kommer att behövas 25-35 nya piloter för att driva produktionen med C-series, vilket är en ökning av antalet piloter med c:a 30%. För närvarande är vi c:a 100 flygande plus en del administrativa piloter och vi har ytterligare ett mindre antal sommarpiloter i utbildning just nu. När de extra piloterna kommer att rekryteras är dock okänt och beror nog mycket på hur arbetet med C-series framskrider, men om allt är på tidtabell så är det nog rimligt att det kommer att bli en större rekrytering under 2013.
Hoppas du fått lite svar på dina frågor,
Mvh Avro RJ
Dream on! Det blir snarare färre piloter med C-serien. Större o färre plan mot dagens RJ
Har för mig att man kan räkna grovt cirka 3-4 pers / plan. Tvåsätare så såklart.
Så det kanske blev en nolla mycket där…
Ta bort en nolla så är du närmare sanningen.
Tror Tobbe har tittat för djupt i flaskan…
300 piloter…skulle INTE tro det på 10 nya flygplan.
Vart har du källan?
300 piloter?
Hallå!
Jag sitter “inne” med lite info kan man faktiskt säga 😉
Jag vet att dom just nu planerar en stor rekryterings”omgång” där dom ska åka på en roadshow till de stora flygskolorna i Sverige och Danmark. I och med cserien så kommer dom behöva ca 300 (!) piloter de närmsta 4 åren.
/med vänlig hälsning,
Tobbe