Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

nytt inrikesbolag med Jet

Tråden startades av Jet på inrikes

Undersöker möjligheterna att start up bolag som flyger
Fokker 100 (stage3) EASA approved
slår ihop 2 mindre städer som ex Umeå Skellefteå ner till Arn eller BMA
får då även regionala förbindelser + fyller upp planen till sista plats

Folk vill åka Jet, det går att nyttja planet bättre i volym,
Fokkrarna är billiga och relativt bränsleekonomiska + finns kompetens i landet.
Finns även ett par hundra AD HOC flygningar årligen + charter på helgerna

Varför körs överhuvudtaget turboprop, lite stenålder, ineffektiva och dyra i maint

alla är pressade nu tror inte befintliga aktörerna har råd att prisdumpa
ställer man JET mot Turboprop väljer pax JET, snabbare även med 10 min mellanlandning + morgonturerna kan gå direkt

alla flygbolag är mycket illa ute nu med stora skulder
SAS får en smäll på 12 miljarder med de nya EU pensionsreglerna som snart träder i kraft, ett par megacarrier i Europa kommer att följa i konkursvågen

SAS behöver en nyemmission på en 5-8 miljarder annars KK
(bolagets desperation visas av hangarförsäljningen)
så läget att starta från scratch är bra

Publicerad den 2012-05-25 11:42
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

@ Johnny
2012-06-19 22:36

Bra kommentar betr Southwest. Litet tillägg nedan:

Inkluderande förstäder (metropolitan area) har idag Houston 6.1 milj inv., San Antonio 2.2 och Dallas 6.4 milj. Catchment area är större än sa. Enbart Dallas metroplex GDP i 2010 var 374 miljarder dollar, eller högre än det svenska (363 miljarder dollar köpkraftjusterat).

Helt andra förutsättningar för flygtrafik än i Sverige!

Johnny
2012-06-19 17:29

@Jet

Southwest började flyga mellan Dallas, Houston och San Antonio 1971. Kanppast små städer. Alla tre har mer än en miljon invånare (och hade det antagligen redan 1971). Vad finns det för miljonstäder i Sverige? Stockholm! Ska ditt bolag flyga mellan Stockholm och Stockholm?

Undran
2012-06-19 14:05

Att ingen tänkt på detta tidigare!!!
Varför körs turboprop överhuvudtaget?Kan det bero på att det är billigare än vilken blåslampa som helst i drift?
Den dagen då jet blir billigare att köra än turboprop,då kommer alla aktörer i världen att skaffa såna.
Vad jag förstått så bygger ATR nya kärror dagligen,suget är enormt efter T/P,det kan man inte säga om jets i samma storleksklass.
Nä,skänk pengarna till välgörande ändamål,då blir du av med dom snabbare iallafall.

Jet
2012-06-19 11:33

tack för alla synpunkter, både uppmuntrande och taggtrådiga
viktigast av allt; för att projektet ska fungera krävs ett ordentligt kapital,
avtal med rikstrafiken, kommuner, flygplatser som är angelägna att servas av ett genomtänkt långsiktigt flygkoncept
5 Fokkrar + ett antal spare enginees och routables,
en genomarbetad marknadsföringsplan
Sverige, realtivt stort land, men glest befolkat behöver en ny struktur för inrikesflyget
South West började så, flög på småorter superbilligt. Hur har det gått för bolaget ? var är de idag ?

Döva Örat.
2012-06-15 20:03

Hör upp.

Om Du ska starta ett nytt inrikesbolag så är det en del saker som du bör tänka på.

En stabil affärs ide eller en fungerande nisch (anledningen till att folk vill åka hårfön som är lika snabb som NextJets ATP är tillgången till Bromma).

En uthållig, lyhörd, ödmjuk finansiär. (motsatsen till en 80 -talist).

Rätt folk på rätt plats med tydliga arbetsuppgifter, gränser och mandat. (allt för att minimera småchefer som skuttar runt i organisationen).

Ett dynamiskt avtal med en statisk senioritets lista. (man vill inte att vuxna män sköljer munnen med ass-water varje morgon).

Du bör inte ha för bråttom till dina mål. (kan lätt gå för fort och det blir plattfall).

Titta inte för mycket på konkurrenterna och ska du stjäla någons ideer bör du vara försiktig (man vill inte reta dom med Bigger Stick).

