Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Boende kan kolla flygbuller

Tråden startades av Turbojet

http://www2.blocket.se/news?id=284436,284430&ca=11&cg=6060

Nu kan boende i Rosersberg kolla hur mycket flygplanen egentligen bullrar. Hade det inte varit för gnälliga boendegrupper i Rosersberg och Upplands Väsby så skulle bana 3 varit den lysande satsning man avsåg.
Hela iden med Arlanda var ju att den i motsats till Bromma skulle ligga långt utan för stan och boende. Nu har man byggt mycket bostäder ändå i närheten av Arlanda och dess in/utflygningar och då har man i min mening som kommunansvarig och byggansvarig också avsagt sig rätten att gnälla. Bana 3 och dess restriktioner visar på motsatsen. Resultat – krångliga SID/STAR och mer utsläpp under peaktimmar

Det skulle då vara mer meningsfullt om boende i in/utflygningsområdet på Bromma fick tillgång till denna mätutrustning.

Det är för mig fortfarande en gåta hur några grupperingar runt Arlanda kan få gehör för sina synpunkter, medan det några mil därifrån är helt ok att ha flygplats mitt i stan utan likvärdiga bullerrestriktioner ( Bromma )

Någon som är insatt, flygledare ARN t ex ?

Publicerad den 2012-06-07 11:13
Skriv ett svar
Antal svar: 2

svar

Turbojet
2012-06-08 08:59

Ja Birka 01L arrival är en tung start på morgonen. Vintern 2010 låg bana 3 helt täckt av snö, man brydde sig inte om att snöröja. Undrar hur statistiken för nyttjandegraden av bana 3 ser ut på årsbasis.
För Brommas del tycks politik och miljömål inte alltid vara förenliga.

Kritisk FL
2012-06-07 20:25

De flesta remissinstanser ville att bana 3 skulle vara parallell med 08/26.
Det var LFV som ville ha bana 3 som den ligger eftersom kurvade inflygningar var på gång med MLS.

Det var LFV som garanterade att inga flygplan i framtiden skulle behöva flyga över Rosersberg och Upplands-Väsby. Framtiden höll inte vad LFV lovade.

Hade LFV lyssnat på remissinstanserna så skulle vi idag inte haft 01R/19L som de flesta ogillar. Både piloter, flygledare och boende. Vi skulle haft en 08L/26R istället. Det hade varit mycket bättre. Både i bullersynpunkt och i trafikavvecklingssynpunkt.

Ta t ex landningar norrifrån på 01L. Flyplanen är nere vid Gamla stan och vänder innan vi kan svänga in dem när det är lite mer trafik än off-peak.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500