SAS köper 70 nya plan
“SAS köper 70 nya plan för 50 miljarder de kommande sex-sju åren. Förnyelsen blir lika omfattande som den konkurrenten Norwegian genomgår de närmaste åren. Förnyelsen gäller lång-, mellan- och kortdistansflyget. (TT)
SAS köper 70 nya flygplan för runt 50 miljarder svenska kronor de kommande sex-sju åren. Förnyelsen blir lika omfattande som den konkurrenten Norwegian genomgår.
Förnyelsen gäller alla flygsträckor, säger bolagschefen Eivind Roald till Stavanger Aftenblad. De nya SAS-planen ersätter på kort- och medeldistanssträckor alla 26 MD-80 och de tio äldsta Boeing 737 som följde med köpet av Braathen för tio år sedan.
På långdistans byter SAS två plan om året under tre år från Airbus eller Boeing.”
http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/-SAS-skal-kjope-fly-for-40-45-milliarder-2971588.html
svar
Nu får nog Roald på fingrarna eftersom han uttalat sig om detta som dels inte är korrekt eller släppts via officiella kanaler. Han vill nog göra sig intressant på detta sätt eftersom han är helt ny och inte vet något alls om branschen.
Många flygbolag (de flesta) äger inte alla flygplan de har i sin flotta. Leasing tillämpas av ALLA.
Internt fick vi denna info i förra veckan.
“Fredag 11. mai har SAS hatt en del medieoppslag vedr. fremtidsplaner og kommende flykjøp. Det ble opfattet af flere medier som at SAS har gjort nye ordrer på flere fly. Dette er ikke tilfelle – det er her snakk om ordrer som tidligere har vært kjent. SAS’ kommunikasjonsavdeling kontaktet ulike medier som hadde publisert de feiltolkede opplysningene, men selv om man i noen tilfeller fikk endret eller fjernet saken hadde den såpass stor spredning at den ble gjengitt flere steder.
Saken er basert på et intervju med Eivind Roald i Stavanger Aftenblad, og selv om det ikke var mange reelle nyheter, ble saken spredt bredt ut via Norges største nyhetsbyrå NTB (Norsk Telegrambyrå) og i en del medier ”blåst opp” til å virke som om det nå ble presentert nyheter omkring vår fremtidige flåte. Her følger noen presiseringer til intervjuet som ble gjort og det påfølgende medieoppslaget.”
Man gjorde en Norwegian helt enkelt .
Offtopic …Svar till svar….
Sök till lyxfällan innan det ä för sent….
…hehe HA…
…och stålarna kommer från dig…
Inte ens Walllenbergna ställer upp ingen….
“Kommer ni alltid att ställa upp på grund av ert historiska ägande i SAS?
– Nej, vi provar det från gång till gång. Det är ett antal faktorer vi väger in. Vårt långsiktiga, historiska ägande är en av de faktorerna.
På frågan om han tror att SAS har möjligthet att bli lönsamt igen, svarar Lars Wedenborn:
– Nu har bolaget genomfört kostnadsbesparingar på totalt 8 miljarder kronor. Jämfört med kostnadsmassan motsvarar det nästan 20 procent. Så det borde ju skapa bättre förutsättningar för lönsamhet framöver, säger han.”
Så sa han 2011-02-11
…och så vart det inte…
Förlustbolaget Sas har inte råd att köpa något. De hyr flygplan.
svar: sim
ja!!
Svar: Sim
NEJ…
Det ända långdistans planet (av A330, A350 och 787-10) som är tillgängligt 2014 är A330. SAS borde då tänka att ersätta sina A343 med A330 så att de har en enhetlig flotta. På lång sikt så kan SAS kanske investera”” i A350XWB eller 787-10.Låter det rimligt? Den nya A330 har range att flyga till t.e.x. Tokyo…..
Spelar väl ingen roll om man köper eller leasar. När slantarna är slut och all fast egendom är avyttrad…Då finns bara skattebetalarna kvar.
Kan nån som är insatt förklara för mig hur SAS har tänkt finansera detta? Med en kreditvärdighet sämre än Grekland hur skall dem kunna få lån?
Vill bara veta och hoppas att vi skattebetalare skall slippa står för detta.
Alla SAS-älskare borde fira i denna helg å SAS vägnar. SAS lyfter och kommer att revolutionera marknaden efter Norwegians lilla exit om sisådär 12 månader, då Longhaul-satsningen blev lite annat än vad de tänkt. Oj, vad de kommer att få ta mycket betalt för en t/r. 2500 kr? Yeah, right. Snarare 95 % av alla biljetter kommer att kosta minst 5000 kr t/r plus bagage, mat, etc, så blir det dyrt, mycket dyrare än BA, LH och SK. Hej svejs.
För nästan ett år sedan aviserade SAS att man köper 30 stycken 320neo.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8734
Är de senaste 70 planen beställningar utöver de 30 planen som redan var beställda eller har man räknat dessa en gång till?
inget bolag köper sina plan i dag alla hyr dom.
Kära nån, då! Har SAS åter blivit lovade nya skattemiljarder?
Kjøp og leasing er vel två ulike saker.
…hehe man ska ju inte bromsa i en uppförsbacke…