NEXTJET
Kommer Nextjet att börja flyga någon av Skyways fd linjer?
svar
@Anders. Läs på din flyghistoria, Swedair gick aldrig i KK utan dom la ner sin trafikflygverksamhet till förmån för SAS Commuter,Skyways mm. Kolla alla bolag så ser du att Swedair fortfarande finns med en dock blygsam omsättning.
Det skulle kunna vara någon vits med att Nextjet startade upp från NRK om man synkade tidtabellen med LPI. På så sätt skulle vi få dubbel turtäthet och så löser man marktransporterna mellan städerna om man hamnar på “fel” flygplats. Det är ju det usla utbudet från NRK som gjort att vi äljer ARN istället för att åka via CPH.
Hat inte Nextjet några Jet kärror så man också an få lite komfort istället för en skramlig 340 eller F50? Då skulle det ju kunna bli riktigt bra.
Det finns ett antal operatörer som kopierat Skyways OM-A.
På ett bolag var det xerox kopior med tippex över JZ..
@TN, Näppeligen att Skyways OM-A kommer från Swedair. Den skrevs i samband JAR-OPS-implementeringen 1998 och omarbetades när IOSA infördes 2007. Då hade Swedair varit i KK 13 år.
Till TM
Skyways OM-A kommer från Swedair. Sen har Golden skrivit om sin OM-A de senaste åren, så den är inte alls lik den som fanns för fem år sedan.
Tveksamt om Nextjet får Iosa certifiering och uppdrag från SAS när man har många kaptener med endast 1500h.
Är väl en av anledningarna till att Golden har krav på 3000h?
@NRK
NRK-CPH??? Kilde… Giver det mening for Nexjet både at flyve til Linköping og Norrköping fra København?
Nu är det klart att Nextjet kommer till Norrköping. Nästa vecka kommer det ytterligare information och Norrköping är bara en av de 4 nya destinationerna som de skall trafikera. Någon ide om vilka de andra är?
De flesta A-manualer inom regionalflyget härstammar från Skyways OM-A.
Autopilot – Man har ju sett en del roliga manualer genom tiderna just för att alla kopierar varandra.
Precis som om Golden skulle skrivit sin själva.
!??
Källa??
Nextjet tyckte att Golden skulle skicka sin A manual till dom. Så seriösa är de! Ingen större vilja att göra ett eget seriöst arbete!
Nej, om man följer pressmeddelandena från Nextjet så påstår de inte det heller. Däremot har de jobbat för en IOSA-certifiering ett tag, så skulle tro att det inte är långt borta. Förresten undrar jag varför alla tror att redovisningen 2011 skulle peka på brakförlust, vad finns det för indikatorer? 2010 var ju typ både askmoln och strejk så inte kostigt det kostade…!
Nextjet är inte IOSA certifierade!
Vad vi hör från cheferna så är Jönköping med i planen så vi borde veta mer nästa vecka. Flyglinjen har väl inget avtal med SAS och inte boknings plattformen för det och har inte ett IOSA bolag som flyger produktionen.
Det kanske bli någon tur från NRK. Men tydligen så ligger trafikstart på Jönköping före Norrköping. De skall tydligen varva ATP och SAAB-ar för att möta peakar så som de gör nu på Kalstad. Jag hoppas på en intervju då man nu står utan……… Men skoj att några vågar tro på marknaden.
Enligt mina källor kommer de inte starta upp Norrköping – CPH utan att arbeta för en flygbuss mellan Norrköping och Linköping. LPI – CPH har i princip varit full varenda avgång den senaste veckan.
Nu var det klart med Karlstad Köpenhamn och sen är det Kristianstad, Jönköping, Norrköping som ligger i pipeline. enligt kamrater så har de både piloter och flygplansleveranser i augusti. Har sökt men en F50 raring är kanske inte värderas så högt. Är detta nya matarbolaget….
Killarna på NextJet har gjort ett bra jobb, frågan är om de dock inte borde cementera den nivå de nu kommit till (eller borde gjort för något år sedan då det fortfarande var plusresultat)?
Att ständigt växa eller vara tvingad utan en solid plattform slutar med stora förlustsiffror. Förhoppningsvis ser killarna till att stanna till ett tag på nuvarande nivå innan det kanske bär vidare såväl omsättnings- som flygmässigt.
Att styra managementmässigt och inte pilotmässigt är en bra devis för hållbarhet -)