TFHS-bloggandet, ett kortsiktigt fenomen!?
Är det fler än jag som ser ett mönster vad gäller bloggandet från TFHS-eleverna? Det verkar som om alla TFHS-bloggare är benägna att beskriva väldigt utförligt hur kul man har under skolningstiden men så fort det blir lite strul med deras host airline, man slutat på skolan, eller inte lyckats få jobb så dör bloggen ut.
Det är bara att kolla timelapsen mellan blogginläggen på de bloggare som började skolan för 2 år sedan. Bloggarna har varit extremt aktiva fram tills att de skulle ha börjat hos sin host. Det är absolut kul och intressant att se hur eleverna anser att de lyckas självförverkliga sig själva. Så länge de får allt serverat ska allt beskrivas och dokumenteras och det är faktiskt rätt så kul att läsa om ibland. Tyvärr finns det nu ingen, vad jag vet, aktuell TFHS-blogg som beskriver när dom är hos sin Host, vilket väl också är en del av utbildningen? Ännu äldre bloggar som tillhörde folk som vid det här laget har gått ut är lösenordskyddade, nedsläckta eller inaktuella sen länge.
Det är nog fler än TFHS-eleverna som upplever att tiden då man skolar är väldigt ”glassig och glidig”. Det vore dock också nyttigt för de som funderar på en pilotutbildning att också få insyn i hur livet är när ridåerna har gått ner. Frågan är väl om bloggarna är till för folk som kan tänkas inspireras till att bli flygare eller om de bara är till för bloggarnas ego? Reality check efter att ”skolvingarna” har erhållits efterfrågas 🙂
svar
Hej!
Jag är kapten, man, på ett stort charterbolag.
Jag skriver samma sak här som jag ofta påstår på jobbet. Kvinnorna är underrepresenterade i flygbranchen pga att intresset är mindre. När det kommer till kunskapen/praktiska hanterandet av flygplan så är kvinnor och män lika bra. Många gånger är mina kvinnliga styrmän bättre än mina manliga. Undantag finns såklart men ofta så är tjejerna otroligt mer noggranna, kan sina saker, följer vår SPO, jobbar metodiskt och hanterar flygplanet precis så som det ska hanteras. Gör man det framför man flygplanet på bästa sätt. Inga avhuggda hörn och inget slarv. = Kvinnorna är bättre än männen.
Jag lovar att den dagen vi är lika många män som kvinnor inom flyget så är kvinnorna de som är solkart bäst.
All heder åt er tjejer som ger er in i en mansdominerad branch och stå på er när idioter som de nedan försöker påstå att ni är sämre lämpade.
Det är synd att det finns män som er här nedanför i tråden som på riktigt verkar ha en sådan skev bild av kvinnor att ni påstår att det finns fakta på att kvinnor framför motorfordon sämre.
Riskbenägenhet skapar inte en bra pilot. Tvärt om.
@JF
Jag förstår egentligen inte hur denna tråd kan handla om TFHS-bloggar längre men jag tänkte ändå ansluta mig till den diskussion som nu är gällande kapaciteten för kvinnor att hantera fordon(?!?).
Hur kan du seriöst påstå att kvinnor är sämre på att framföra fordon än män när män är helt klart överrepresenterade i olycksstatistiken? Du pratar mycket om fakta som om det fanns någon studie du backar upp på. Den information jag har hittat från 7000 olyckor i New York säger att 80% av alla olyckor med dödlig utkomst hade en man vid ratten.
(http://www.nyc.gov/html/dot/html/about/pedsafetyreport.shtml)
Om vi på något bisarrt sätt nu skulle dra en parallell till flyget. Det som nu blivit en fråga om bättre piloter och ditt påstående/fakta(!) om att kvinnor är sämre piloter pga av deras minskade kapacitet att framföra fordon/farkoster borde detta visas i olycksstatistiken även här eller? Enligt en publicerad studie jag hittat framgår det inte någonstans att kvinnor vore överrepresenterade här. (http://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1131&context=honors)
Det som du dock faktiskt har ett vetenskapligt belägg för, om ännu kanske på slump, är att män har viss bättre rumsuppfattning medan kvinnor är bättre på kommunikation och detaljer (Halpern, 1986).
