ATR med JET!
Kan man inte sätta jetmotorer på en ATR? Som med jetstream och dornier? Borde väl funka? Nån som vet?
svar
Oljan tar inte slut, det kommer ingen Peak Oil heller. Det finns dock många mycket starka krafter i världen som gynnas av att allmänheten tror på begreppet Peak Oil. Gå in på djupet i oljehandeln så förstår ni.
Dornier 328 vs 328Jet är väl det närmaste man kommer med en modell som man kan välja mellan Turboprop och Turbojet, samma payload cruise speed ökad från 620 km/h till 750Km/h range minskad från 166 till 137 mil och grundvikt ökad 400kg(förstärkningar?) totalvikt ökad 1200 kg(fuel?) Sedan fanns 328jet med long range också. Har aldrig åkt med dessa men gissar att komfort ökningen på 328jet är marginell medan den senare kräver längre banor m,m, bränsle förbrukningen ökar från gissningsvis 500kg/h till 1100kg/h är det värt +70km/h? Nej! Turboprop är framtiden på mindre destinationer nu när vi närmar oss Oil Peak.
Propellrar är ju till för båtar så det är ju klart att propteknikerna försöker skydda sig 😉
ATR:en är byggd för betydligt mycket lägre hastigheter och höjder än vad som är ekonomiskt försvarbart med en jetmotor. Dessutom är ju utformningen av flygplanet inte direkt optimalt för en jetmotor. Det skulle dock säkert gå att få en ATR med turbofläkt att flyga efter en del modifikationer.
Stavas det besserwisser eller bara viktig Petter?
Nu sak jag avslöja en teknisk hemlighet, det sitter inga kolvmotorer på Jetstream och Atr utan det är turbinmotorer som driver propellerna dvs turboprop, menar du kanske att att ersätta dom med turbofan motorer?
Den har väl jetmotor när den byggs eller?
Kolvmotor?
Varför, vad är tanken?
Jag har aldrig sett en Jetstream med jetmotorer, har du en bild på en sådan?