Austrian lägger ner linjen GOT – VIE
Austrian upphör med linjen GOT-VIE den 15 Juni.
Lite märkligt då den oftast är fullbokad.
Vem tror ni kan ta över denna ?
svar
Rolf, NIKI hører hjemme i VIE. Hur definerer du en hub?
pf: Om jag mins rätt –
Niki = Airberlin = Oneworld
Varför skulle man vilja feeda pax till VIE där man inte har någon hub ?
För dom pax som skall lokalt GOT-VIE räcker det nog med en
jetstream31 om man skall gå dag 1-7 trafik
Ryanair er jo ikke tilstede på VIE per i dag, skulle vel gi en indikasjon (på at de beskytter lavprisbolaget NIKI)
Mulig at NIKI kan være interresert med en E-190/195 GOT-VIE…..men da blir det vel GSE og ikke GOT
PF
Har ingen som helst uppfattning om hur de styrande tänker på Wiens flygplats
Jag håller dock inte med dig om varför det inte skulle finnas underlag för en linje mellan Göteborg och Wien. Det finns ju många direktlinjer till städer som både är mindre till storlek och mindre attraktiva både för business och leasure pax.
Hasse, tror du Wien lufthavn og Ryanair kommer overens om det økonomiske?
Fråga deg også hvorfor Norwegian flyttet sin OSL-VIE rute til Bratislava…. Face it, direkteruter av typen GOT-VIE er marginale. Uten muligheter til videretrafikk er muligheten for å få lønnsom drift liten.
City Airline var var ett flygbolag som skulle tillgodose först och främst näringslivet med direktflyg från Västra Sverige till Europa då SAS lyste med sin frånvaro. Skyways intågande i City airline har helt och hållit brutit Citys gamla affärside. Skywyas är bara intresserad av profit på kort sikt. Har därför svårt att se att dottterbolaget “City” kommer att stara upp Wien.
Men varför inte Ryanair några dagar i veckan från Säve?
Tror att PF och GOT har rätt; 90 % eller mer på årsbasis är nog transfer vidare ut i OS nätet. mycket lite lokal GOT_VIE underlag. Kanske 10-15 % %
Om ägarna LH kan slussadenna trafik in i sitt eget nät så är det ju ett bra drag.
Att City airlines, skandinaviens motsvarighet till Olympic airlines,
skulle återuppta denna linje är bara skrattretande.
Snälla Göran, City Airline finns inte längre. Hur ska du då tro att de ska ta över?
Linjen kommer säker tillbaka igen när Austrian fått ordning på sina ekonomi. Precis som i många andra flygbolag han dom det tufft just nu. Linjen är väldigt populär som transfer till Balkan och Arabvärlden.
GOT, det er nok inne i det stora kalkulasjonen-men når man ser hvor mye transfer OS har via VIE på andre streckninger, så er det nok et litt tveksamt argument.
Lønnsamt med en 50-seter, tveksamt-for lite lokal trafikk.
Efter att LH köpte upp dom så vill dom transfera paxen via FRA istället.
90 procent är ju transfer av paxen till VIE.
Resenär: Kvävda av Skyways? Vad tror du hänt om inte Igor köpt dessa två bolag? Men som sagt denna linje kanske är lönsam med en Erj145…
Austrian er i en meget svår ekonomisk situasjon, og har allerede skåret vekk en masse produlsjon ved DH3 og CRJ-maskiner.
Selv om det er fulle maskiner, så behøver ikke yielden være all verden, og det kan hende at OS bruker den F70/100 som har trafikert Landvetter bedre på andre ruter.
F70/100 virker som maskiner det er meget svårt å tjene penger på.
Personlig tror jeg det er for lite businesstrafikk tilgjengelig for at et bolag med mindre plan tar over.
CityAirlines tror jag också på.
City Airlines vore en bra kandidat, dom flög ju där neråt innan dom vart uppköpta och kvävda av Skyways.