Jag skulle vilja påstå att kvinnor faktiskt i dagsläget är mer lämpade för flygning på kommersiell nivå än män då det i dagsläget är en fråga om kommunikation och samarbete. Därför tror jag att vi precis som i mognads nivån under vår uppväxt blir hamnar efter kvinnorna har blivit det så även i detta.
Du behöver inte kalla mig lilla gumman eller feminist utan jag är även jag en man som arbetar professionellt inom flygbranschen och både uppskattar och förespråkar fler kvinnor.
Tack för mig
Jag tycker nog att det är själva diskussionen om skillnader som måste läggas ner. Jag har två tjejer själv som jag hoppas ska ha friheten att kunna välja de jobb de drömmer om, utan att fördomsfulla arbetsgivare hindrar dem.
men det var lite gulligt den där gången jag la mig på golvet och skulle leka med bilar fösta gången, det första bilarna fick var namn och sen skulle de prata med varandra, tas omhand, matas och då var jag tvungen att avbryta och säga att bilar pratar inte och behöver bara bensin och inte så mycket kärlek.
@ Johanna
Nej verkligen inte, är rätt ödmjuk av mig till skillnad från dig. Mina teoretiska kunskaper är rätt ok. Dock inte en bokälskare.
Ska svara på din fråga:
Vi män är bättre på att manövrera fordon/farkoster. Det är fakta.
Varför det är fler män som dör än kvinnor i trafiken beror dels på att män (unga killar) tar mer risker (statistik och fakta finns), det i sin tur beror på att vi växer upp på ett helt annat sätt än ni flickor. Vi tar mer risker och det ligger i vår natur. Men en annan anledning är att det är fler män som kör bil. (statistik och fakta finns här med). Det finns färre kvinnor som kör bil. Även yrkestrafiken domineras av män. MC m.m.
Så lilla gumman, istället för att agera feminist ja visst! så kan du väl hålla dig till verkligheten och fakta istället för att försvara ditt kvinnliga släkte. Det är faktiskt skillnad på män och kvinnor. Vi är bra på olika saker. Det har du väl förstått?. Den som inte ser det, förnekar det bara.
SUCK
JF> Ja du måste sannolikt vara en riktig hejare (kanske t.o.m. världsmästare?) på att landa för dina teoretiska kunskaper verkar dessvärre konvergera mot noll. En snabb liten fråga bara: är det på grund av att män är bättre än kvinnor på att “manövrera fordon” som runt 3 av 4 av de som dör i trafiken är just män?
@ N.W
Läs mitt och TG’s svar. (Undrar vem som är ett tragiskt fail?)
@TG
Precis på pricken.
@ N.W
Ha.. Det märks att du tog åt dig? Antagligen för att du är en teoretiker som bor i böckerna? som aldrig spelat fotboll och aldrig ramlat på en cykel? Sen när har jag skrivit att lägre IQ betyder bättre motorik?
Du förstår antagligen inte för att du själv är den “nördiga” typen. Det är just den skillnaden jag beskriver. Det finns faktiskt ett samband mellan motorik/praktiskt handhavande beroende på personlighet/intresse/uppväxt.
Angående ditt dumma påstående att det inte är skillnad mellan kvinnor och män. (Ja för vi är alla likadana med samma förutsättningar) HEN? istället för hon och han?.
Många kvinnor har faktiskt sämre motorik och känsla än män (det är bevisat i flera studier). Men det betyder inte att vi män alltid är klokare än kvinnor i trafiken men bättre på att framföra olika fordon. Svar JA. Det finns en enkel förklaring till detta. Dels genetiskt men också att vi som pojkar faktiskt växer upp på ett helt annat sätt. Kvinnor är sämre bilförare? När det kommer till manövrering av fordon? Svar JA. När det kommer till manövrering av flygplan. Svar JA. Finns såklart undantag som överallt.
