Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS fasar ut MD80 2016 skall alla vara borta.

Tråden startades av Techman

SAS planerar för A320 NEO då dessa kommer fasas in så skall MD80 bort då bränsleförbukningen skiljer 700 kilo i timmen för samma pasagerar antal.

Det är bra att ett högkostnadsbolag som SAS börjar tänka på miljön!!!

2016 så är MD 80 rätt gammla så det blir rätt bra att dom fasas ut tills dess. Sen får dom säkert flýga några år till i Öst eller andra fattiga delar av välden med billig olja.

Publicerad den 2012-05-13 11:30
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

pf
2012-05-22 20:46

Istedenfor MD80 skal nå SAS ha A320 som tidligere har gått i India….for en periode

John Doe
2012-05-22 18:13

Svar till Techman

Eller så få dom flyga i fattiga länder i Väst, läs USA, eftersom Allegiant
har köpt flertalet

Yo
2012-05-22 12:08

Till 737:an , älskar du dom här också ? Hur mycket drar dessa pr timma osv ?
Tänker på deras 300:or då , 30 år snart de också ?

http://www.norwegian.com/se/om-oss/fakta/flotta-/

JR
2012-05-22 09:17

Finns SAS år 2016 utan att ha genomgått konkurs/rekonstruktion?

En annan tekniker
2012-05-14 16:31

Synd bara att Boeing inte bygger lika rejäla flygplan som Douglas gjorde. MD-80 är en så otroligt mycket stadigare och rejälare konstruktion än B737, som jag tycker är ett riktigt skrammelbygge. jag har förstått att B737 är populär hos många piloter, men MD80 kommer att saknas mycket av oss tekniker som känner igen kvalitet när vi ser den. Nej det var synd att SAS inte köpte MD-95 istället för att köpa på sig en massa rackliga små köttbullar (B737-600), som förmodligen är helt osäljbara när den dagen kommer. /En annan tekniker.

Boeing737
2012-05-13 21:47

Jag skrev att att jag inte skulle skriva fler svar i förra tråden. Vilka andra trådar jag väljer att skriva är faktiskt upp till mig, eller hur?

Men eftersom du så idogt ihärdar så ska jag svara dig en sista gång.

Du skrev tidigare att jag jämförde äpplen med päron.

Det är faktiskt så att operation med en DC3 med 33 säten knappast är att jämföra med dagens 189 säters jetliners…skulle ta 3 ggr så lång tid att kuska runt med en sån…

Att jag tog upp just buffalos gamla kärror var för att påvisa att bara för att grejer är välservade så blir de knappast bättre!

Men snart slipper vi bekymra oss eftersom MD:n verkar vara borta fortare än vi trott…vilket är väldigt skönt…

Rune
2012-05-13 17:53

Fel årtal vågar jag påstå.

Information till alla piloter i SAS är att Q4 2012 ska de vara borta från Stockholm. En liten brasklapp är dock att de eventuellt blir några kvar till Q1 2013 p g a brist på omskolningsmöjligheter för piloterna.

Q1 2014 ska de vara helt borta helt ur SAS.

Allt enligt intern information i SAS. (men ändå ganska offentlig eftersom den går till alla piloter, tekniker, planerare etc.)

Henke
2012-05-13 17:53

Hej Boeing 737 det är din gamle kompis. Jag trodde du hade lovat att inte skriva fler inlägg;-)
Visst är Buffalos DC-3or lite gamla men du måste göra din hemläxa innan du hävdar att en modern flygmaskin skulle vara mer bränsle effektiv än en gammal..

Douglas DC-3 Fuel consuption 73gal/h=ca280 liter
cruise speed 180 kts=ca330 km/h
Max seating 32 vilket ger 8,4 liter per mil och 0,26 liter per mil och pax mot B738 0,29!!

Henke

Hoppas jag räknat rätt, annars rättar nog någon mig;-)

Boeing737
2012-05-13 15:09

Buffalo Airways flygplan är 70 år gamla.

De blir dock inte moderna eller bränsleeffektiva för det…

tekniker
2012-05-13 13:05

Att sista MD80 kommer vara 30 år tyder på att det är ett mycket bra plan och att SAS servar sina plan bra.

Boeing737
2012-05-13 12:26

Ja, det är minst sagt verkligen på tiden. MD80 har varit omodern rätt länge, bullrar mycket, o har en bränsleförbrukning/paxkm som ligger 40% över moderna Boeing 737-800. Rätt märkligt att SAS har mage att kalla sig “det grönare flygbolaget”, när man åker runt i så gamla flygplan. När den sista MD:n går i pension hos SAS kommer de att vara nästan 30 år gamla!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500