Driva SAS?
Hej,
Många av er därute tycker att det går dåligt för SAS.. Undrar om ni fick rollen att driva SAS, Vad/hur skulle ni göra för att lyfta SAS till topp?
Mvh
D.A
svar
SAS måste fylla på med mer Chater som många ggr går i helger och under sommaren då SAS har lågtrafik. Det var en bra inkomst källa förr. En gång körde SAS med 3-4 747 och ett gäng DC-8 .DC-10.chater fr,lö,sön. från ARN.GOT.MMX.CPH.OSL.
SAS bör minska overhead genom att ett huvudkontor styr de tre länderna mer,och att de tre ländernas administration delas upp så man inte har tre kontor med samma uppgifter.Man skall behålla det tunga underhållet innom SAS,för det är det som gett SAS en hög status i värden.Min åsikt är då att lägga det tyngsta underhållet på ARN,som har det lägsta kostnaderna,och gör ett mycket bra jobb.
Frysa de flygandes löner några år,som rusat i höjden i förhållande till övrig personal de senaste 20 åren. Rensa bland små cheferna som i många fall har konstlade tjänster. Minska personalen i Danmark betydligt. STO och OSL har minskat ner sin personal i flera omgångar medans CPH har varit intakt.Restid till och från arbetet (flygplatsen) skall inte räknas som arbetstid, även då till och från hotell.
I Brasil kjøpte jo lågprisselskapet Gol “fullservicebolaget” Varig….så burde Kjos kjøpe SAS?
Fackföreningarna som verkar i SAS utgör absolut ingen kvarnsten för bolaget, det gäller bara att hantera dom.
Det framgångsrika bolaget South West som startades av Herb Kelleher på 70 talet
(flyger nu ca 500 B737) är det fackföreningstätaste flygbolaget i USA,
ex AA är till stor del personalägt, nu i chapter 11.
South West har gått bra, visat vinst i stort sett hela tiden sen start.
De är organiserade av bl. a teamsters, tuffaste facket i världen, i paritet framstår de Danska och Svenska facken som fackförenings dagis.
SAS har fällts av ogenomtänkta sidoaffärer, men de är utrensade,
och nu osannorlikt att de upprepas.
Bolaget sitter på det viktigaste i flyg branschen; flera starka ägare 3 stater
+ fam Wallenberg
+ en fantastisk etablering och historia.
Flygbolag bedöms här utifrån produktions kostnad per stol, fel fel fel
man ska titta på vilka intäkter ett bolag har
(vad spelar det för roll om man har låga produktionskostn om man samtidigt har usel yield)
Det är linjerna man sitter på och hur dessa går som måste vara kriterierna
Köp SAS aktier nu de kommer snart att presentera en strålande Q rapport
1. Minska kostnader.
2.Satsa mer på långdistans.
3.Lägg ner de kortdistansflygningar där man inte kan täcka den rörliga kostnaden.
Mvh
SAS har lägre produktionskostnader i Sverige än i Danmark och Norge, Svenskarna är billigast och effektivast det finns det undersökningar på. Mer produktion i Sverige skulle gynna SAS men för mycket politik i SAS, Danskarna är starka och värnar om sina arbetstillfällen.
Att du flyger full tycker jag inte låter så bra , fullt behöver dock inte betyda lönsamt.
Att våga ta betalt och flyga med 80% kabinfaktor kan ju också funka.
Till skeppare på linje 340: Ja.
Fritz Klyka, kan du förklara varför man skall flytta longhaul från CPH till ARN när vi flyger fulla från CPH?
Jag kanske skulle ha lagt till: Sparka danskarna.
@Saltgurkan, tror du själv på ditt påstående? @ Lekman. Flygbolaget SK har tagit den största ekonomiska smällen i gruppen. Kostnaderna för Spanair’s usla finanser de senaste åren fick just SK bära. För övrigt har inte Blue 1 levt upp till satt budget överhuvudtaget sedan SAS group tagit över. Trots att bla fått “ärva” inventarier i form av F28, MD90 samt B717(MD95) från just SK. Nej, din s.k psykologiska effekt ger jag inte mycket för. I min värld råder företagsekonomi. Inget annat. SK har effektiviserat sin verksamhet rejält de senaste åren. Framför allt på personalens villkor. En fortgående process i dagsläget. Skall man använda sig av din psykologiska effekt borde man satt det negativa resultatet på SK för att just sätta press på densamma vid k-förhandlingar bla.
Tror att man kommer att redovisa ett positivt resultat för gruppen årets första kvartal. Då tack vare framför allt postivt bidragande från SK samt WF. Nu finns inte Spanair längre som tynger resultatet. Gå bakåt i årsredovisningarna och titta i historiken. Där ser du SK’s resultatuveckling samt övriga bolags konstant dränerande på SAS gruppens kapital. Att man inte kan vara objektiv när det gäller SAS är förståeligt. Mediadrevet i negativ bemärkelse har varit fanatiskt framför allt från DI’s sida samt har den sk SAS hatar maffian tagit stort utrymme. Utan att för den sakens skull alltid veta vad de talar om. Bara man får spy lite galla på SAS så blir allt bättre! Eller?