Dessa är några tankar. Fortsättning kanske följer..

Villgott
2012-06-13 09:05

Stackars Igor! Eller ska vi säga; Igår?!
För han/hon eller kanske hen, som för övrigt betyder höna på engelska, verkar leva just igår å inte i dag! Att tro sig ha gåvan å insikten att veta precis vad andra tänker måste vara fantastiskt, men också väldigt inskränkt! Eller tycker jag mig ana en arbetslös bitter låtsasjet E135/145 pilot mellan raderna?! I så fall förstår jag ditt resonemang. Att stoppa in 35-50 pax i en konverterad 2/1 prop kärra gör ingen glad!

Igor
2012-06-12 23:56

Har inte läst alla inlägg, orkar bara inte men jag har några tankar som alla kan fundera på.

Var det inte några år sedan då det flögs jet på många destinationer i Sverige. Varför gick det inte då?

Kan det ha berott på att det går utmärkt att flyga 70-100 stolars jet både morgon och kväll på många destinationer men vad ska dessa flygplan göra resten av dagen?

Jag ser det som den största haken, ett plan av den storleken och kostnaden måste gå kontinuerligt för att det ska bli ekonomi på det annars kan man sluta drömma.
DET FUNGERAR INTE OM DET INTE FINNS MÖJLIGHETER TILL ATT FLYGA HELA DAGEN, HELST HELA DYGNET OCH ATT GÖRA DET MED 90% KABINFAKTOR!

Sluta dröm om ni inte kan göra det i era planer.

Harald
2012-06-12 22:12

Om du som gjort inlägget och kallar dig “Jet på inrikes” läser detta, hör av dig till flygsverige@hotmail.se. Vi har länge funderat kring detta och har långt gångna funderingar på temat. Ni andra lustigkurrar kan stanna kvar i sandlådan. Låt oss fantisera i fred. Ni får inte vara med! 🙂 Ååå snälla ni, bespara oss era lustigheter, vi har hört dom förut!

Sjökapten
2012-06-11 23:09

Till MMX.
Klart att det fungerar med jet inrikes Sverige men då på linjer som Stockholm-Göteborg, Stockholm-Umeå osv, inte från destinationer som Halmstad.

Och, att ge sig in och konkurera med SAS, Malmö Aviation och Norwegian känns väll som ett getingbo.

Även om jag inte är någon fan av SAS så har de den gigantiska fördelen av att kunna ha connection vidare.

Till Jet.
Har en känsla av att Du inte är så gammal men jag svarar dig ändock.

Om Du skulle kunna sälja Ray Ban för 350 kr har jag ett gott råd, skippa alla planer på flygbolag och sälj Ray Ban istället, på internet hittar jag dem för 1100 kr.

Hur skall Du kunna sälja till billigare priser än en nätshop som inte har nästan några omkostnader eller en stor kedja som kan köpa in stora volymer?

Jag antar att Du inte har tänkt flyga via Mariehamn så Du kommer behöva betala skatt som alla andra.

Skulle Du få en bank att ställa upp på dina planer och får bolaget att överleva i mer än tre månader lovar jag att gratis städa toaletterna på dina flygplan i ett år med en tandborste.

MMX
2012-06-11 17:46

Malmö aviation flyger jet. Det är en succe. Det finns plats för fler!!!

kjol och skägg
2012-06-11 17:46

Nej, då har kaptenen det bättre om han enbart jobbar på OP.
Det är nog så stressigt att jobba tidiga morgnar, sena kvällar och nätter. Ska man samtidigt springa in på ett kontor och sätta sig in i administrativt jobb?
Ja, det låter ju väldigt attraktivt och flygsäkert. Det låter i sådana fall som kontorsjobben är lökiga om det inte krävs mer än så.

Sen kan ju Gustafsson och Kjos föregå med gott exempel och slänga på sig uniformen.

Mitt namn
2012-06-11 17:35

Va!

En “erfaren” Kapten kan ju aldrig ska behöva jobba på ett OP!?

Nymer
2012-06-11 17:04

Det verkar ändå som att ser hur just Du/Ni ska genomföra detta, så det är bara att starta! Ser ingen anledning till varför du spiller tid här på Flygtorgets forum när marknaden ligger framför fötterna.

Obidolyckan
2012-06-11 16:21

Varför inte prata optioner, provisioner eller delägarskap? Många arbetsgivare vill lägga över risken på personalen och det är inte okej. Din affärsidé din risk om du inte kan erbjuda mer än jobb.

