Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Starta ett flygbolag?

Tråden startades av Vet ej

Jag undrar varför många flygbolag går i konkurs? Vad är felet? varför går det inte bra för många flygbolag? och varför går det bättre för andra flygbolag?
Kolla hur snabbt Emirates har utvecklats sen 1990? Eller kolla hur det går för Lufthansa, det går bra för de.

Vad är det Lufthansa och Emirates gör för att det går bra för de? Varför gör inte andra flygbolag samma sak?

Nu om man ska starta ett eget flygbolag, vad är det man ska tänka på?

Tack

Publicerad den 2012-05-07 22:39
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

asdf
2012-05-08 16:15

Lågprisbolag är start-ups som har en konkurrensfördel en tid, och som sen ’mognar’ och får samma bekymmer som alla gamla nätverksbolag/flagcarriers.

En till No-No i flygbranschen: Köp aldrig ett annat flygbolag!!

Finns det några exempel på lyckade mergers..??

Anders
2012-05-08 14:25

för få människor bor och därmed reser i nordeuropa. och för många försöker just, starta flygbolag… låt dem bolag som finns idag vara så rullar det på. lite för mkt konkurrens just nu bara. v.s. bra för konsumenten (billigare) men för bolagen gåre kasst.

så att folk försöker starta flygbolag i sverige idag tycker jag är osmart.

Vet ej
2012-05-08 14:00

Tack för all svar.

Jag är lite nyfiken på hur lågprisflygbolag jobbar?
De säljer ju billiga billjetter, men hur täcks all flygkostnader ?

Tack

thomas
2012-05-08 10:50

en extremt svår bransch
titta på SAS som fått kapitalinjektioner på 40 miljarder
har ett bolagsvärde idag på drygt 2 miljarder, fortfarande blöder miljarder per kvartal

Felet är att lägga upp tidtabeller och köra på dessa oavsett bokningsläget.
Går det bra för Lufthansa ? de sparkar nu 3.500 pers,
LH försöker få ordning på Austrian de köpt men tror inte de lyckas.
AF/KLM miljardförluster per kvartal
många många anrika bolag kommer att konka under detta år
fuelen ligger på hög nivå och kommer att stiga ytterligare.

Gulfbolagen får konstant stora statliga subvensioner

De som lyckats är South West Herb Kelleher (vinst 27 år i rad), Air Aisia Tony Fernandes, Ryan Oleary och Tony Ryan och Virgin Branson, alla duktiga affärsmän som driver bolagen efter nya affärsprinciper i en konservativ bransch
Dessa opererar bolagen tight med hälften personal

3 Green
2012-05-08 09:56

Lufthansa går bra? Tror inte det! De gick back första kvartalet med närmare -380 miljoner kronor.

Anledningen till att flygbolag går dåligt är i grunden enkel. Branschen har satt en för låg prisstandard som kunder vant sig vid, denna prisstandard grundar sig på lockpriser som blivit standardpriser. Dessa extremt låga priser täcker inte på långa vägar kostnaderna för ett seriöst flygbolag. Följer bolaget den prisnivån så går de förr eller senare i konkurs. Å andra hand, om de inte sätter orealistisk låga priser så får de inga kunder och går i konkurs i alla fall. Moment 22. Av någon märklig anledning finns det alltid nya drömmare som är redo att starta nya flygbolag och skjutsa folk till Barcelona för en lägre kostnad än det kostar att åka taxi till flygplatsen. Det gör att kunderna aldrig lär sig vad ett relevant pris för en flygresa ska vara. Dagens prismodell inom flygbranschen kräver att flygbolag ska startas och konkursas löpande, detta är det enda sättet för kunderna att få behålla sina superlåga priser. De äldre etablerade bolagen som kämpar emot och försöker sänka sina kostnader så att en 495 kronors resa till BCA ska bli lönsam är dömda att misslyckas. För det priset så måste både personal, flygplan, bränsle kosta 30% av den faktiska kostnaden. Och det lär aldrig hända! Så konkurshjulet spinner vidare……

asdf
2012-05-08 09:34

Flygmarknaden kännetecknas – lite kontraintuitivt – av ’last movers advantage’.
Ju senare du startar upp, desto mer bränsleeffektiva flygplan och desto mindre kollektivavtalsmässiga låsningar och ’dyr’ personal (i bemärkelsen att de har gått uppåt i lönekostnad i och med tarifflönesystemet…)

Det betyder att du som flygbolag har ett incitament att växa – och fortsätta fylla på med billig Arbetskrafts & snålare flygplan.

Problemet när du växer och växer, är att du till slut får överkapacitet…Då blir det dyrt, dyrt, dyrt…! Det farligaste du kan göra som flygbolag är att växa…

Alfa
2012-05-08 08:12

Starta ett flygbolag i Kina…. Många pax

Reuben
2012-05-08 00:15

Det kanske är lite billigare att tanka i Dubai,kanske medelinkomsten är lite högre än Kerstins familj i Borlänge…

Företagare
2012-05-08 00:01

Tänk på att ha en miljard, då är du snart miljonär om du startar flygbolag…

Döden
2012-05-08 00:00

Att ditt liv aldrig mer blir sig likt.

BB
2012-05-07 23:13

Emirates går back ca 2.5 miljarder om året så vet inte var du får det ifrån…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500