Cimber Sterling i konkurs
Där åkte Cimber över stupet och snart är det Skyways tur…
http://di.se/Artiklar/2012/5/3/266251/CIMBER-STERLING-GAR-I-KONKURS/
svar
Inge tyder på att Skyways har kapitalet att ta över linjer för Cimber. Det har enorma problem att få allt att fungera så vi kan nog inte räkna med att de får mer dollar av Igor.
Skyways tar över allt som är något att ha i konkursboet. Finns inget annat alternativ.
I Danmark har man 2 veckor på sig att göra en rekonstruktion av bolaget! Vänta bara dom kommer tillbaka!
De röda fenorna ägs till 75 procent av Per Braathen. Sen tror jag att alla inblandade på Finlandstrafiken är nöjda.
Hasse…Cimber gick inte samman med Sterling. Efter Sterlings konkurs 2008 köpte Cimber namnet Sterling och försökte fortsätta efter Sterling med större flygplan och nya rutter/charter. Kanske var det en bra ide då.
Vi får akta oss så den skandinaviska ankdammen inte torkar ut nu när det börjar värma på. Under tiden, vad händer med Nextjet? När skall deras historiebilaga i det nya avtalet bli klart så de kan flytta ATP’n till Arlanda Flygmuseum och ha besättningar på plats på guidetjänst? Kommer Tuifly bli övertaliga när Balkan Holidays knackar på och kommer Novair någonsin att kunna övertala SPF om att turnaround på teneriffa är vägen till lönsamhet? Kommer Sverigeflyg och Golden någonsin kunna bli sams igen nu när Golden doppar i flera grytor? Kommer Per Braathen starta upp ett nytt regionalbolag med glänsande Dash 8:or för att fylla det hål som blir om de röda fenorna parkeras för gott? Frågorna är många nu och spåkulan är ännu suddig.
För det första så kan jag kan inte begripa vad Cimber såg för möjligheter att gå samman med Sterling. Cimber som var ett friskt flygbolag. Bolaget var förlorat redan vid sammangåendet.
Än mindre förstår jag Manswell som tog över bägge bolagen med en blödande kassa värre än värsta Niagarafallet.
Oscar…>>
Vissa handlar på ÖB och andra på NK. Varför skulle det vara annorlunda inom flyget. Du kan väl inte skylla på kunderna när ett bolag går omkull. Hur fan tänker du?!?
Kommer City Airline ta över Norrköping – Köpenhamn – Prag-linjen som City flugit på wetlease åt Cimber?
Vad jag förstått så har den gått väldigt bra så det skulle säkert finnas underlag för att ta över linjen själva.
Nextjet flyger inte ATR! Men dom kan ju ta Atpn som inte ska flyga i Sundsvall!
Jag lider med alla tidigare kollegor som sprang från sterling european till cimber sterling!. Men samtidigt, vad trodde ni??? Helt ärligt! Nu är ni tillbaka till rute ett! men visst er det så! Alla måste lära sig av detta! Good luck i fremtiden!
Men oavsettt vad vi tycker om ägare och branschen hit och dit så kvarstår det faktum att vi har en hel hög med kollegor där ute som nu måste hitta ett nytt jobb, med allt vad det innebär. Jag tänker på er och er familjer.
Snart flyger vi alla med Ryanair! Tjohoooo
JP4, I salute you! Mycket fyndigt 🙂
Spänningen stiger. Vad ska hända med alla flygbolag? Kommer SAS gå under? Blir Skyways sveriges nästa flag carrier och skall Björn Kjos börja bete sig som folk?
Fortsättning följer imorgon.
Snart ÄR det Skyways tur, tyvärr…
Vad tror ni kommer hända med linjen NRK-CPH? Kommer Nextjet bemanna upp LPI-CPH med en ATR av något slag för att täcka efterfrågan eller kommer något nytt bolag etablera sig i NRK?
Fantastiska möjligheter öppnar sig för Skyways! Mycket positivt, men tråkigt för Cimbers personal.
När ska vanligt folk förstå att man inte kan resa för hundralappar???
Det är ju marknaden dvs passagerarna som förstör när de tror att flyg inte kostar.
Att driva flygbolag kostar sjukt mycket och det går inte att flyga gratis.
När folk förstår detta och vill betala vad det kostar så kommer bolagen kunna överleva.
Detta är faktiskt bra för JZ, den enes död den andres bröd.
Alla som har ngn inblick i hur det funkar i Damnark med tanke på produktivitet kontra lönekostnader vet att det är en omöjlig ekvation att få ihop, även SAS vet detta men för mycket politik bakom.