Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Isbildning på vingen

Tråden startades av Kalle

Hej!

Enkel fråga:

Hur upptäcker piloterna att det har blivit isbildning på vingen? Har alltid undrat detta.

Tacksam för svar!

Publicerad den 2012-05-31 23:49
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Omid
2012-06-02 14:19

Skämt och sido:

Det finns isdetektorer på flygplanet som är en typ av optiskgivarsond. Den har inga rörliga delar, är helt solid och fungerar helt optiskt. Den använder okollimerad ljus för att övervaka ogenomskinlighet och optiska brytningsindex av ämnen på sonden. Den ställs dock in på att ignorera film av vatten, annars skulle den varna varje gång det regna.
Andra typer av detektorer kan vara akustiska som registrerar ändringar i vånglängden när isbildning förekommer eller nukleära detektorer som registrerar förändringar i emissionsnivån när isbildning uppstår mellan strålningskälla och sensor.

F/C
2012-06-01 15:40

Jag brukar lägga styrmans tunga på vingen! Fastnar han så rycker jag loss honom…..

Iceman
2012-06-01 14:18

Jag brukar lägga tungan på vingen när jag gör en walk-around. Fastnar jag får styrman komma och rycka loss mig.

Förlåt kunde inte låta bli.

Kalle
2012-06-01 12:53

Tack för svaren!

F/O
2012-06-01 12:27

Vindrutetorkaren!

Sedan är det isbildning med OAT under 5 och vis synlig fukt (1Nm VIS)

Bosse Bildoktorn!
2012-06-01 11:10

Mina tidigare inlägg har censurerats i vanlig ordning men försöker igen!

Under färd ser man framför allt på vingframkanter.

Flyger du större flpl så ser man de på vissa utsatta delar vid framrutan!

Sen vet man oftast vid vissa väder som det lättast lägger på med temp och fukt i luften m.m..

Kalle
2012-06-01 10:38

Jag kanske ska förtydliga frågan lite:

Jag undrar alltså hur man upptäcker isbildning UNDER FÄRD.
Om jag uppfattat det rätt så finns det flera olika indikatorer som kan varna en, självklart skiljer det mellan flygplansmodeller.

Men vilka är dem allmänna indikatorerna som finns?

A
2012-06-01 10:00

Man använder ögonen.

Falk
2012-06-01 09:44

Klaris går inte att se…

Putte
2012-06-01 09:08

Det är lite olika beroende på flygplantyp.
Enklast är det att titta på vindrutetorkar armen för att få en fingervisning.
På propeller flygplan kan man enkelt oftast se vingens framkant.
Med svepta vingar (jet), kan man inte se vingarna alls.
Då finns det andra hjälpmedel installerade, som känner av isbildning, och slår på varmluften till vingen automatiskt.
Det kan skilja lite mellan olika tillverkare och ålder på konstruktionen förstås.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500