Fred flygare
2012-06-11 16:14

Jet:

Så länge du betalar ut lönen i tid så får du kasta bort dina pengar på vad du vill!

Sign me up!

Jet
2012-06-11 14:33

Tänk utanför boxen

Det är 2pn som ska jobba på OP, inte Cpt
De får dessutom en ovärdelig inblick och erfarenhet i flygbolagets org, operationer ledning etc som kan vara bra att ha i ryggen när de blir Cpt.

Så jobbar South West, gränsöverskridande samarbete i de olika yrkesrollerna
Jag känner självklart till Certen och regler för tekniker piloter etc som ska tas hänsyn till.
Både Herb och Oleary har stått och lastat väskor, Herb kan man även se i Kabinen i bland, trevlig texaskille som gillar burbon och feta cigarrer.
SW är nu en stor koncern, Herb tänkte nytt när han började på 70 talet och det har fungerat aldeles utmärkt.

10 min turn around tillämpas på intermed stn, Arn där det fuelas kan 20 min vara acceptabelt. En Jetmaskin går fortare producerar mer flygtid och paxen förlorar inte tid även med en kort mellanlandning.
Som alla affärer gäller det att snabbt bygga volym, detta genom att köra extremt billigt. Varför Ryan inte satsat på Svenskt inrikes är för att de har för stora plan, deras angivna anledningar är bull, och som bekant håller de sig som SW stenhårt till en flygplanstyp.

Flygplatsavgifter och undervägsavgifter baseras på MTOW, man drar hela tiden med sig en stor kostnad vid val av fel flygplanstyp
En hundra seatad Jet är som jag ser det, det optimala för Svensk intrikes
Står många Fokkrar i USAs öknar, man får plan, spares, reservmotorer för ingenting

Att sälja ombord för stora summor är inte svårt, bara att köra jättebillgt + förbeställning, seat nr, påsen ligger i stolen, ex ett par Ray Ban (känner personligen varumärkesägaren till Ray Ban) aviator för 350 sek eller Diors alla parfymer för 199 sek, extremt låga priser bostar försäljning, och här finns inga dyra butikshyror eller xtra personalkostnader.

Thomas
2012-06-11 11:32

Alla Svar du fått är skrivna av piloter, det finns en anledning till att de är piloter och inte entreprenörer. Jag tycker att dina ideer låter fantastiska. Jag är själv entrepenör och vet vilket nytänk som krävs för att lyckas. För att dra igång något sådant som du beskriver krävs förutom en ofantlig summa pengar rätt personer, piloter, CC osv som är villiga att jobba utanför sina ramar, istället för att se problem, se lösningar samtidigt som man måste vara realist. Jag trtor stenhårt på konceptet du beskriver, så började tex nextjet. RyanAir var också nytänkare. Helt rätt är också att dra igång just nu, tror också att inrikesmarknaden törstar efter Jet. Fokker 100 är i dagsläget mycket billig att operera – det är leasingen på dem som är billig då det finns en uppsjö av dem för tillfället.

Lycka till

Sjökapten
2012-06-11 11:14

Med tanke på att jag tjänar över 100 000 i månaden och jag åker tunnelbana så skulle jag säga det stora flertalet, kanske inte en fredag kväll men skall jag från A-B dagtid så inte tar jag taxi.

Den målgruppen som anser sig för fina för tunnelbanan är knappast stor nog.

Och, titta på hur företagen väljer att skicka sin personal idag, åtminstone inom Europa så flyger de flesta economy.

Tbanan
2012-06-11 04:26

“vilka krav på bekvämlighet har man när man åker tunnelbanan varje dag?”
Vi som har krav åker inte tunnelbana alls.

F undersam
2012-06-10 21:49

Ja man blir nästan lite rörd här, trots alla sågningar av grundiden så dyker optimisterna
upp. Snälla sjökapten, det är över huvud tagit inte ekonomiskt försvarbart att sätta högavlönade kaptener på ett (dessutom inrikes) OP. Piloter flyger flygplan, och helst ur bolagets synvinkel maximalt tillåtena timmar per år. Ha, kan tänka mej minen på en erfaren flygkapten sittandes på OP:t och ta emot VAB samtal från kabinpersonalen…
NOT!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500