Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TFHS och Host Airlines

Tråden startades av Undrande

Är inte City Airline host airline för MPL:arna på TFHS? Vad händer med de stackars eleverna som har fått City som host nu?

Publicerad den 2012-05-22 12:29
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

hmmm
2012-06-03 17:12

SAA har ju/ska snart avsluta samarbetet med ryr…

Per
2012-06-03 10:38

Bäst är ju ändå att komma ut från saa med CPL SEP, då står man sig bra i flygvärlden! RYR nästa!

Zzz
2012-06-01 14:11

@Ja tom: Jag läser många flygbloggar och läste om hur personerna på tfhs är igår på denna blogg: http://tfhs-11uny404.blogspot.se/2012/05/pa-mandag-smaller-det.html

Detta är vad bloggaren själv beskriver det som men alla kan ju tycka olika saker!

Ja tom
2012-06-01 13:47

Ja tyvärr har tom rätt i mycket han skriver. Det finns tyvärr en del tfhsare som har helt fel inställning när dom är klara. Jag säger bara: var ödmjuka! Man kommer ingenvart på ha attityd och tro att man har världens bästa utbildning…

R
2012-06-01 11:29

@Tom: 350 000 för en utbildning och TR på 737!? Då måste du ha rika föräldrar och förmodligen därför du tog den privat. Om inte, vill jag ha lite mer info från din sida hur du gick tillväga…

Tom
2012-06-01 10:55

Ni hör ju hur ni skriver: TFHS har högre krav på sina första flygjobb, Ryanair är inget för TFHS:are… det är denna attityd hos piloter som bör sollas bort..

Jag har inget emot TFHS! Men MPL skulle jag kunna dra många röda kors om. Visst, prova, har ni tur så får ni en trygg anställning hos DY eller motsvarande. Då är det ju bra! Men just att det är en chansning, tycker jag redan från start visar på dåligt pilotomdöme. Branschen är redan dålig som den är, så ta sådana risker är inte att rekommendera. Som pilot bör du tänka: Hur ser marknaden ut, är MPL tillräckligt utbrett och godkänt av marknaden..? som pilot måste man kunna vara kritisk! Här verkar det vara många som halkar in på en idé för att “det låter bra” och “är gratis..”.. utan att tänka kritiskt.

Sökte till TFHS 2008.. 12e reserv.. men det är inte varför jag är bitter (vilket jag långt ifrån är).

Gått vanliga vägen, och fått jobb direkt på RYR. Närmar mig 1000 timmar jet. Hade jag gått TFHS hade jag troligvis varit en arbetslös MPL:are just nu, för det är så dem kallar det i många länder. För övrigt kom jag loss med min utbildning för 350.000kr, det är ingen farligt kostnad, för att från början satsa mot ett kvalitetsskrat och tryggt CPL. Hursom, lycka till! Men, våga vara kritiska och misstänksamma, det är en viktig egenskap.

Zzz
2012-06-01 10:28

Tom:

När gjorde du testorna för TFHS? You sounds like a bitter man.. Sluta kasta skit! Det finns många vägar til Rom!

Marit
2012-05-31 16:29

Tom! Du kanske missade min fråga här längre ner, men snälla svara. Varför är det så dåligt att få en type rating och flygtid gratis?

R
2012-05-30 13:11

Vem vill egentligen jobba för dem? Jag går inte på skolan men jag kan gissa på att TFHS:are har lite högre krav när det gäller flygjobb. De kan ju vänta då de inte behöver betala av en skuld på ex antal hundratusen.

Tom
2012-05-30 09:51

R:

Ryanair kommer ta in i snitt 80% av alla intervjuade, så där har de flesta chans. Men inte stackars MPL:arna…

Då är gratis kanske inte lika gått längre?

R
2012-05-30 08:53

Vi kan diskutera detta i oändlighet, men ingen kan neka till att gratis är gott….

MPL en smal väg
2012-05-30 07:23

Hur kan man säga att MPL är en bred utbildning, då det är färre bolag som accepterar en MPLare och en rad bolag som inte kan ta in MPL piloter pga att de kör SP och inte MP.

Låt oss öppna ögonen och inse att ett CPL är bredast.

Erik
2012-05-30 00:18

Precis Hm, 8 pass i simen är inte tillräckligt för mpl. De fick inte fler pass för sedan gick de till norwegian. Jag vet, så sluta tjata…

Greger
2012-05-29 23:14

Till Peder:
SAS-piloten du talar med vet inte vad han pratar om. När MPL var helnytt (2007-2008) gick det rykten om att certifikatet bara var giltigt med bolaget man utbildats på. Det är självklart helt fel.
Om man har MPL och bestämmer säg för att byta bolag är det exakt samma bologskurs och eventuell type-rating man går igenom som om man hade CPL eller ATPL.

Peder
2012-05-29 21:54

Jag tror att MPL är en bättre och bredare utbildning,och de är ju precis inte en nackdel att det är gratis jämfört med att pröjsa halv miljon för ett CPL.

Men när du läser MPL på TFHS så läser du efter ditt “host airlines” manualer och procedurer.
En SAS pilot sa till mig “Sök inte TFHS för då låser du dig till bolaget”

R
2012-05-29 21:28

De fick ingen TR utan de gjorde några simulatorpass innan de blev förflyttade till Norwegian där de håller på med simmen just nu!

Tobbe
2012-05-29 18:21

Ljuga hit och ljuga dit… Vad som inte är lögn är vad Rolle skriver. Som ni kanske vet ingår det en hel del mer simulator (inkl. FFS) än T/R i MPL-konceptet.

hm!
2012-05-29 16:21

ERIK @

Dom har varit i Zurich och fått ERJ, RT, och kom hem för ett litet tag sedan.

Så ljug inte om du inte vet något!, Här har DU/NI en av dem. www aeronaut.se

Erik
2012-05-29 13:10

2012 har pågått längre än ett par veckor…

Tt
2012-05-29 12:25

Erik
Jo men månaderna iaf. Har en kompis som var där för ett tag sen, det var iaf 2012

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500