Om du inte håller med eller förstår detta så har du en skev bild av verkligheten.
Vet inte var du fick IQ ifrån men vad jag vet har jag aldrig jämfört IQ mellan piloter som har bra motorik och de med djupa teoretiska kunskaper. Kunskap har inte med intelligens att göra överhuvudtaget, inte med motoriska färdigheter heller. Jag har bara sagt att det verkar finnas ett samband mellan teoretiska kunskaper och motoriska färdigheter. Däremot finns det ett direkt samband mellan intelligens och förmåga att tolka information…
mvh
TG
@TG och JFLEX
Hahaha, jag tycker att ni två ska lägga ner ert flyg och börja forska istället. Tror ni har en enorm upptäckt på gång ang. er teori om ju lägre IQ desto bättre motorik. Vad härnäst? Ska ni inte även påstå att alla kvinnor sämre motorik och är dåliga bilförare och piloter? Ni två låter ju som två riktigt tragiska fails.
TG:
Nu är jag inte klar med min utbildning (PPL). Närmar mig 30 bast och har ca 10 timmar. Jag är mer praktiker än teoretiker fast skulle nog kalla mig en blandning. Har jobbat både som hantverkare och som tjänsteman.
Har alltid varit duktig när det gäller motorik och den biten. Även väldigt bil intresserad och kört mycket snabba bilar och sådant på hobbynivå.
Kanske lite larvigt men instruktören (som även flyger bizz jet) gav mig mycket beröm första gången jag taxade ut med flygplanet. Följe linjen helt perfekt och hela den biten. Även själva flygandet har gått riktigt bra. Däremot kände jag att jag var lite segare på den teoretiska biten.
Men jag håller faktiskt med. Även när man var yngre så märkte man att alla vänner med teoretisk hjärna(läs:plugghästarna) i “klassen” alltid var sämre på sporter, fotboll, allt som har med motorik att göra! Märkligt?. ALLTID under alla år har det varit så.
Så det stämmer nog rätt bra. Frågan är, vad är bäst inom detta yrke? en blandning? Det tror jag. Så jag lägger rösten på mig själv ;-).
Jeg forstår ikke at alle snakker skit om TFHS og TFHS studenter. Jeg selv har gått på TFHS og alle som går på skolen er ydmyke trevlige folk som er fullt klar over og takksam over den fantastiske muligheten de har fått. Selv om noen blogger om sin utdanning, betyr ikke det at åsikten er å “flashe” det for omverdenen. Det er litt trist at ni som snakker skit ikke kjenner personen som blogger og har ingen anelse/kunnskap til å kunne uttale dere om den personen. Man kan ikke dømme noen for å vara kaxig og flasher for at man skriver en blogg. Det blir DIN EGEN uppfattning som kommer frem, ikke bloggeren.
Det er MANGE andre som også blogger om sin pilotutdanning. Veldig mange som tar privat utbildning. Mange som legger ut bilder og skriver som at det skulle vært som Top Gun. Men ser dere at noen TFHS studenter som skriver skit om de? Alle må jo få lov til å blogge om hva de gjør, uansett om det er en TFHS student, en som tar utbildningen privat eller militær. Flygutbildning i seg selv er vel ganske fasinerende for mange, og man har mange “moments” gjennom hele utbildningen, førsta EK, første cert, første gang med ava, første gang med multi eng osv osv osv. Mange vil dele sin hverdag og alle moments for sin familie og venner. Det er jo også hyggelig at andre kan lese bloggen også.
For min egen del leste jeg mange blogger før jeg startet på TFHS. Jeg leste blogger fra TFHS studenter og andre flybloggere. Dette ga meg mye informasjon om hvordan det går til og hvordan livet som pilotstudent er. Det lærte meg å se at det er mange veier til “Rom”, og at visse veier er hardere enn andre, spes ekonomisk. Det som er veldig trist er jo at pilotyrket i dag blir fortfarande sett på som ekslusivt med høye lønninger, og at man flyr verden rundt og chillar på beachen i karibien mellan flighter. Det er det desverre ikke, og derfor veldig trist at pilotutbildning koster så mye, og at det finnes altfor få statlig finansierte flygutbildninger. Det er ingen tvil om at det er virkelig hårdt å sitte med 1 mill i lån med de lønningene og vilkårene i dag.
