Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS går i konkurs!

Tråden startades av Rune

Det ser dystert ut för SAS. Inget ljus finns i sikte utan det är konstgjord andning som gäller. Alla i bolaget vet innerst inne att dagarna är räknade, men lättare att sticka huvudet i sanden. Norwegian är på helt rätt spår, man kan bara gratulera.

Publicerad den 2012-06-13 18:03
Skriv ett svar
Antal svar: 69

svar

F undersam
2012-06-23 13:46

#REAlisten. Problemet är att det knappast går att finna någon köpare till SAS i dagsläget. Bruden måste kläs upp först, först därefter kan det bli tal om försäljning.

REAlisten
2012-06-23 12:10

Staterna bör snarast sälja ut sitt innehav i SAS så att SAS kan drivas vidare på marknadsmässiga grunder och inte politiska grunder som idag. Angående Nextjet så lever dom vidare pga ren välvilja och det finns risk för att den välviljan snart dras tillbaka.

mamma
2012-06-22 16:02

Jag skulle nog påstå att företags, inkl flygbolags, kriser är självförvållade pga inkompetent mgmt/militanta fack. Att skylla på yttre faktorer, eller smartare konkurrenter, som är mycket vanligt i Sverige, istf att ta i med hårdhandskarna och lösa egna ynkliga problem, är endast för losers.

Cornelis
2012-06-22 08:38

Det finns det folk som har sagt om Nextjet också, I si så där 3-4 år.. Men dom flyger än OCH expanderar.

Banan
2012-06-22 07:57

Nej, men de kan skala sig ur den, som en banan med för tjockt skal.

FWD
2012-06-22 07:18

Flygbolag kan inte spara sig ur en kris!

Sv: M eller S
2012-06-22 00:42

Framgångsrika och duktiga individer suger inte på tummen utan skapar sin egen förmögenhet och trygghet och väntar inte på att mammastaten ska lösa alla ynkliga problem.

Precis samma gäller företag och flygbolag.

SK-CREW 2BE
2012-06-21 22:43

Nu får ni lägga av. SAS kommer inte gå i konkurs oavsett hur mycket ni vill detta, och hoppas på detta!

SAS skall INTE gå i konkurs o absolut inte förrän jag börjat arbeta där.. Alltid varit min dröm, och jag hoppas fortfarande! Tack SAS för att ni fick mig som liten att vilja göra detta. Tack för allt ni är..Älskar er 🙂

“död” åt alla no frills bolag som dragit skam över denna industri och förstört den.

M eller S
2012-06-21 22:14

Starta gärna en egen tråd om era politiska åsikter då det är SAS som diskuteras här. Förvisso en del politik i SAS också men ändå.

M eller S
2012-06-21 21:45

Du verkar inte leva i verkligheten.

Om du bor i husvagn eller med 10 andra människor i en etta under en viss tid så kommer du också kunna spara pengar och det är precis där du vill att en grupp svenskar ska hamna. Sämre villkor för en större grupp för att några få ska få utdelning.

Det handlar om social trygghet och ett land där man inte snubblar på människor som inte har det bra.
Pengar kommer från tryckeriet sen ska de cirkulera i samhället och skapa en bra levnadsstandard för alla människor.
(inget jidder om kommunism tack)

Det är kolt att betala skatt, jag betalar gärna skatt för att andra ska må bra. Du tänker bara på dig själv och motsatsen till den du tror att du är, är en generalisering av ordet sosse.

Sverige behöver däremot bli konkurrenskraftigt ute i världen men att dränera samhället inifrån är inte lösningen.

Flytta till Indien!

Sv: M eller S
2012-06-21 20:41

Det är märkligt att utlänningar som jobbar för svältlöner och bor i Sverige kan spara så mycket att de kan skicka pengar hem för husbygge, etc.

Problemet med sossesvenskar är kanske att de inte ids jobba utan vill leva fett på mammastatens allmosor. Var tror du pengarna kommer ifrån?

Nisse
2012-06-21 19:52

Nah, konkurs e nog ytters osanolikt, blir nog troligen uppköpt innan dess..

M eller S
2012-06-21 17:09

Därför att importerad arbetskraft inte planerar att bo i Sverige, de flesta skickar hem pengar och bygger hus i sina hemländer.

Vill vi att Sverige ska bli ett Indien så är vi på rätt väg.

Hur kan någon vara så dum att inte vilja att större delen av befolkningen ska ha det gått ställt och konsumera i hemlandet?

Som sagt var, snart sosse som alla vi svenskar är födda till även om vi försöker vara lite borgerliga ibland.

Sv: M eller S
2012-06-21 16:47

Om “importerad arbetskraft” kan leva på “svältlöner” vfr kan inte sossesvensken?

M eller S
2012-06-21 10:02

Vi kan stänga hela Sverige och låta alla svenskar flytta till Thailand för att ha råd att leva. Det kommer inte behövas några tjänster i Sverige för ingen kommer ha pengar att spendera.

Kommande regeringen måste få bukt med importerad arbetskraft och export av industrin innan vi har 50% arbetslöshet och löner på svältnivå.

Jag blir sosse av att se vad som händer.

Yo
2012-06-21 09:48

Ett utav Gulf bolagen kikar idag på ett CC upplägg med bas i Asien eller , varför betala 7000 när du kan betala 3500…

Lenny
2012-06-20 22:00

Air Berlin är inte en LCC, de lämnade ELFAA när de gick med i OneWorld.

Sjökapten
2012-06-20 15:13

Jag vet inte heller det exakta innehållet i det oursourade avtalet men precis som Du skriver så är det säkert inget Ryan Air avtal.

Men, det är ju inte så man jobbar, det gäller att sätta frågan på ett ”sluttande plan”, man börjar lite mjukt, undantar stora baser som Frankfurt osv för att sedan gå vidare.

Det första avtalet har en längd på två år, sedan skall ett nytt anbud tas in, då går man vidare.

Finnair kommer att göra samma sak med sin trafik, börjar försiktigt sedan vidare.

Man måste dock göra detta, tills nu har långlinjerna varit ”kassakor” utan konkurens från LCC, detta ändras nu snabbt, både med konkurens från LCC men än mera, med konkurens från Gulfstaterna som har HELT andra lönelägen (tror jag såg 7000 kr i månaden för CC)

Yo
2012-06-20 15:00

Tydligen känsligt det där …villle inte vara taskig , bara antyda att man kan formulera sig olika , önskar dig lycka till med anställningen på LH.

A320
2012-06-20 11:48

@ Yo – Du talar om förluster under Q1 som är det ABSOLUT sämsta kvartalet för ALLA bolag i EU/US.

LH kommer att visa vinst för räkenskapsåret som slutar 31/12 så min “taskiga koll på pengar” kvarstår.

Märkligt att folk ofta måste ha en taskig attityd här på flygtorget….

@ Sjökapten – Korrekt, men sista ordet är inte sagt ännu vad gäller outsourcing av crew i LH. Frågan är också (och jag vet inte svaret): Vad är det för kontrakt som besättningarna får som kommer att flyga för LH genom dessa bolag? Ryanair style kontrakt? Knappast.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500