Mvh
Till Lekman!
Vad då, skicka över kostnader till Blue1? Vad menar du egentligen? Blue1, Wideroe och Scandinavian Airlines är tre separata bolag med egna AOC och har sin egen produktion. Man skickar inte över några kostnader till varandra! Hur mycket lekman är du?
Däremot kan koncernledningen fördela olika linjer mellan t ex SK och KF vilket man nu också gör i Köpenhamn. Får se vad det innebär på sista raden för Blue1.
Jaha:
Det är inte konstigt att SAS får svarta siffror på slutet när de har skickat över stora kostnader till Blue1 inom gruppen. Det är för att lura folk till att bränna ännu mer pengar i ruinerna. Företagsekonomi med mycket psykologi inblandat på den nivån är mer invecklad än att sitta och läsa sista raden på ett bokslut.
Till nästa gång finns löften om att Blue1 ska göra vinst, ingenting sagt om hur det kommer att gå för SAS som måste ta smällen själv nästa gång.
Jag hoppas på att jag har fel men man får öppna ögonen.
Är det sant att cabin crew baserad i SAS sydligaste land kan komma upp i 80 papp? I så fall handlar det om att INTE driva SAS.
Mmm. Hur är det med baskunskaperna här i egentligen? Undrar också om det refereras till SAS Group eller SK? Den senare har gått med svarta siffror en längre tid! Precis som Gringo skriver. Läs årsredovisningarna! @Lågprisprofilen. Du får ursäkta men ditt inlägg är raljerande i den högre divisionen. Menar du på fullt allvar att om personalen mår “sämre”än kunderna, blir de automatiskt bättre i sitt yrkesutövande? Är det du menar? Tror du själv på det? Utomordentligt korkat ihopdiktat! Undrar också varför man skall sparka all personal i ett företag som visar på positiv avkastning i sina rapporter (SK)? En gång för alla, lär dig skilja på SAS Group samt SK. SK=Scandinavian Airlines, SAS=SAS group. SAS i dagligt tal. Hur svårt kan det vara egentligen?
Mvh
@lågprisprofilen, ditt måtto är väldigt konstigt. Om inte personalen mår bra, hur i hela friden ska man kunna ge bra säkerhet och service till kunderna?
Piloterna trötta pga långa arbetsdagar, kan/kommer att relatera till en tragisk olycka = inte bra för kunderna, kabinpersonalen trötta pga långa arbetsdagar = dålig service och inte observanta när det gäller säkerheten.
Vissa dagar klarar personalen av att flyga en 12 timmars dag, men tänk de dagar det är mycket strul, dåligt väder mm. Man måste tänka längre än näsan räcker.
Cheferna måste se över om alla chefer behövs. Det finns för många “små påvar”, cheferna måste också dra sitt strå till stacken och inte höja sina löner och ta ut bonusar då personalen ute på golvet och i flygplanet får lönefrysningar och lönesänkningar.
Ett måtto för alla företag, mår personalen bra så går verksamheten också bra.
Avskeda all flygande personal anställda i SE,DK, NO.
Anställ all personal i ett och samma bolag, med ett och samma avtal.
Som ska ha villkor liknande konkurrenterna. Man får väl överväga för- och nackdelar med att ha personalen under svenskt eller under lettiskt avtal. Men billigare ska det bli för SAS. Målet bör vara att få en konstnadsstruktur liknande Norwegian. Därför skall man även göra en revision av all ickeflygande personal. All personal måste motivera varför deras tjänst är kritisk för kärnverksamheten. De tjänster som inte är det ska bort.
Nytt motto: Våra kunder ska ha det bättre än vår personal.
Flytta Asientrafiken till Arlanda. Då får SAS tillbaka alla pax som gått över till Finnair. Dessutom stora vinster när det gäller tid, bränsle och miljö. Allt detta vore en bra början. Många svenskar (sydsvenskar undantagna) är rätt trötta på omvägen via CPH.
Snarest rasjonalisere flåten på færre typer/versjoner. Mulig å sette dette opp mot hvilke ruter som er lønnsomme, de som er ulønnsomme kuttes.
Man bør også ha free matservering ombord på økonomiklasse-her ligger grunnlaget for Norwegian og andres suksess. Y-Pax føler seg “tråkket” på av SAS, og flykter til andre bolag(som DY) fordi man her sitter i one-class cabin.
Logistikken rundt cateringen har man, det er kun kostnaden av å produsere den som vil bli merutgift idet salgsvarer kjøres til og søppel tas ut av fly.
SAS må seriøst vurdere om det skal ha long-haul, hvis ja, bytt til B-777.
Menar du SAS Group eller SAS Airline, SAS Airline går bra.