Personlig håper jeg det blir flere pilotutbildninger finansiert av staten i skandinavia. Pilotutbildning bør være finansiert på lik linje med andre utbildninger.
Fly safe!
Det borde ställas lite högre krav på kunskaper och färdigheter man har nytta av på linjen. Jag har under mina snart 15 år på flygbolag aldrig haft behov att förklara begreppen kring Reynolds tal, adiabatisk hävning, ICAO annexen, Montrealkonventionen etc. Det finns däremot saker man behöver betydligt mer träning på som är direkt användbara när man flyger på ett bolag. Man borde helt enkelt omforma kravspecifikationen “måldokumenten” för att bli trafikflygare. En sak som jag som linjeträningskapten märker direkt när en ny kadett kommer in i bolaget är hur de genomför sina landningar. Det går faktiskt att se direkt på landningarna hur lämpad en kadett är. Det finns de som är mycket duktiga på ICAO annexen men som riskerar mitt liv när de ska landa. Det konstiga är att de oftast blir marginellt bättre med tiden. Det verkar som de “teoretiska”kadetterna har sämst motorik.
Nu menar jag inte att det är fel att vara påläst men det verkar finnas ett konstigt samband mellan teori och motorik. Högre krav på den praktisja flygningen vid flygproven kommer att begränsa rekryteringsbasen för bolagen och sålla bort de olämpliga, privatister som “statister”
@TFHS elev:
Då går inte på skolan, då skulle du inte skriva om avundsjuka med namnet “TFHS elev”. Sådana inlägg från folk som utger för att vara någon annan har förstört detta forumet. Det förstör även TFHS- rykte vilket är synd.
He he, nja, man kan också vända på det o säga att om ni TFHS elever är medvetna om vilken räkmacka ni får, vara starta upp bloggar efter varandra med enda poängen att flasha med era nya snickarbyxor? Om ni nu inte vill ha andra läsare än familj och bekanta, varför lösenordskyddar ni inte bloggen från början? Om ni nu känner till att bloggarna har många läsare och vänder sig till alla, varför slutar ni alltid blogga när det blir som mest intressant?
Snacka om att avundsjukan råder här.
Håller med det som någon tidigare sagt! Varför startar man en offentlig blogg om man nu bara vill informera släkt och vänner? Då finns väl facebook och andra kanaler? Om man nu följer det argumentet får man då anta att host airlinen (Norwegian?) är så hemlig att inte ens nära och kära kan få reda på det… som dessutom är en utbildningsdel som är finansierat med offentliga medel… hål i huvet… dubbelt hål i huvet…
Är det hemligt vilken host airline TFHS-eleverna som är i slutfasen av utbildningen har? Tydligen väldigt hemligt?
Fattar inte en sak. Bara för att man bloggar om ens utbildnings så är det automatiskt lika med att folk får ha åsikt om på vilket sätt det skall gå till. Samma sak om man tjänar pengar så är det också automatiskt lika med att folk är berättigade till att ha åsikt om hur dessa pengar skall användas.
Om jag nu var före detta TFHS elev som tagit examen och nu sitter med ett MPL cert som ingen förutom det nu konkursade host-airline förstår sig på så skulle inte jag heller tycka att ett bloggande om att vara arbetslös bidrar till speciellt mycket.
Folk skulle svara då: “Men du har ju inga lån förutom till CSN iallafall”. Nä borde den här personen svara men det hjälper väl inte mig ett satans skit om det inte finns några flygjobb.
Kapten: De här som du flugit med som är mindre lämpade… vad är det som gör de mindre lämpade. Är det något de inte kan eller är det attityden som är problemet?
/Nyfiken
En möjlighet skulle kunna vara att det är omöjligt att köpa sig en TR utan att ha ett bolag att gå igenom. Eller ha 1500tim som begränsning för TR på tung luftfart.