Onykter SAS pilot på Arlanda
Då var det dags för en SAS pilot att åka dit i en rutinkontroll på Arlanda. Över 1.0 i promille.
Vad säger ni ?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14804310.ab?nomobileredirect=true
svar
Jobbet får han inte tillbaka. Han har ju bevisligen inte skött sin arbetsuppgift på ett korrekt sätt.
Men däremot bör han få till baka sin Licens! Han bröt endast mot SAS regler INTE mot lagen.
Man ser ju på svaren som från Ok osv att ämnet verkar känsligt.
Man får blåsa när man kör markfordon.
Varför det inte skall blåsas i luftfart då verkar ju sjukt?
Känns ju mindre roligt att piloter själva inte verkar tycka att det är en bra idé.
Nästa gång jag flyger inställer ju sig frågan:
Är ngn av dom 2 där framme drogfria/nyktra?!
Man kan ju hoppa/s……..
Är det en till? Orkar inte läsa genom alla dumma inlägg nedan…
Man kan ju ha en blåsapparat i crewrummet med.
Verkar vara ett känsligt ämne?!
Har flygande drogproblem?
Rädda att rasera en ? drogliberal livsstil?
Svara seriöst eller avslöja er själva….
Rödvin i TWR var väl inget…
Tack och lov lär han inte få jobbet tillbaka. SAS liksom alla andra svenska bolag jag känner till har åttatimmarsregeln inskriven i sina manualer. D.v.att åtta timmar innan tjänstgöring är det inte tillåtet att förtära alkoholhaltiga drycker och dessutom skall du vid ingången till de åtta timmarna ha en promillenivå som tillåter dig att köra bil.
Blir tufft att slingra sig från det.
Den åtalade är frikänd och så enkelt är det.
Han är oskyldig och har inte begått nåt brott.
Brukar det inte vara så att alkolås hindrar en från att starta motorn?
Alla system kan gå sönder, mindre lyckat i detta fall 😉
Går säkert att lösa på annat sätt men tror personligen att det finns andra faktorer som är värre för flygsäkerheten än detta mycket ovanliga problem. Se bla. artikel på flygtorget av LarsÅke Göthe.
Se till att egenkontrollen fungerar och att piloter och övrig personal vågar säga ifrån utan att vara rädd för att få sparken så är mycket vunnet.
Mvh
FL 400
Tur att dom inte hade koll på 70 talet, vet folk som drack rödvin i TWR på helg nätterna, de var tider..
Ja, vi brukar ta oss en stänkare för att fira att vi kommit upp på level.
Om motorerna stannar, vem ska då blåsa igång dem?
Tänk innan du skriver!
@ Kapten
?? Jaha så motorerna ska stanna för att det blir fel på ett alkolås? Hur tänkte du nu?
Givetvis ska han bli av med licensen och få ett lämpligt straff som en varning till alla andra.
Oavsett vad för personliga problem och snyfthistorier som vissa kommer med här så är det inte okej att gå till jobbet onykter. Att dalta runt med lagen och säga att han inte satt i cockpit är bara löjligt.
Han skulle sjukskrivit sig.
Hej,
alkolås är inte ett system som jag vill ha på ett flygplan 1o km upp i luften. Tänk själv om det
blir fel på detta system och motorerna stannar…..!
I detta fall har egenkontrollen fallerat totalt, hoppas piloten får hjälp med sitt drickande.
Jag har svårt att tro att man får sparken från ett företag om det inte har skett tidigare att personen varit onykter.
mvh
FL 400
Har man tagit på sig uniformen och checkat in i crewrummet har man för avsikt att flyga…
Man kan ju hoppas att kollegan anmäler full person X när man träffas inför nästa flygning. Att man dvs inte sitter och håller tyst.
Varför inte sedan alkolås på flygplan?
I trafiken kommer ju det mer och mer.
Hur länge skall flyget, dess fack.för motarbeta problemen med alkohol och droger?
Sorgligt…..
Det här känns inte rätt. Han är på jobbet men jobbar inte?
När man läser inläggen blir man chockad över, hur den kollegiala kårandan får piloter och andra, att bagatellisera och även försvara en person som uppenbarligen brustit i omdöme.
Tolkningen blir därför, att supandet dagen före flygpasset, är allmänt och accepterat av flygkåren. Tag ert ansvar. Hur kan man riskera andra människors liv pga av dåligt omdöme? Ofattbart oansvarigt!
Så vad gäller?
Är det när vi börjar taxa som vi riskerar att någon vinkar in oss åt sidan av taxibanan?
Vi får finna oss i att det kan sitta en alkoholpåverkad pilot i cockpit.
Konstigt.
Min fråga var inte på något sätt om det var lämpligt att gå till jobbet onykter. Det står ju bortom alla rimliga tvivel att det inte är det!
Min fråga var NÄR blir det OLAGLIGT!
Den frågan bör ju vara relevat!
Bevisligen så var det ju hans agerande inte olagligt.
Nu blir det lika intressant att se om han får tillbaka sin Licens.
Vilket han borde, rent juridiskt har han ju inte begått nått fel!