Air Finland konkurs
Då får man säga adjö till nästa bolag!
svar
Är det någon som vet om denna konkurs har påverket försäljningsbolaget
Air Finland Holidays också?
@Flygaralex
Jag snackar om den totala personalkostnaden för ett flygbolag. Pilotkostnader (inte bara löner) är en del av den totala personalkostnaden. Anledningen till att flygbolag konkar är pga alltför höga kostnader. Det gäller att hålla alla kontrollerbara kostnader, inkl pilotkostnader, så låga som möjligt om man vill överleva. Comprende?
@ Pilot
Vad tror du att en pilot kostar per timme?! Inte är det lika mycket som kärran kostar i alla fall…..
“Grabben”, tack för komplimangen! Med statisk kan man presentera mycket, beroende på med vem man tatar.. Men du verkar övertygad!
Låt säga att bränslet står på index 100, så hamnar lönekostnaden på ca.15, enorm skillnad! Men om nu den posten ÄR den näst dyraste, klart det låter mycket för en lekman.
Men du måste ha personal för att driva ett serviceföretag, precis som med bränsle har du inget val..
Frågan är bara hur engagerad personal är företagen villig att betala för…
@Flygaralex
Grabben, efter bränslet är personalkostnaderna de högsta för ett flygbolag. Bolaget har inget val när det gäller bränslet, men har många val när det gäller personal och personalkostnader.
Sv. Pilot
Dom som påstår att löner har påverkat ett flygbolags KK har verkligen gått på propagandan! En jetkärra ligger på allt mellan 30′-80′ T/ TIMME, beroende på avtal och standard på kärran. Och den som har någon vetskap vad en pilot har i lön förstår då vad kostnaden ligger, ingen annan stans!
Alex S.
Hoppsan vänner. Visst går det att bedriva flygverksamhet utan att konkurrera sig själv till döds. SAS och Finland Air missade möjligheten att göra det där lilla särskiljande kvalitetstänket tydligt, hade de gjort det hade de sluppit hamna i pristräsket. Det kan vara små men symboliskt viktiga saker, ett gratis läppstift vid incheckningen t ex. Det finns gott om resenärer som är villiga att betala extra, alla kör inte Skoda, handlar på Lidl, har 3-abonemang och äter blodpudding utan lingonsylt.
@ Pilot
Tycker nog att ditt citat går att användas med modifikation.
“Personalkostnader är en av få kostnader som många bolag totalt ignorerar och en vanlig orsak till att dessa företag konkar”
Gör som Sas. Flytta call centers till Baltiska stater.
För högt kostnadsläge i förhållande till konkurrenterna (läs lågpris och gulfbolag i detta fall) är väll den vanligaste orsaken till konkurs…….
Har man högre kostnader måste man antingen:
• Vara effektivare, i detta fall skulle det innebära att man skulle flyga med mindre personal jämfört med konkurrenter. Detta blir nog svårt.
• Sänka kostnaderna, dvs sänka löner, jobba mera
• Flytta produktionen utomlands, senast idag flyttade en vitvarufabrik till Slovenien. I flygbranschen blir det att outsoursa personalen till ett billigare land såsom baltländerna.
@salary
Du har helt fel. Personalkostnader är ett av de få kostnader som ett bolag kan kontrollera och den vanligaste orsaken till att företag konkar.
Det finns inga bolag i världen som har gått i konkurs pga. löner.
@ Olles bror
Allt jag har sagt att skattepengar ska inte slösas på levande lik. Bolag som inte är konkurrenskraftiga ska konka!
Pilot, skattepengar är ok att ge till vissa men inte andra? Du börjar likna en fars.
@ F/O
“Air Finland var iaf ett bolag med hyggligt avtal för deras piloter med marknadsmässiga löner. ”
Det var just därför de konkade och alla blev arbetslösa. Marknadsmässiga löner sätts inte längre av högkostnadsbolag. De konkar en i taget.
@F/O
Min plånbok bestämmer vem jag flyger med som passagerare. Jag har inga problem med Ryanair, Norwegian eller andra low fare airlines. Jag är inte ensam om att tycka så eftersom Ryanair på “nolltid” har blivit ett av Europas största och kapitalstarkaste bolag. Det är enbart smart av dem att undvika flygplatser med höga avgifter.
Det jag menade var att det finns fler än 4-5 länder i Europa!
@Pilot
Om du inte vill att dina pengar slösas på flygbolag så flyg då för guds skull inte med Ryan Air.
Storsponsrad av kommunerna med skattepengar för att dom ska flyga till just deras flygplats.. Eller Norwegian där dom helst ser att alla piloter jobbar under slavkontrakt som inte inbingar en endaste krona till staten i form av inkomstskatt eller avgifter.
Air Finland var iaf ett bolag med hyggligt avtal för deras piloter med marknadsmässiga löner.
Tyvärr är det nog början till slutet för flygbolag med någon form av fackliga avtal och hyggliga löner.
Förutom de lilla antal som antingen arbetar i flygbranschen eller är väldigt flygintresserade saknar det helt betydelse vilket land flygbolaget kommer ifrån.
Varför skulle varje land ha ett eget flygbolag när inte varje land har sitt eget bilmärke, datamärke, mobiltelefonmärke osv?
Låt de som vill ha fotbollslag och nationella flygbolag betala för det. Jag vill inte att mina skattepengar ska slösas på sådana dumheter.